WELCOME TO HELL!!!

WELCOME TO HELL!!!
"Selamat Datang Ke Dunia Penuh Pancaroba"
Tuesday, January 5, 2010 at 11:30 PM |  


Salam jengking kacip kursani...
saya gembira sekali dengan kemunculan blog g-tel ini kerana kita adalah satu-satunya kelab kebudayaan di sps dan ums yang mempunyai blog sendiri...kita sebenarnya telah memulakan banyak perkara (yang baik-baiklah...yang tak baik tak payah nak bangga). kita adalah kelab yang paling aktif (bukan setakat buat show selit-selit atau picisan) kita telah mengangkat nama UMS dan SENI ke martabat yang mana semua penggiat teater IPT dan awam seluruh Malaysia mengenali G-TEL UMS. bukan nak sombong tapi ini hakikat...terima kasih kepada semua anak-anak yang telah membantu menjaga dan mengangkat martabat kelab teater sehingga mencapai tahap terkini.

sepanjang kewujudan kelab ini bermula tahun 1997 sehingga 2010 ini pelbagai kenangan pahit dan manis yang telah dirasai. kita bermula dengan keadaan yang paling sengsara dan setiap masa kita dibebani dengan pelbagai tohmahan, dengki dan hasad yang datang dari pelbagai pihak..baik dari kalangan tenaga pengajar yang dengki, pelajar yang sombong dan bongkak bodoh tak boleh diajar (tetapi ada hati mahu menjadi tenaga pengajar) hehe suluh lah diri sendiri yang tak berilmu tu...kalau dah makhluk namanya cicak tu...tetap cicak..mesti dihapuskan kerana ia adalah musuh Allah dan Rasul....apahal pulak melalut ni..tak baik mengutuk orang yang sememangnya tak berakal...biarkan golongan Pak Kadok itu terus malang... segala tohmahan itu kita biarkan sahaja kerana kita yakin akan kebenaran yang kita pegang...yang berhak tetap akan menang. biar mereka sakit hati dan buat pelbagai cara untuk menjatuhkan kita...namun sebagai insan labah-labah yang sentiasa dirahmati Allah kerana berusaha menyelamatkan Rasulullah daripada golongan kafir Mekah yang mahu membunuhnya.

Saya amat bangga dengan anak-anak G-TEL..dah dua kali saya ucapkan bangga ni kepada mereka di sini...memang mereka berhak. merekalah yang bersama dengan saya ketika senang dan susah...1997 sehingga 2000 perkembangan kelab ini masih dalam keadaan terkapai-kapai mencari haluan...kelab ini tidak langsung dipandang oleh penggiat teater di Sabah ni... almaklumlah siapalah G-TEL ketika itu. Namun bermula dari tahun 2001 sehingga 2003 G-TEL mula menunjukkan taringnya dengan menghentam hebat semua kumpulan teater di Sabah...tiada tandingan pukulan itu...3 tahun berturut-turut menjadi Johan Festival Teater Sabah dan layak ke kebangsaan sebanyak 2 kali dan berjaya merangkul anugerah pelakon wanita terbaik Kebangsaan lagi.... kemudian bila saya melanjutkan pengajian kedoktoran di luar negara, kelab kita berehat seketika...saya katakan berehat kerana sebarang kegiatan teater yang berlangsung sepanjang ketiadaan saya (2003-2005) kelab kita tidak memenangi sebarang kejuaraan pun...saya faham...bukan senang untuk mengurus sebuah teater sebenarnya...siapa kata mudah? tanyalah kepada rakan-rakan yang pernah cuba untuk mengambil alih tanggungjawab mengurus kelab ini...tak mampu!!! untuk mengurus kelab ini mesti memahami satu formula....kasih sayang!!! kita kena mengurus dan melihat anak-anak teater dalam kelab ini seperti diri kita. kita perlu menghormati dan mendengar pandangan mereka, bersama dengan mereka ketika susah dan senang...bukan menganggap mereka seperti pelajar yang boleh disuruh, dan diperintah sesuka hati...tak boleh sama sekali mengugut nak potong markah peperiksaan! MasyaAllah...siapalah punya idea bodoh mengugut pelajar ni...

kembalinya saya pada 2006 dan kelab menyertai semula festival Teater Sabah (FTS) dan seperti biasa kelab menjadi johan lagi...tahun 2007 menjadi johan pula Festival Teater MAKUM! hebat. sejak itu nama kelab ini menjadi sebutan di kalangan penggiat teater IPTA...kejayaan di MAKUM adalah jauh lebih membanggakan saya berbanding dengan kejayaan di FTS. ini kerana MAKUM jauh lebih hebat daripada Festival Teater Sabah dari segi kualiti persembahan dan genre yang dibawa. teater sabah sudah boleh dijangka kualitinya...memang absurd sungguh persembahan kumpulan-kumpulan dari sabah ni... bukan sebab mereka bawa teater absurd tetapi persembahan mereka yang absurd...apa itu absurd...TAK MASUK AKAL!!!! bukannya genre teater absurd tau. MAKUM melibatkan 20 IPTA..bayangkan kita bertanding dengan lebih 15 kumpulan teater yang hebat-hebat...dari USM, UKM, UM, UITM, UPM dan lain-lain...kejayaan kelab kita memang diluar jangkaan semua orang kerana kita hadir sebagai kumpulan underdog...tetapi mereka tak tahu bagaimana kita telah bersedia mental dan fizikal untuk menyertai MAKUM ni....kita telah menjadi Johan buat pertama kalinya di MAKUM dengan merangkul tujuh anugerah utama. apa-pun tahniah untuk semua yang terlibat.

apa yang penting sekarang ini kita mesti bersedia untuk MAKUM pada bulan febuari nanti....kita adalah juara bertahan dan mesti mempertahankan kejuaraan ini..jangan cakap sahaja..kita kena buat itu adalah prinsip kita...susah dahulu senang kemudian. kepada anak-anak yang sedang praktikal, rajin-rajinlah belajar di tempat industri dan jangan lupa kepada kami di UMS. kalau boleh kembalilah dan berkhidmatlah diSENI..bantu kawan-kawan yang lain...siapalah yang nak ganti tempat saya jika bukan kamu semua nanti....

salam sayang dari bapakmu...Dr Andika
signed Daddy Long-Legged author

0 comments:

MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates