dekon ditenggelami oleh sang si pembuat?

dekon, oh datang lagi bagai hamabtan tsunami..anak-anak labah-labah yang kerdil kecil yang belum tumbuh bisanya bergentayang cuba menyelamatkan diri. tetapi sekuat manakah usaha utnuk menyelamatkan diri itu agar tak mati dihambat bah air dan angin yang merobohkan sarangnya. kalau sebelum-sebelum ini yang sudah terlepas mungkin bisa berbangga dengan bisa yang disembur. apa tidak, hasil daripada pahit getir, tangis airmata, titisan peluh, keterlukaan hati, pengorbanan melukai sahabat demi untuk membina sarang yang lebih kukuh untuk digeruni dan di jadikan teladan kepada anak-anak yang masih kecil...persoalannya apakah kesenangan dan keegmilangan itu di sahut pula dengan cara yang baik oleh si penerima?
oh ya memang tak adil dan tak saksama utnuk membandingkan sebelum dan selepasnya. tetapi apakah pentingnya menelaah sejarah kalau hanya untuk dilihat tanpa dihayati. puji memang layak untuk diberi kepada yang sebelumnya, mereka bukan hanya mampu membuat pengurursan (walaupun tak sempurna) malahan melakukan persembahan dalam amsa sekali gus. angkatan sebelum ini juga bukan berbekalkan bakat yang tinggi, sama seperti lelabah yang datang mendahagakan ilmu mereka juga berusaha sekerasnya. mereka cuba membuktikan kepada daddy long leg spider betapa mereka mampu melakukannya sekalipun dianggap kecik. ya juga hasil daripada lempiasan bisa black widow (yang saban tahun memang sentiasa melempiaskan bisa) tapi apakah perlu menelan bisa-bisa dahulu maka barulah gtelian ini tumbuh otak? kenapa tak emegang resmi lelabah yang sentiasa berusaha keras walaupun sarang rosak ditiup angin, sekalipun diri itu kerdil. sudah bukan sepurnama gtel telah membuktikan bahawa bakat yang terlalu sedikit (kadang-kadang hampir tiada) mampu menjadikan diri itu maju. sayangnya sesetengah anak gtel yang punya bakat tetapi lembab utnuk mencari dan mengorek ilmu dalam waktu yang singkat, kenapa harus dipandu ke hadapan? sedih..memang black widow sedih sekali. black widow tak mampu menutup mata kerana sedikit sebanyak jatuh bangun perit getir gtel ini black widow pernah menumpahkan keringat bersama rakan-rakan yang lain (angkatan hafez azwan) yang pada ketika itu ya kami merasakan kami adalah insan kerdil yang barangkali tidak akan dilihat, tapi itu tidak menggagalkan semangat. telah dibuktikan setiap permasalahan itu pasti akan ada jalannya asalkan sahaja kita memegang resmi labah-labah itu 'kecil tetapi bersengat'
namun apa yang berlaku pada generasi gtel ketika ini? adakah mereka terlalu selesa atau adakah masing-masing hanya berfikiran seperti enau dalam belukar. tanpa long leg daddy mereka merambu membuang masa tanpa memikirkan betapa kuatnya hambatan dekon ini yang harus dipikul oleh seorang dekonis/pelakon. tidak kah mereka terbayang betapa susahnya mencapai tahap dekonis itu. dan apabila black widow membuat kunjungan...terlalu jauh anganan mereka dalam emncapai level dekon itu sendiri, ataukah mereka terlalu memandang enteng tentang sebuah kerja dekon ini? (black widow sedih seolah dekon ini diberi level peghinaan oleh gtelian) black widow sudah merasakan sesuatu yang hilang dalam gtel yang baru yang suatu ketika ketika zaman gtel dulu dan selepasnya terlau kuat dan sikap kekuatan itulah yang memandu gtel kehadapan 'BROTHERHOOD' ya memamng barangkali secara fizikal kelihatan sepertinya gtel ketika ini tetapi dalam diri mereka hanya memikirkan masalah masing-masing. bukan seperti era MAXisme, HAFEZisme dan MUSixme keharmoniaan itu terlalu jitu (black selalu memegang prinsip copeau sebagai satu pengukuhan produksi)
sedih, hiba, terkilan yang airmata tak berbaloi untuk dialirkan untuk keadaan seumpama ini. mengingatkan betapa era maxisme, si sm (walaupun pada awalnya merayu utnuk tidak emmikul beban berat ini) sangat berdedikasi dengan amanah yang diberikan, bersusah payah mencari dan mengorek isi fikiran penulis dan berulang kali datang (walaupun tak diundang) berkongsi masalah dan penuh hormat meminta cadangan penyelesaian (sedar akan sebagai seorang yang menuntut ilmu)ya memang seperti biasa lelabah akan di biar merangkak sendiri agar tahu betapa manisnya jatuh itu. pada awalnya mereka merungut kesakitan tetapi tanaylah mereka kini apakah buah yang disemai itu akan sentiasa kelat? bukan niat untuk mendera tetapi bak kata orang bersusah dahulu untuk kesenagan kemudian. apakah gtel kini berfikiran yang sama? ataukah hanya kesenangan segera yang mereka impikan kata orang 'tidak ada jalan mudah utnuk senang' (hanya jalan syaitan sahaja) dan black juga pasti gtel mentah ini belum ada yang pernah bertanya pengalaman membuat dekon ini daripada seniour yang sudah masak? (kalaulah yang mentor sudah ampai-ampai pun tidak ditanya, jauh lah panggan dari api)
apapun, da apa sekalipun black tetap mendoakan kejayaan dekon pada kali ini, ya barangkali junior ini sudah menendang teori-teori yang dipelajari seperti mana mereka menendang di mana tempat mereka memperolehi. black juga mahu menduga teori 'senang akan memperolehi senang' pada dekon tahun ini juga...harus itu WELCOME TO HELL black perlu gantikan dengan DIRECT TO HEAVEN (which im not sure is it heaven or hell)

Comments

pie said…
MUSisme...tidak malu saya katakan, sayalah antara manusia yang tewas...
Andy D'Great said…
ketewasan mu itu tidak sama dengan yang dimaksudkan ini..kau berusaha sehingga ke saat akhir. ini ada kumpulan pelakon yang hanya berlatih kalau gurunya ada dan degil tak mahu dengar cakap. anggap diri terlalu bagus sudah berlakonnya

Popular Posts