Historification dalam Tulang-tulang Berserakan
Historification dalam Tulang-tulang Berserakan
Oleh
Dr Andika Aziz Hussin
|
Historification ialah `A convention which uses historical events to comment on events of the present’. Merujuk kepada laman web https://sites.google.com/ menyatakan bahawa;
`Historification means questioning
the present through the past. Brecht defined historification as a technique
that challenges the dominant versions of history, as he believed that history
is written by the conquers or ruling classes. Historification frames the events
for the spectators and helps to stop them being so involved in the dramatic
action. It is rather like a suspense thriller and the spectators should be
asking why the character did this rather than what will happen next.’
Konsep historification
diperkenalkan oleh Bertolt Brecht dalam teater epik,adalah satu pendekatan yang
menggunakan latar atau peristiwa sejarah sebagai bingkai penceritaan untuk
membincangkan isu-isu yang relevan dengan konteks semasa. Brecht memperkenalkan
konsep ini sebagai strategi untuk mengubah cara penonton berinteraksi dengan pementasan.
Berbeza dengan teater Aristotelian yang berusaha membuat penonton hanyut
sepenuhnya dalam emosi watak sebaliknya teater epik mengekalkan jarak kritikal
antara penonton dan cerita yang disampaikan. Konsep ini berlandaskan pandangan
bahawa realiti tidak harus dianggap sebagai tetap sebaliknya ditentukan oleh
akal budi manusia dan dibentuk melalui tindakan manusia. Tujuannya adalah untuk
mengelakkan keterlibatan emosi yang berlebihan sebaliknya mendorong penonton
berfikir secara objektif, menilai dan mempersoalkan norma serta struktur sosial;
Reality was not to be regarded as
something fixed, but as defined by the human mind and shaped by human action.
Unfortunately, the view of the world taken by too many people was simply a set
of received ideas, the ‘ruling view’, which needed to be recognized in its
ideological function as ‘the view of the rulers’. (Speirs, 1987, p. 47)
Dalam
konteks teater Tulang-tulang Berserakan konsep historification
dapat dilihat dengan jelas melalui pemilihan era Darurat 1948–1960 sebagai
latar utama pementasan. Peristiwa sejarah ini bukan sekadar menjadi hiasan
naratif tetapi digunakan secara strategik untuk mengangkat persoalan yang
bersifat sejagat dan kekal relevan seperti pengorbanan, perjuangan
mempertahankan negara dan kesedaran patriotisme. Walaupun kisahnya berakar pada
masa lalu namun isu-isu yang dibangkitkan tetap berhubungan secara langsung
dengan realiti masyarakat masa kini. Pendekatan ini menjadikan Tulang-tulang
Berserakan sebagai jambatan yang menghubungkan sejarah dengan realiti hari
ini. Penonton dapat melihat persamaan, perbezaan dan pengajaran yang boleh
diambil daripada pengalaman masa lalu. Dalam erti kata lain pementasan ini
bukan sekadar mengimbau sejarah tetapi turut menuntut renungan mendalam
terhadap bagaimana pengalaman tersebut membentuk identiti bangsa dan bagaimana
kesedaran itu boleh mempengaruhi masa depan negara. Dengan demikian teater ini
berfungsi bukan sahaja sebagai hiburan tetapi juga sebagai medium pemikiran
kritis dan komentar sosial.
Aspek
pertama yang menonjol melalui historification dalam pementasan ini ialah
pengorbanan. Melalui paparan anggota pasukan keselamatan dan masyarakat awam
yang sanggup mengorbankan nyawa, masa depan dan kebahagiaan demi keamanan
negara, pementasan ini menonjolkan hakikat bahawa kemerdekaan bukanlah hadiah
percuma tetapi hasil daripada penderitaan dan kehilangan yang nyata. Dalam
konteks ini historification bukan sekadar menghidupkan kembali kenangan
sejarah tetapi mencerminkan nilai pengorbanan tersebut sebagai sesuatu yang
perlu dinilai semula dalam masyarakat moden yang cenderung mengutamakan
kepentingan peribadi.
Aspek
kedua yang ditekankan dalam Tulang-tulang Berserakan ialah perjuangan
mempertahankan negara. Pada era Darurat, ancaman terhadap keselamatan dan
kedaulatan Tanah Melayu hadir dalam bentuk peperangan ideologi serta serangan
fizikal. Naskah ini menggambarkan ketegangan tersebut dengan realisme dramatik
yang menghidupkan suasana sejarah namun mesej yang disampaikan melangkaui batas
masa lampau. Pendekatan historification dalam pementasan ini membolehkan
penonton mengaitkan perjuangan silam dengan bentuk perjuangan masa kini sama
ada dalam menangkis ancaman ideologi ekstremis, menangani cabaran geopolitik
atau mempertahankan nilai budaya daripada hakisan globalisasi. Seperti yang
dinyatakan oleh Elin Diamond (1988) “spectators are prevented from identifying
emotionally with any single action or character but are encouraged to make
connections between a previous historical moment and their own.” Dalam konteks
ini Tulang-tulang Berserakan tidak hanya mengundang simpati terhadap
watak atau situasi tertentu tetapi mewujudkan jarak kritikal yang mendorong
penonton merenung hubungan antara kisah Darurat dengan cabaran kontemporari.
Dengan kata lain historification dalam naskah ini berfungsi sebagai alat
intelektual yang menggerakkan penonton daripada sekadar menjadi pemerhati pasif
kepada pengkritik yang aktif, selari dengan gagasan teater epik Brecht.
Aspek
ketiga yang ditekankan melalui historification ialah kesedaran
patriotisme. Dengan menghidupkan kembali detik-detik penting dalam sejarah
Darurat penonton diingatkan bahawa keamanan dan kemerdekaan yang dinikmati hari
ini merupakan hasil usaha dan pengorbanan generasi terdahulu. Dalam kerangka
teater epik Brecht kesedaran ini tidak dibiarkan sekadar menjadi slogan atau
emosi sesaat tetapi digarap sebagai kesedaran kolektif yang memerlukan
kesinambungan dalam bentuk tindakan, tanggungjawab dan penghargaan berterusan
terhadap warisan sejarah bangsa.
Selain
itu Tulang-tulang Berserakan turut memanfaatkan teknik doubling iaitu seorang
pelakon memegang lebih daripada satu watak dalam pementasan. Menurut Aston dan
Diamond (2009) menyatakan teknik ini “undermines identity, throwing [the
audience’s] focus not in individual agents but on the form and patterns of the
whole.” Dalam pementasan ini pelakon beralih daripada watak dramatik ke watak
sokongan atau bertindak sebagai narator. Pertukaran ini mencipta Verfremdungseffekt
(V-effect) mengingatkan penonton bahawa mereka sedang menonton sebuah
persembahan sekali gus menghalang keterlibatan emosi yang berlebihan terhadap
satu watak. Gabungan doubling dan historification ini mengalihkan
fokus penonton daripada identiti individu kepada pola naratif dan mesej sosial
sambil menonjolkan kepelbagaian perspektif terhadap peristiwa Darurat.
Teknik
lain seperti pemecahan dinding keempat, pendedahan mekanikal pentas, dan
naratif berselang-seli antara fakta sejarah dan dramatik pentas turut digunakan
untuk mengekalkan jarak kritikal. Teknik-teknik ini berfungsi mengingatkan
penonton bahawa mereka sedang berada di ruang teater sekali gus mengekalkan
jarak kritikal yang diperlukan untuk membolehkan mereka berfikir dan membuat
penilaian objektif. Dengan cara ini penonton tidak hanyut sepenuhnya dalam
emosi watak tetapi kekal fokus kepada persoalan-persoalan dasar yang
dibangkitkan oleh naskah.
Secara
keseluruhannya historification dalam Tulang-tulang Berserakan
berperanan sebagai alat pemikiran kritis yang menghubungkan masa lalu dengan
realiti semasa. Pementasan ini tidak hanya membangkitkan rasa bangga terhadap
sejarah tetapi juga mendorong penonton melihat sejarah sebagai panduan untuk
menghadapi cabaran masa depan. Dengan mengangkat konflik, pengorbanan, dan
ketegangan era Darurat teater ini menyeru penonton untuk menjadi lebih daripada
sekadar pemerhati pasif. Ia menggesa
mereka menjadi pemikir kritis dan berpotensi menjadi agen perubahan dalam
masyarakat. Pendekatan ini sejajar dengan aspirasi Brecht yang menginginkan
teater sebagai medium untuk mengubah kesedaran sosial dan mencetuskan tindakan.
Rujukan
1.
Aston,
E., & Diamond, E. (2009). Introduction: on Caryl Churchill. In E. Aston
& E. Diamond (Eds.), The Cambridge Companion to Caryl Churchill (pp. 1-17).
Cambridge, UK: Cambridge UP.
2.
Diamond,
E. (1988). (In)Visible Bodies in Churchill’s Theatre. Theatre Journal, 40 (2),
188-204.
3.
Speirs,
R. (1987). Bertolt Brecht. Basingstoke, UK: Macmillan.
Comments