Dari Intuisi ke Ekspresi: Peranan Gerak Kreatif dalam Pembentukan Pelakon Teater









Dalam dunia pendidikan seni khususnya dalam bidang tarian dan pergerakan, dua istilah yang sering digunakan ialah gerak kreatif dan tari kreatif. Namun begitu, ramai pelajar bahkan sesetengah pendidik seringkali keliru dengan makna sebenar di sebalik istilah-istilah ini. Kekeliruan ini boleh menjejaskan kefahaman pelajar terhadap pendekatan pembelajaran seni yang bersifat proses dan ekspresif. Walaupun kedua-duanya melibatkan tubuh, ruang dan kreativiti, terdapat perbezaan yang jelas dari segi falsafah, matlamat serta struktur pelaksanaannya.

Gerak kreatif merujuk kepada eksplorasi bebas pergerakan tubuh yang berpaksikan pada imaginasi, emosi, dan pengalaman peribadi. Ia tidak tertakluk kepada mana-mana teknik tarian formal. Dalam konteks pendidikan awal kanak-kanak dan pembelajaran seni peringkat asas gerak kreatif bertujuan untuk membina kesedaran tubuh, mengenal ruang, serta mengembangkan keupayaan ekspresi melalui gerakan yang tidak dinilai berdasarkan bentuk akhir. Menurut Anne Green Gilbert (2006) dalam bukunya Creative Dance for All Ages, gerak kreatif membolehkan pelajar berinteraksi dengan unsur asas tarian iaitu ruang, masa, tenaga dan tubuh  dalam bentuk yang bebas dan terbuka. Aktiviti seperti meniru pergerakan haiwan, elemen alam atau emosi digunakan untuk merangsang daya cipta dan kepekaan tubuh.

Sebaliknya tari kreatif merupakan proses penciptaan tarian yang lebih berstruktur dan berasaskan prinsip-prinsip seni tari. Ia menggabungkan kreativiti pelajar dengan kefahaman terhadap komposisi, koreografi dan estetika persembahan. Dalam buku Creative Dance and Learning oleh Twyla Tharp dan Susan Rizzo (2012), tari kreatif digambarkan sebagai “a guided creative process that leads to artistic dance expressions,” yang bermaksud walaupun ia bersifat kreatif, namun hasilnya bersandarkan kepada susunan koreografi yang boleh dipersembahkan dan dinilai. Di peringkat ini pelajar mula diberikan bimbingan untuk mencipta frasa tarian, menyusun pergerakan mengikut tema atau naratif serta mempertimbangkan kesan visual dan dramatik terhadap penonton.

Perbezaan antara kedua-duanya bukan hanya terletak pada struktur gerakan tetapi juga pada matlamat pedagogi. Gerak kreatif bertujuan membina keyakinan, kepekaan deria, dan hubungan tubuh dengan persekitaran tanpa tekanan terhadap hasil akhir. Ia berfungsi sebagai ruang penerokaan dan pembinaan identiti gerak. Sementara itu, tari kreatif membawa pelajar ke tahap seterusnya, iaitu penghasilan karya seni yang boleh dipersembahkan sekaligus memperkenalkan aspek koreografi, keindahan bentuk, dan naratif gerak yang lebih kompleks.

Menurut Betty T. Mason dan Joan P. McCarthy dalam Teaching Children Dance (2006), gerak kreatif adalah asas kepada semua bentuk tarian baik moden, tradisional mahupun kontemporari kerana ia mengajar pelajar untuk berfikir dengan tubuh dan mencipta makna secara intuitif. Maka tidak hairanlah jika gerak kreatif sering menjadi alat pengantar utama dalam kurikulum seni persembahan.

Dalam konteks pendidikan teater pemahaman yang mendalam tentang kedua-dua bentuk ini amat penting. Pelajar drama khususnya di peringkat permulaan perlu diajar bahawa bukan semua pergerakan di atas pentas adalah tarian. Semua pergerakan boleh menjadi bahagian daripada naratif tubuh. Gerak kreatif melatih mereka untuk membina hubungan tulen dengan gerakan manakala tari kreatif membantu mereka mengolah pergerakan itu menjadi persembahan yang bermakna. Walaupun gerak kreatif dan tari kreatif sama-sama menggalakkan ekspresi tubuh dan penggunaan imaginasi namun ia mempunyai pendekatan dan fungsi yang berbeza dalam konteks pendidikan seni. Kedua-duanya saling melengkapi dan menjadi landasan penting dalam membentuk pelajar yang bukan sahaja mampu bergerak, tetapi mampu menyampaikan rasa dan makna melalui tubuh.

Dalam usaha melahirkan pelakon teater yang bukan sekadar mahir melontarkan dialog atau memahami skrip, tetapi juga memiliki keupayaan tubuh yang hidup dan ekspresif, gerak kreatif memainkan peranan yang sangat penting dalam kurikulum latihan teater moden. Dalam konteks pendidikan teater gerak kreatif bukan sekadar satu aktiviti fizikal yang menyeronokkan, tetapi merupakan satu kaedah pedagogi yang menyeluruh yang menggabungkan aspek jasmani, emosi, intelektual dan sosial pelajar.

Gerak kreatif membolehkan pelajar membangunkan kesedaran terhadap tubuh, iaitu kemampuan untuk memahami potensi, batasan dan tindak balas tubuh sendiri dalam ruang dan masa. Seperti yang ditegaskan oleh Rudolf Laban, seorang tokoh utama dalam teori pergerakan, tubuh manusia merupakan "alat ekspresi paling awal dan paling asas" (Laban, 1963). Melalui gerak kreatif pelajar belajar untuk mengenal dan mengawal tubuh sebagai alat komunikasi bukan lisan iaitu sesuatu yang sangat penting dalam lakonan yang melibatkan ekspresi fizikal, emosi, dan simbolik. Ini bermakna, latihan tubuh melalui gerak kreatif bukanlah tambahan, tetapi asas utama kepada perkembangan seorang pelakon.

Selain itu gerak kreatif turut menggalakkan perkembangan imaginasi dan daya kreatif pelajar. Ia memberi peluang kepada pelajar untuk mengekspresikan idea dan emosi secara bebas tanpa batasan teknik atau bentuk koreografi yang kaku. Menurut Anne Green Gilbert (2006) gerak kreatif menggalakkan pelajar berfikir secara fizikal, membina makna melalui pengalaman tubuh dan membentuk hubungan yang lebih mendalam dengan idea seni. Pelajar yang dilatih melalui pendekatan ini akan lebih terbuka untuk mencuba, mengambil risiko kreatif dan membina keyakinan terhadap ekspresi mereka di pentas.

Dalam latihan teater kemahiran improvisasi juga amat penting dan gerak kreatif menyediakan asas yang kukuh untuk tujuan ini. Gerak kreatif melatih pelajar untuk bertindak balas secara spontan terhadap rangsangan  sama ada dari persekitaran, rakan persembahan atau keadaan yang tidak dijangka. Ini melatih kepekaan, kelenturan emosi, dan keberanian dalam eksplorasi artistik. Keith Johnstone (1979), dalam bukunya Impro menekankan kepentingan spontaniti dalam persembahan untuk mewujudkan komunikasi yang jujur antara pelakon dan penonton. Justeru gerak kreatif secara tidak langsung memupuk keberanian dan keyakinan diri dalam kalangan pelajar teater.

Aspek penting lain ialah kerjasama dan kepekaan sosial. Aktiviti gerak kreatif biasanya dilaksanakan secara berpasangan atau berkumpulan yang menuntut pelajar untuk mendengar tubuh orang lain, bertindak balas terhadap gerakan rakan dan membina keharmonian pergerakan secara kolektif. Ini mengasah keupayaan pelajar untuk bekerjasama, memahami dinamika ensemble, dan membina komunikasi yang lebih halus serta tidak berasaskan lisan. Dalam konteks kerja teater berkumpulan kemahiran ini sangat kritikal.

Tambahan pula gerak kreatif dapat membantu pelajar menemui dan menerima tubuh mereka seadanya, tanpa prejudis terhadap bentuk badan atau gaya pergerakan. Hal ini dapat memperkukuhkan keyakinan diri pelajar serta membantu mereka mengekspresikan emosi dan naratif secara jujur di atas pentas. Ia juga membuka ruang untuk pelajar menyampaikan cerita secara lebih autentik  bukan hanya melalui kata-kata tetapi melalui bahasa tubuh yang berlapis dan bermakna.

Seperti yang dihuraikan oleh Smith-Autard (2002) pendidikan seni gerak bukan sahaja menyumbang kepada pembinaan kemahiran teknikal tetapi membantu dalam perkembangan keperibadian dan kesedaran diri pelajar. Oleh itu dalam konteks pendidikan pelakon teater gerak kreatif tidak boleh dipandang sebagai sekadar latihan fizikal sampingan sebaliknya perlu diiktiraf sebagai komponen penting yang menyumbang kepada kematangan artistik dan peribadi seseorang pelakon.

Oleh kerana dunia seni persembahan sentiasa berkembang dan merentasi batas-batas konvensional usaha memperkayakan pemahaman pelajar seni terhadap tubuh dan gerak menjadi semakin penting. Atas kesedaran inilah maka Pusat Pengajian Seni melalui Bahagian Drama dengan kerjasama Felo Industrinya Puan Aida Redza telah mengundang kumpulan InContact, sebuah kolektif seni antarabangsa yang diasaskan oleh Guru Suraj dan Adrianna Michalska untuk mengendalikan satu sesi bengkel pendek intensif bersama pelajar jurusan Drama. Kumpulan InContact bukan sekadar hadir membawa latihan fizikal tetapi juga memperkenalkan suatu pendekatan seni persembahan yang berakar dari Contact Improvisation  sebuah bentuk gerak spontan yang bertumpu pada sentuhan, keseimbangan, momentum dan kepekaan tubuh terhadap ruang dan rakan persembahan. Dalam dunia yang sering menuntut struktur dan skrip yang tetap, Contact Improvisation hadir sebagai satu bentuk kebebasan gerak yang jujur, rawak dan penuh dengan kemungkinan.

Antara fokus utama bengkel ini ialah sesi bertajuk “Fall to Fly”, yang membimbing peserta meneroka prinsip graviti, momentum dan sentuhan sewaktu mengalami gerakan jatuh dan terbang dalam tarian baik secara solo mahupun berpasangan. Bengkel ini menyentuh kemahiran asas dan prinsip Contact Improvisation antaranya ialah mengekalkan momentum gerak, membina aliran pergerakan yang berterusan, serta mencipta rasa mudah dan selamat dalam melakukan teknik `jatuh dan bangkit semula’. Para peserta dilatih membina cara pendaratan yang selamat, membangunkan refleks tubuh, dan mengenalpasti pelbagai cara ‘penerbangan’ di aras rendah mahupun tinggi. Mereka juga akan berlatih mengorientasi diri dalam situasi yang tidak stabil, meneroka keseimbangan dan ketidakseimbangan, memahami berat tubuh dari dalam dan membina keyakinan diri terhadap bentuk komunikasi fizikal yang baru bersama rakan persembahan.





Bengkel ini secara khusus membuka ruang kepada pelajar tahun akhir jurusan Drama untuk menyertai sesi latihan tubuh yang mampu membantu mereka dalam mempersiapkan diri bagi projek pementasan akhir atau Final Year Project (FYP). Latihan gerak yang diperkenalkan oleh InContact tidak hanya menekankan teknik, tetapi juga memberi penekanan terhadap kesedaran dalaman, respons terhadap perubahan, dan keyakinan untuk membenarkan tubuh "berkata" melalui pergerakan. Dalam konteks pementasan, kemampuan ini sangat penting agar lakonan yang dizahirkan bukan sekadar datang dari hafalan, tetapi dari tubuh yang benar-benar 'hidup' di pentas.

Manakala bagi pelajar tahun-tahun lain, penyertaan dalam bengkel ini membuka cakrawala baru terhadap bentuk seni persembahan yang tidak hanya tertumpu kepada dialog atau teknik lakonan sahaja. Ramai yang masih menganggap latihan seni persembahan hanya berkisar kepada skrip, suara dan watak. Sedangkan di sebalik semua itu, tubuh merupakan alat utama dalam menyampaikan makna, emosi dan naratif yang lebih mendalam.

Apa yang menarik, pendekatan InContact sangat inklusif. Mereka tidak mensyaratkan pengalaman tarian atau kemahiran fizikal yang tinggi. Sebaliknya, mereka meraikan kelainan tubuh, pengalaman dan ekspresi setiap individu. Bagi Guru Suraj dan Adrianna, seni persembahan bukan sekadar produk akhir, tetapi suatu perjalanan untuk memahami diri, membina hubungan dengan orang lain, dan merayakan kemungkinan yang terbuka melalui tubuh.

Penglibatan kumpulan ini dalam sesi perkongsian bersama pelajar Drama merupakan satu langkah progresif dalam menyemai kefahaman bahawa seni pentas itu luas dan berlapis. Ia bukan hanya mengenai menjadi 'pelakon', tetapi menjadi penyampai yang peka terhadap tubuh, ruang, tenaga dan hubungan.

Bengkel InContact bukan sekadar satu program sampingan. Ia adalah satu kaedah yang memperlihatkan bagaimana tubuh manusia dengan segala kelembutan, ketidakseimbangan dan spontanisasi  boleh menjadi alat penyampai yang paling jujur di pentas. Dalam dunia seni persembahan yang semakin kompleks dan memerlukan pelbagai keupayaan, latihan seumpama ini bukan sahaja relevan malah perlu.

 

Biodata Pengasas InContact

Adrianna Michalska

Adrianna ialah seorang penari, fasilitator dan artis bebas yang mendalami bidang Contact Improvisation, somatik, dan tarian kontemporari. Beliau memiliki ijazah dalam bidang Dance and Culture dari University of Surrey, UK serta telah mengikuti kursus Next Choreography di Siobhan Davies Studios. Beliau juga merupakan pengajar bertauliah untuk DanceAbility.
Adrianna telah mengendalikan bengkel dan persembahan di pelbagai negara seperti India, Thailand, Romania, Poland, United Kingdom, Singapura, Malaysia, Amerika Syarikat, Jerman, dan Sepanyol. Fokus karyanya adalah terhadap kreativiti kolektif, kesedaran persepsi, dan pertukaran tenaga dalam komuniti persembahan.

 


Guru Suraj

Guru Suraj berasal dari India dan berlatarkan pendidikan seni visual dan falsafah pergerakan. Beliau memperoleh Ijazah Sarjana Muda dalam Seni Lukis dari Government College of Fine Arts, Chennai dan Ijazah Sarjana dalam Falsafah Yoga dari Tamilnadu Physical Education and Sports University.  Pengalaman selama lebih 15 tahun dalam Contact Improvisation menjadikan beliau salah seorang penggiat utama bentuk ini di India dan antarabangsa. Beliau terkenal dengan pendekatan yang merentasi seni visual dan pergerakan, serta komitmen dalam membina komuniti seni melalui fasilitasi bengkel dan acara.

 Rujukan

· Gilbert, A. G. (2006). Creative Dance for All Ages (2nd ed.). Human Kinetics.

· Tharp, T., & Rizzo, S. (2012). Creative Dance and Learning. Jossey-Bass.

· Mason, B. T., & McCarthy, J. P. (2006). Teaching Children Dance (3rd ed.). Human Kinetics.

· Smith-Autard, J. M. (2002). The Art of Dance in Education. A&C Black.

· Johnstone, K. (1979). Impro: Improvisation and the Theatre. Routledge.

· Laban, R. (1963). Modern Educational Dance. Macdonald & Evans.

 


Comments

Popular Posts