MENYULAM NARATIF PENJARA MALAYSIA MELALUI PEMENTASAN PANTOMIN SEMPENA HARI PENJARA MALAYSIA 2025
Pada 17 Mei 2025,
Padang Kota Lama Pulau Pinang telah menyaksikan suatu peristiwa yang luar biasa
iaitu sambutan Hari Penjara Malaysia 2025 yang bukan sahaja meraikan institusi
pemulihan ini tetapi turut mengetengahkan seni persembahan sebagai medium
penyatuan antara institusi, masyarakat dan pendidikan. Antara acara kemuncak
yang mencuri perhatian ramai ialah sebuah persembahan pantomim yang
mengetengahkan tema kehidupan dan pemulihan dalam sistem penjara yang
dilakonkan oleh gabungan 70 orang peserta yang terdiri daripada staf Penjara
Malaysia dan pelajar Drama dari Pusat Pengajian Seni, Universiti Sains Malaysia
(USM). Persembahan ini bukan sekadar tontonan artistik tetapi merupakan
manifestasi kerjasama merentas institusi yang diketuai bersama oleh Sarjan
Mejar Khusyairi Mahyuddin, pensyarah teater Dr Andika Aziz Hussin, serta felo
industri dan koreografer terkenal Aida Redza. Latihan intensif selama hampir
dua minggu bermula 5 Mei hingga 16 Mei 2025 telah menghasilkan sebuah produksi
yang menggabungkan elemen fizikal, dramatik dan teknologi seperti paparan imej
AI secara kreatif. Gabungan ini bukan sahaja menyentuh emosi penonton malah
membuka wacana tentang kehidupan di sebalik tembok penjara dan potensi seni
dalam mencetuskan perubahan sosial.
Pemilihan
pantomim sebagai bentuk persembahan teater fizikal yang menyampaikan cerita
melalui gerak tubuh, ekspresi wajah dan simbolisme tanpa sebarang dialog
verbal. Kekuatan pantomim terletak pada keupayaannya untuk merentasi sempadan
bahasa dan budaya menjadikannya sangat sesuai untuk persembahan di ruang
terbuka seperti Padang Kota. Dalam konteks ini pantomim menjadi medium yang
inklusif dan universal membolehkan penonton daripada pelbagai lapisan
masyarakat memahami dan menghayati mesej yang disampaikan. Pantomin juga
menguji keupayaan pelakon untuk menyampaikan mesej secara visual dan emosi,
tanpa bersandar kepada kata-kata.
Dari
segi sejarah pantomin bukanlah sesuatu yang baru. Ia telah wujud sejak zaman
Yunani dan Rom Purba di mana pelakon dikenali sebagai pantomimus
mempersembahkan kisah-kisah mitologi melalui pergerakan yang ekspresif dan
berirama. Tradisi ini kemudiannya diperkayakan lagi pada zaman Renaissance
melalui bentuk commedia dell’arte di Itali dan mencapai bentuk klasiknya pada
abad ke-19 dan 20 dalam persembahan mime di Perancis oleh tokoh seperti
Jean-Gaspard Deburau dan Marcel Marceau. Menurut Robert Gordon (2006), tradisi
pantomin Perancis memperkukuhkan pendekatan cerita tanpa suara yang menekankan
kekuatan tubuh sebagai alat utama komunikasi dramatik. Dalam konteks pendidikan
pula pantomim telah diiktiraf sebagai alat pedagogi berkesan dalam membina
kepekaan tubuh, komunikasi bukan lisan dan kehadiran pentas seperti yang
dihuraikan oleh Cohen (2013) dan Gordon (2006). Justeru projek ini bukan sahaja
menampilkan persembahan tetapi juga merupakan satu proses pembelajaran yang
holistik bagi pelajar dan peserta.
Sejarah
penjara di Malaysia merupakan sebahagian daripada naratif nasional yang jarang
diketengahkan melalui medium seni. Institusi penjara di Tanah Melayu telah
bermula sejak era kolonial British dengan matlamat utama sebagai tempat
pemulihan dan kawalan sosial. Dari kedatangan banduan dari India ke Pulau
Pinang hingga ke institusi moden hari ini, fungsi penjara telah melalui
pelbagai fasa transformasi. Bukan sahaja berperanan dalam aspek hukuman,
institusi ini juga menekankan elemen pemulihan dan reintegrasi sosial. Namun,
imej masyarakat terhadap penjara sering terikat dengan stigma negatif, dan di
sinilah teater memainkan peranan penting sebagai medium refleksi dan
pencerahan.
Teater
sebagai alat pendidikan memiliki keupayaan luar biasa untuk menyampaikan mesej
kompleks dengan cara yang menyentuh emosi dan pemikiran. Dalam konteks pantomin
sempena Hari Penjara Malaysia ini teater bukan sahaja menjadi wadah ekspresi
bagi warga penjara dan pelajar universiti tetapi juga sebagai jambatan antara
institusi dan masyarakat umum. Melalui persembahan tanpa dialog verbal ini
unsur simbolik, pergerakan dan ekspresi wajah serta gestur tubuh menjadi
kekuatan utama yang mampu merentasi sempadan bahasa dan latar belakang
penonton. Tema seperti penyesalan, harapan, dan pemulihan dapat diterjemahkan
secara efektif menjadikan pementasan ini sebagai ruang dialog senyap yang penuh
makna.
Kepentingan
kerjasama antara Pasukan Penjara Malaysia dan Pusat Pengajian Seni USM ini juga
amat signifikan dari sudut perkembangan industri teater dan keilmuan. Bagi para
pelajar Drama USM, projek ini menawarkan pengalaman lapangan yang luar biasa.
Mereka bukan sahaja berpeluang menerapkan kemahiran teater secara praktikal
malah dapat menyaksikan bagaimana seni boleh berperanan dalam konteks sosial
yang sebenar. Lebih penting lagi kolaborasi antara Pasukan Penjara Malaysia dan
USM ini memperlihatkan bagaimana institusi pengajian tinggi boleh memainkan
peranan penting dalam pembangunan masyarakat melalui pendekatan seni. Kolaborasi ini memperluaskan horizon pemahaman
pelajar terhadap peranan teater di luar ruang akademik dan komersial. Ia juga
memperkukuhkan nilai empati, komunikasi, dan pengurusan produksi dalam
persekitaran yang sebenar yang merupakan antara kompetensi utama dalam latihan
teater profesional.
Selain itu dari perspektif industri pula, kerjasama seperti ini membuka ruang untuk memperkukuhkan hubungan antara institusi pengajian tinggi dan agensi kerajaan dalam membentuk projek berimpak tinggi.. Ini selari dengan aspirasi pendidikan tinggi negara untuk melahirkan graduan yang bukan sahaja kompeten dalam bidang masing-masing tetapi juga peka terhadap isu kemasyarakatan dan mampu menyumbang secara kreatif kepada pembangunan negara. Penglibatan felo industri seperti Aida Redza juga turut memperkukuhkan nilai kerjasama antara akademia dan profesional luar, menyokong aspirasi pendidikan tinggi yang menyeluruh dan berpaksikan kepada kemasyarakatan. Persembahan ini juga membuktikan bahawa teater masih relevan dalam usaha pembinaan naratif kebangsaan. Ia bukan sekadar aktiviti seni semata-mata, tetapi satu bentuk intervensi sosial yang mampu menjana kesedaran dan perubahan. Dengan melibatkan warga institusi penjara sendiri dalam latihan dan persembahan, ia secara tidak langsung memberi peluang kepada mereka untuk menyampaikan suara dari dalam yang seringkali tidak diberi ruang dalam wacana umum. Gabungan ini memperlihatkan bahawa teater bukan hanya milik penggiat seni, tetapi milik semua insan yang mahu berkongsi cerita dan harapan.
Kehadiran
tokoh-tokoh penting negara dalam sambutan Hari Penjara Malaysia 2025
memperlihatkan komitmen berterusan kerajaan dalam usaha memperkukuhkan
institusi pemulihan sebagai salah satu tonggak dalam sistem keadilan negara.
Antara yang paling menonjol ialah kehadiran Menteri Dalam Negeri YB Datuk Seri
Saifuddin Nasution bin Ismail dan Komisioner Jeneral Penjara Malaysia, Dato’ Haji
Abdul Aziz bin Abdul Razak. Kehadiran kedua-dua tokoh ini bukan sekadar
memenuhi protokol majlis rasmi tetapi lebih besar daripada itu. Ia mencerminkan
kesungguhan politik dan dasar dalam mendukung agenda reformasi penjara yang
inklusif, berperikemanusiaan dan selari dengan prinsip masyarakat madani.
Dalam
ucapan rasminya YB Menteri Dalam Negeri menekankan bahawa penjara bukan lagi
harus dilihat sekadar sebagai tempat menghukum tetapi sebagai ruang mendidik,
memulih dan memberi peluang kedua kepada insan yang tersasar. Pendekatan ini
selaras dengan tema sambutan tahun ini “Peradaban Manusiawi Perkukuh
Masyarakat Madani” yang menyoroti keperluan mengangkat nilai kemanusiaan
dalam setiap aspek institusi negara termasuk institusi pemulihan. Penekanan
terhadap nilai empati, pendidikan, dan pembinaan semula maruah manusia
menunjukkan bahawa kerajaan mengiktiraf bahawa setiap individu yang menjalani
hukuman juga berhak untuk dibantu kembali ke pangkuan masyarakat secara
bermaruah.
Lebih
menarik lagi pengiktirafan terhadap seni sebagai medium komunikasi dan
pemulihan turut menjadi aspek penting dalam sambutan ini. Dengan memberi ruang
kepada pementasan seni seperti pantomim yang melibatkan staf penjara dan
pelajar universiti, kerajaan secara tidak langsung menyatakan pendirian bahawa
seni bukan hanya sebagai alat hiburan tetapi juga wadah penyampaian mesej
sosial yang kuat dan menyentuh. Seni persembahan khususnya dalam bentuk fizikal
dan simbolik seperti pantomim, mampu membuka ruang kontemplasi, empati, dan
refleksi dalam kalangan masyarakat umum. Ia mampu membina jambatan antara dunia
dalam penjara dan di luar penjara yang selama ini sering terasing oleh
stereotaip dan stigma.
Pendekatan
ini juga memperlihatkan bahawa kerajaan tidak lagi melihat sistem penjara
secara unilateral dari sudut kawalan dan keselamatan semata-mata. Sebaliknya ia
mula memperkukuhkan pendekatan multidisiplin yang merangkumi aspek psikososial,
pendidikan, keusahawanan, dan juga ekspresi kreatif sebagai kaedah pemulihan.
Di sinilah ucapan dan kehadiran pemimpin tertinggi seperti Komisioner Jeneral
Penjara memainkan peranan penting dalam menyampaikan mesej bahawa institusi ini
sedang beranjak dari paradigma lama kepada pendekatan yang lebih progresif dan
bersifat kemanusiaan.
Apa
yang lebih mengesankan usaha ini tidak berlaku secara retorik semata-mata. Ia
disokong oleh pelbagai inisiatif konkrit yang sedang dilaksanakan oleh Jabatan
Penjara Malaysia seperti program parol, pusat reintegrasi penghuni, pelaksanaan
kerja komuniti dan penekanan terhadap pengukuran kadar pesalahlaku semula (recidivist)
sebagai indikator keberkesanan sistem pemulihan. Dalam konteks ini sambutan
Hari Penjara menjadi platform untuk memperkenalkan dan mengkomunikasikan
pelbagai inisiatif ini kepada masyarakat secara terbuka dan inklusif. Penyertaan
tokoh-tokoh penting negara dalam sambutan Hari Penjara Malaysia 2025 bukan
sahaja memperlihatkan komitmen kerajaan terhadap pembaharuan sistem penjara
tetapi turut menandakan perubahan paradigma dalam melihat peranan institusi ini
dalam masyarakat. Ia adalah usaha menyusun semula naratif penjara daripada
simbol hukuman kepada lambang harapan, pemulihan dan pembinaan semula maruah
insan. Dalam dunia yang semakin mencabar dari segi sosial dan moral, pendekatan
seumpama ini amat diperlukan bagi memastikan institusi negara tidak ketinggalan
dalam membina peradaban yang lebih berperikemanusiaan dan inklusif. Sambutan
ini bukan hanya meraikan sejarah 235 tahun penubuhan institusi penjara di
Malaysia, tetapi juga membuka lembaran baru dalam usaha membina sistem keadilan
yang lebih adil, progresif dan bersifat penyembuhan.
Projek
pantomin sempena Hari Penjara Malaysia 2025 ini merupakan contoh cemerlang
bagaimana sejarah, seni dan pendidikan dapat bersatu dalam satu persembahan
yang bermakna. Ia menandakan kematangan industri teater dalam memainkan
peranannya di tengah masyarakat serta membuktikan keupayaan pusat pengajian
tinggi dalam menghasilkan graduan seni yang bukan sahaja mahir tetapi juga
berjiwa besar. Semoga projek seumpama ini menjadi perintis kepada lebih banyak
kerjasama antara institusi agar seni terus berkembang sebagai agen perubahan
sosial yang berkesan.
Comments