MENCARI TITIK PERTEMUAN ANTARA TEATER DAN MUZIK DALAM DUNIA AKADEMIA

 

MENCARI TITIK PERTEMUAN ANTARA

TEATER DAN MUZIK DALAM DUNIA AKADEMIA

 

Pengajian bidang teater dan muzik di universiti atau mana-mana pusat pengajian tinggi seringkali berdepan dengan cabaran yang sama iaitu sambutan masyarakat yang tidak sehebat bidang profesional lain serta persepsi bahawa kedua-dua bidang kurang memberikan impak secara langsung terhadap pembangunan ekonomi negara. Bagi sebahagian pihak pentadbiran hal ini menimbulkan kerisauan apabila pengambilan pelajar semakin menurun dan minat masyarakat semakin terhad. Akhirnya muncullah cadangan dan arahan supaya bidang teater dan muzik digabungkan menjadi sebuah program yang lebih besar dan inklusif dengan harapan gabungan itu mampu meningkatkan daya tarikan serta memberi justifikasi kewujudan di institusi pengajian tinggi. Namun cadangan penggabungan ini menimbulkan persoalan dan kegusaran dalam kalangan pensyarah dan pengamal seni sendiri terhadap siapa yang akan mendominasi siapa. Adakah muzik hanya akan dilihat sebagai sekadar iringan untuk teater? Atau adakah teater pula dianggap hanya sebagai visual tambahan kepada muzik? Kerisauan ini memang berasas kerana setiap bidang memiliki sejarah, metodologi dan kepakaran tersendiri yang unik. Muzik sebagai disiplin mempunyai tradisi teori, komposisi dan persembahan yang panjang, sementara teater menekankan aspek lakonan, pengarahan, dramaturgi dan interpretasi teks. Jika gabungan dibuat secara terburu-buru tanpa kerangka yang jelas, besar kemungkinan salah satu bidang akan merasa dianaktirikan. Bayangkan sebuah perkahwinan yang diaturkan tanpa persetujuan kedua-dua mempelai bukan kerana cinta tetapi kerana keluarga merasakan itu jalan terbaik untuk menyelamatkan maruah. Di atas pelamin mereka nampak bahagia tetapi di sebalik senyuman ada tanda tanya siapakah yang akan berkuasa dalam rumah tangga ini? Begitulah juga kegusaran para pensyarah teater dan muzik apabila arahan penggabungan datang dari atas. Mereka tahu rumah tangga ini boleh jadi indah tetapi juga berisiko menjadi hubungan yang dingin jika asasnya rapuh.

Di sinilah perlunya pendekatan seimbang dan interdisiplin. Penggabungan tidak boleh difahami sebagai tindakan meletakkan satu bidang di bawah bidang yang lain tetapi sebagai satu usaha mencipta ruang bersama yang dapat memperkukuhkan kedua-dua disiplin. Pertama struktur kurikulum harus dibangunkan dengan teliti. Mata pelajaran teras yang wajib diambil semua pelajar perlu melibatkan kedua-dua bidang seperti Sejarah Teater Muzikal Dunia, Asas Interdisiplin dalam Seni Persembahan atau Analisis Muzik & Drama. Modul-modul khusus mengikut kecenderungan harus disediakan di mana pelajar muzik boleh mendalami komposisi untuk pementasan, reka bentuk bunyi dan vokal untuk teater manakala pelajar teater pula boleh memperdalamkan lakonan dalam teater muzikal, penulisan libretto atau pengarahan dengan muzik. Dengan kaedah sebegini identiti asal setiap bidang akan tetap terpelihara dan mereka bertemu dalam kursus silang yang menggalakkan kolaborasi.

Selain itu projek kolaborasi tahunan wajar diwujudkan sebagai ruang praktikal di mana pelajar teater dan muzik boleh bersama-sama menjadi pencipta. Dalam produksi teater muzikal misalnya pelajar muzik berperanan mencipta skor atau mengarah persembahan vokal sementara pelajar teater menumpukan kepada pengarahan, lakonan dan dramaturgi. Kedua-dua kumpulan diberikan kredit akademik yang setara, memastikan tiada pihak merasakan sumbangan mereka sekadar sampingan. Model kepimpinan bergilir juga boleh diamalkan seperti mengadakan projek yang diketuai oleh pensyarah muzik, ada pula yang dipimpin oleh pensyarah teater supaya wujud rasa keadilan dan kesetaraan.

Pembinaan identiti baru juga amat penting bagi mengukuhkan penggabungan ini kerana identiti ini akan menjadi payung yang menyatukan kedua-dua disiplin. Dengan identiti baru yang jelas maka bidang ini boleh dipromosikan bukan sekadar sebagai kursus muzik dan teater tetapi sebagai sebuah pengalaman pembelajaran seni interdisiplin yang melatih komunikasi, kreativiti, disiplin dan kepimpinan  yang bakal membentuk kemahiran insaniah yang sangat relevan dalam pelbagai industri.

Namun pembentukan identiti akademik sahaja tidak mencukupi tanpa adanya usaha promosi yang strategik. Oleh itu langkah jerayawara dan promosi kreatif perlu digerakkan seperti mengadakan showcase gabungan tahunan yang menggabungkan muzik dan teater sebagai platform memperkenalkan hasil kerja pelajar kepada masyarakat, media dan bakal penaja, mengadakan jerayawara ke sekolah dan komuniti melalui persembahan mini di sekolah menengah, kolej matrikulasi dan pusat komuniti untuk membuka mata generasi muda terhadap potensi bidang ini, mewujudkan kolaborasi dengan industri hiburan melalui kerjasama dengan syarikat produksi filem, televisyen, festival muzik atau kumpulan orkestra bagi memberikan pengalaman industri sebenar, mempergiatkan promosi digital menggunakan media sosial, YouTube, TikTok dan podcast untuk menampilkan sisi moden dan kerelevanan program ini sekali gus mengubah persepsi bahawa ia hanya untuk golongan seni semata-mata.

Penggabungan bidang teater dan muzik harus difahami sebagai peluang untuk mencipta ruang seni yang lebih segar dan relevan. Kerisauan para pensyarah bahawa satu pihak akan mendominasi yang lain boleh diatasi dengan struktur yang adil, projek kolaborasi yang setara, identiti baru yang inklusif serta strategi promosi yang mesra masyarakat. Jika dilaksanakan dengan teliti, gabungan ini bukan sahaja dapat mengekalkan kepentingan kedua-dua bidang malah mampu menjadikan seni persembahan sebagai disiplin yang lebih berimpak, lebih dihargai dan lebih dekat di hati masyarakat.

 

Comments

Popular Posts