Teater Epik dan Perbezaannya dengan Teater Konvensional: Suatu Tinjauan melalui Adaptasi Novel Tulang-tulang Berserakan Karya Usman Awang

Teater Epik dan Perbezaannya dengan Teater Konvensional: Suatu Tinjauan melalui Adaptasi Novel Tulang-tulang Berserakan Karya Usman Awang

Dr Andika Aziz Hussin

 

Pengenalan

Dalam sejarah perkembangan teater moden, muncul pelbagai aliran dan bentuk persembahan yang berbeza daripada bentuk konvensional. Salah satu bentuk teater yang paling berpengaruh dalam wacana kesusasteraan dan estetika pentas abad ke-20 ialah teater epik. Teater yang dipelopori oleh Bertolt Brecht telah mencabar bentuk teater konvensional dengan menolak unsur-unsur emosi yang memerangkap penonton dalam ilusi dan sebaliknya menawarkan bentuk pementasan yang mendorong pemikiran kritis dan kesedaran politik. Dalam konteks teater Malaysia konsep teater epik masih belum berkembang luas namun keberadaan teks sastera seperti novel Tulang-tulang Berserakan karya Usman Awang memperlihatkan potensi besar untuk diadaptasi mengikut pendekatan teater epik. Artikel ini akan membincangkan konsep teater epik, perbezaannya dengan teater konvensional dan bagaimana novel Tulang-tulang Berserakan dapat dijadikan kajian kes dalam memahami keberkesanan pendekatan tersebut.

 

Asal Usul dan Tujuan Teater Epik

Teater epik berasal daripada pemikiran Bertolt Brecht seorang sutradara dan penulis drama Jerman yang menolak gaya persembahan Aristotelian yang terlalu menekankan katarsis dan empati. Bagi Brecht teater tidak harus membuat penonton `lupa kepada dunia nyata’, sebaliknya teater harus membuat penonton `memikirkan dunia nyata dengan lebih kritis’ (Brecht, 1964). Untuk mencapai matlamat ini Brecht memperkenalkan konsep Verfremdungseffekt atau alienation effect iaitu teknik menjauhkan penonton daripada keterlibatan secara emosi agar mereka dapat memandang peristiwa di atas pentas dengan jarak intelektual. Unsur-unsur seperti narasi secara langsung, muzik intertekstual, paparan teks di pentas serta pelakon yang sedar akan kehadiran penonton adalah antara teknik lazim yang digunakan dalam teater epik.

Selain itu Brecht memperjuangkan penggunaan struktur episodik di mana naratif dibentuk dalam babak-babak yang bersifat mandiri dan tidak semestinya berkaitan secara linear. Ini berbeza daripada struktur dramatik konvensional yang menekankan kesinambungan dan kemuncak emosi. Teater epik juga cenderung untuk memperlihatkan konflik sosial dan ekonomi serta memperlihatkan watak sebagai produk sistem dan struktur kuasa yang lebih besar.

 

Perbezaan Antara Teater Epik dan Teater Konvensional

Perbezaan utama antara teater epik dan teater konvensional terletak pada fungsi dan tujuan estetikanya. Teater konvensional seringkali menekankan pada penghayatan watak, emosi, dan penyelesaian dramatik yang memuaskan. Penonton diheret masuk ke dalam dunia rekaan dan merasa seolah-olah berada dalam realiti tersebut. Teater ini juga cenderung menampilkan perwatakan yang konsisten, dramatik dan naratif yang bersifat tertutup. Sebaliknya teater epik berusaha untuk mencungkil kesedaran kelas, politik dan moral penonton. Ia tidak menyajikan kisah untuk dilupakan selepas ditonton tetapi untuk direnungkan dan diteliti secara mendalam. Watak-watak dalam teater epik tidak semestinya mempunyai pembangunan watak yang lengkap malah kadang-kadang bersifat simbolik atau digunakan untuk menyampaikan wacana tertentu. Peristiwa dan tindakan tidak diberi penekanan sebagai peristiwa dramatik semata-mata tetapi sebagai contoh yang dapat mewakili realiti sosial yang lebih besar. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Willett (1978), “Brecht's theatre is not a mirror, but a hammer – it does not reflect reality, it shapes it.”

 

Tulang-tulang Berserakan sebagai Teks Epik

Novel Tulang-tulang Berserakan karya Usman Awang merupakan karya realisme sosial yang mengisahkan tentang kehidupan pasukan polis hutan dalam zaman darurat Tanah Melayu. Kisah ini bukan sahaja menggambarkan konflik bersenjata antara polis dan komunis, tetapi juga menyingkap ketegangan batin, kegelisahan moral dan dilema kemanusiaan para anggota pasukan keselamatan. Watak seperti Leman dan Mahmud walaupun berperanan sebagai pihak berkuasa, dilihat tidak memiliki kuasa penuh atas kehidupan mereka sendiri . Mereka hanyalah alat dalam sistem kolonial yang lebih besar.

Bentuk naratif dalam novel ini amat sesuai untuk dijadikan adaptasi teater epik kerana ia bersifat episodik, penuh dengan peralihan tempat dan masa serta memaparkan pelbagai latar  dari pertempuran bersenjata di ladang getah dan hutan, ke panggung bangsawan, hingga ke perkampungan pekebun sayur yang dihapuskan. Setiap bab dalam novel ini boleh dijadikan episod tersendiri dalam teater epik yang berfungsi bukan hanya untuk menggerakkan naratif tetapi untuk menyorot aspek penindasan, pengkhianatan, kehilangan dan perjuangan kelas.

 

Strategi Epik dalam Pementasan Adaptasi

Bagi mengadaptasikan Tulang-tulang Berserakan sebagai teater epik, pendekatan berikut boleh digunakan:

1.                  Narator Kolektif dan Dialog Berlapis

Dalam teater epik, narator memainkan peranan yang jauh lebih luas daripada sekadar penyampai cerita. Ia bukan sekadar ‘penjaga urutan peristiwa’ tetapi menjadi alat yang menyedarkan penonton, mencabar pandangan mereka dan mendorong analisis terhadap wacana sosial yang tersembunyi di sebalik tindakan-tindakan dramatik di atas pentas. Dalam konteks ini, wujud satu fungsi naratif yang bersifat kolektif, bukan individual. Maka lahirlah konsep narator kolektif iaitu suara-suara dari masyarakat, sejarah atau kumpulan marginal yang membawa dimensi ideologi, bukan hanya emosi. Narator kolektif bukan sekadar pencerita seperti dalam pementasan konvensional; ia menjadi representasi suara komuniti atau suara sejarah yang telah lama didiamkan. Dalam pementasan Tulang-tulang Berserakan misalnya, narator kolektif boleh hadir dalam bentuk suara rakyat, roh-roh yang gugur dalam zaman darurat, atau lidah-lidah yang tidak pernah berani bersuara. Setiap kali babak baru dimulakan, narator kolektif ini memberikan latar bukan sahaja tentang peristiwa yang berlaku tetapi tentang apa yang sedang dipersoalkan  seperti siapa yang berkuasa, siapa yang ditindas atau akibat daripada keputusan politik tertentu terhadap kehidupan harian rakyat biasa. Ini selari dengan prinsip Verfremdungseffekt yang cuba menghalang penonton daripada terbuai dalam naratif dramatik sebaliknya menuntut mereka untuk berfikir dan bertindak.

Dialog berlapis pula membawa maksud bahawa percakapan di atas pentas tidak hanya membawa satu makna literal tetapi dibina dengan lapisan-lapisan makna ideologi dan metafora sosial. Contohnya apabila seorang anggota polis hutan dalam pementasan berkata, “Saya hanya menurut perintah,” dialog ini bukan semata-mata tentang tugas, tetapi boleh ditafsirkan sebagai komentar tentang sistem autoritarian, penghapusan nilai moral peribadi dan penyerahan diri kepada kekuasaan yang menindas. Dialog seperti ini akan menjadi lebih kuat jika disulam dengan teknik-teknik seperti breaking the fourth wall di mana pelakon memandang penonton dan secara langsung menyoal mereka: “Kalau kamu di tempat saya, apa yang kamu akan lakukan?”

Kekuatan teater epik terletak pada kemampuan untuk menggabungkan dua unsur narator kolektif dan dialog berlapis sebagai alat untuk menimbulkan pemikiran dialektikal. Dalam Tulang-tulang Berserakan banyak peristiwa yang kelihatan biasa  seperti operasi pemindahan kampung, kematian watak seperti Majid atau Wak Stop dan perkahwinan Mahmud dapat dibingkaikan kembali melalui intervensi narator dan dialog yang penuh sindiran halus atau teguran langsung terhadap sistem yang mencipta kematian dan kehilangan itu. Pementasan ini tidak bertujuan untuk mencipta belas kasihan terhadap watak tetapi kesedaran terhadap struktur kuasa yang memanipulasi mereka.

Melalui narator kolektif, sejarah boleh dibacakan secara kontekstual misalnya narator menyebut tentang pengaruh British dalam mencipta pasukan polis hutan atau bagaimana Kampung Baru ditubuhkan sebagai cara mengawal penduduk. Ini membuka ruang kepada penonton untuk melihat “apa yang tidak ditunjukkan dalam sejarah rasmi.” Di sinilah teater epik memainkan fungsi mendidik (Lehrstück); menempatkan pementasan sebagai alat pembelajaran politik dan sosial. Selain itu narator kolektif juga boleh disampaikan secara multi-media seperti suara rakaman, tayangan video atau paparan teks dokumentari agar unsur naratif itu menjadi bukti sejarah yang hidup. Keberkesanan teknik ini telah dibuktikan dalam pementasan teater kontemporari yang menggabungkan unsur verbatim dan dokumentari seperti karya Rimini Protokoll dan Milo Rau. Narator kolektif dan dialog berlapis bukan sekadar strategi estetika tetapi menjadi tulang belakang kepada pendekatan teater epik yang berusaha mencungkil makna daripada peristiwa dan meletakkan penonton bukan sebagai pengikut cerita tetapi sebagai penggerak perubahan. Melalui pendekatan ini pementasan bukan lagi sekadar hiburan kosong tetapi wahana perjuangan idea, sejarah dan nilai kemanusiaan yang lebih besar.

 

2.                  Pelakon Pelbagai Watak

Salah satu ciri utama dalam teater epik ialah penggunaan pelakon yang memainkan pelbagai watak dalam satu pementasan. Teknik ini bukan sekadar bertujuan menjimatkan jumlah pelakon tetapi merupakan strategi pementasan yang bertujuan menggugat ilusi realisme serta menggesa penonton untuk berfikir secara kritis terhadap naratif yang dipersembahkan. Dalam konteks teater konvensional, pelakon berusaha meyakinkan penonton bahawa watak yang dibawanya itu adalah benar dan wujud secara mutlak dalam dunia penceritaan yang tertutup (closed world). Sebaliknya dalam teater epik kepercayaan terhadap ‘keutuhan watak’ dibongkar secara terang-terangan dan pelakon menunjukkan dirinya sebagai alat naratif yang membawa peranan yang berfungsi dalam konteks ideologi tertentu. Pelakon yang menukar watak secara terbuka di hadapan penonton misalnya daripada tentera kepada pekebun atau daripada mata-mata kepada narrator bukan sahaja memecahkan ilusi dramatik tetapi juga menyampaikan mesej bahawa manusia hanyalah produk daripada sistem sosial dan sejarah. Individu tidak lagi menjadi pusat cerita sebaliknya masyarakat, sejarah, struktur politik dan ekonomi menjadi tumpuan utama penceritaan. Hal ini selari dengan prinsip teater epik yang menolak emosi sebagai alat utama penceritaan dan lebih menekankan pembentukan kesedaran kelas dan penyoalan terhadap status quo. Sebagai contoh dalam adaptasi Tulang-tulang Berserakan, pelakon yang memainkan watak Leman dalam satu babak boleh bertukar kepada watak menjadi narator dalam satu segmen penceritaan sejarah. Pertukaran ini dilakukan secara langsung dan terbuka di pentas misalnya dengan hanya menukar topi, selendang, atau simbol kecil lain tanpa keluar dari pentas atau ditutup oleh tirai. Penonton diajak untuk menyedari transformasi ini sebagai bahawa peranan sosial adalah sesuatu yang terbina dan boleh berubah mengikut sistem dan kuasa yang berkuasa pada ketika itu.

Inilah yang dimaksudkan oleh Brecht sebagai “Verfremdungseffekt” di mana pelakon tidak “menjadi” watak sepenuhnya tetapi “menunjukkan” watak itu sambil menjarakkan dirinya secara emosi. Dengan itu penonton tidak hanyut dalam simpati terhadap watak sebaliknya melihat tindakan watak tersebut dalam kerangka sejarah dan ideologi. Pelakon sebagai pekerja seni bertindak sebagai alat pendidikan politik bukan sebagai objek hiburan. Pertukaran watak ini juga melambangkan sifat masyarakat yang pelbagai dan berlapis-lapis di mana satu individu boleh mengalami penindasan dan pada masa yang sama juga menjadi alat penindas kepada yang lain. Melalui teknik ini teater memperlihatkan bahawa kuasa dan penindasan tidak bersifat mutlak dan sering berubah mengikut situasi serta struktur kuasa. Dalam konteks pentas di Malaysia teknik pelakon pelbagai watak juga memberi peluang kepada sutradara untuk menggugah persepsi umum terhadap identiti, bangsa dan kuasa khususnya apabila pelakon Melayu membawakan watak Tionghoa, atau sebaliknya, bukan untuk meniru atau mengejek, tetapi untuk menyampaikan empati merentas etnik. Hal ini penting dalam membina naratif teater yang tidak bersifat etnosentrik dan lebih mengarah kepada pemahaman kelas serta perjuangan bersama sebagai rakyat yang tertindas.

Pelakon pelbagai watak dalam teater epik bukan hanya merupakan teknik dramatik tetapi pernyataan ideologi. Ia mempersoalkan idea-idea lama tentang keutuhan perwatakan, memperlihatkan bahawa individu hanyalah cerminan daripada struktur sosial yang mereka berada di dalamnya. Dalam mengangkat karya seperti Tulang-tulang Berserakan teknik ini memberikan lapisan baru yang bukan hanya menghidupkan naratif sejarah Malaya pasca-Perang Dunia Kedua tetapi juga menghubungkannya secara langsung dengan isu-isu kuasa, kolonialisme dan identiti masyarakat moden.

 

3.               Paparan Fakta dan Dokumen Sejarah

Salah satu elemen penting dalam pendekatan teater epik ialah keupayaannya menggabungkan fakta dan dokumen sejarah secara terbuka dalam pementasan dengan tujuan menimbulkan kesedaran politik dan kefahaman kritikal dalam kalangan penonton. Pendekatan ini menolak anggapan bahawa seni persembahan hanya wujud sebagai hiburan semata-mata. Sebaliknya teater epik melihat pentas sebagai medium pendidikan masyarakat melalui pendedahan terhadap struktur kuasa, dasar kerajaan, dan proses sejarah sebenar. Dalam konteks Malaysia, sejarah penjajahan British, darurat 1948–1960 dan proses pembentukan negara bukanlah sekadar latar kepada pementasan tetapi bahan dramatik itu sendiri. Maka pementasan adaptasi novel Tulang-tulang Berserakan dalam bentuk teater epik memberikan ruang yang sangat strategik untuk memasukkan elemen dokumentari sejarah seperti pembacaan dokumen rasmi, tayangan dasar pemindahan Kampung Baru dan petikan laporan perisytiharan darurat. Contohnya ketika babak memaparkan pemindahan secara paksa pekebun-pekebun sayur ke kawasan Kampung Baru, narator kolektif atau watak yang memecahkan tembok keempat boleh membaca sebahagian petikan daripada Warta Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu (1951) yang menyebut tentang rasional pemindahan dan objektif strategi “Briggs Plan.” Dengan itu penonton tidak hanya menyaksikan emosi watak yang dihalau dari tanahnya, tetapi mereka dihadapkan kepada struktur kuasa kolonial yang merangka dasar tersebut dengan justifikasi politik dan keselamatan.

Sebagai satu teknik persembahan, paparan fakta dan dokumen sejarah menggugat estetika realisme dan menyelitkan unsur keterasingan atau Verfremdungseffekt yang disengajakan agar penonton tidak tenggelam dalam naratif dramatik. Sebaliknya mereka digesa berfikir dan menilai dengan rasional. Brecht menyebut bahawa “the dramatic theatre's spectator says: Yes, I have felt like that too – just like me – It’s only natural – It’ll never change – The sufferings of this man appall me, because they are inescapable. That’s great art; everything is self-evident – I weep when they weep, I laugh when they laugh.” Teater epik mahu menggantikan ini dengan reaksi yang lebih intelektual: “That’s not the way it is – that’s not the way it must be – the world can be changed.”

Malah penggunaan bahan sejarah ini mengangkat legitimasi pementasan. Penonton bukan sahaja menonton rekaan penulis atau pengarah tetapi mereka disajikan dengan bukti sejarah yang benar dan terdokumentasi. Contohnya ketika babak tentang kematian Jalil akibat ditembak oleh komunis, boleh ditayangkan petikan surat khabar rasmi zaman itu Warta Malaya yang melaporkan kejadian sebenar yang hampir sama. Ini menghubungkan fiksyen dan realiti dalam bentuk yang berani sekaligus menanam kesedaran sejarah dalam kalangan penonton. Strategi ini juga membuka ruang kepada analisis silang naratif sejarah: adakah laporan rasmi sentiasa tepat? Siapa yang menulis sejarah? Apa yang hilang daripada dokumen rasmi? Maka pelakon boleh melakonkan babak pemindahan secara dramatik, diikuti oleh bacaan fakta sejarah rasmi dan kemudian narator atau pelakon lain menyanggah atau menganalisis fakta tersebut secara langsung di hadapan penonton. Ini memberikan pelbagai lapis makna dan merangsang penonton menjadi subjek yang aktif dan bukan pasif.

Dalam konteks pendidikan teater Malaysia pendekatan ini menuntut kerjasama rapat antara pengarah, penyelidik sejarah dan penulis skrip agar bahan yang digunakan bukan sahaja sahih tetapi berkesan dalam menyampaikan mesej. Dokumen seperti laporan Majlis Keselamatan Negara (MKN), arkib Kolonial British dan rekod jabatan perangkaan boleh dijadikan bahan intervensi dramatik. Penonton bukan sahaja melihat akibat dasar, tetapi dihadapkan kepada sumber kuasa yang mencetuskannya.

Penyisipan fakta dan dokumen sejarah dalam teater epik bukanlah hiasan dramatik semata-mata. Ia adalah strategi untuk membongkar naratif dominan, mengkritik kuasa dan membangkitkan kefahaman masyarakat terhadap sejarah mereka sendiri. Dalam pementasan seperti Tulang-tulang Berserakan, strategi ini menjadi alat penting untuk menyampaikan betapa beratnya beban sejarah yang ditanggung oleh rakyat marhaen yang tidak pernah menulis sejarah tetapi menjadi mangsa kepada tulisan itu. Maka teater epik bukan sahaja menghidupkan sejarah tetapi mencabar dan menulis semula sejarah di hadapan khalayak.

 

4.                  Penggunaan Muzik dan Lagu klasik Secara Intertekstual

Dalam adaptasi Tulang-tulang Berserakan ke bentuk teater epik, salah satu strategi dramatik yang signifikan ialah penggunaan muzik dan lagu klasik Melayu secara intertekstual, iaitu menyisipkan elemen budaya popular lama sebagai pantulan ideologi, kerinduan dan ironi dalam konteks naratif yang penuh tekanan politik. Muzik klasik yang disukai oleh watak Leman bukan sekadar unsur hiburan nostalgia semata-mata tetapi ia boleh dijadikan medium dramaturgi yang memperkuatkan lapisan kritikal dan emosi dalam teater epik. Dalam bab-bab novel tersebut khususnya Bab 9 dan 10, penonton diberi gambaran jelas tentang minat Leman terhadap bangsawan dan gadis bangsawan bernama Aini. Lagu-lagu seperti Bunga Tanjung bukan hanya memperlihatkan sisi romantik atau estetika watak tetapi menjadi simbol kepada kerinduan terhadap ketenangan, seni dan kemanusiaan, sesuatu yang semakin pupus dalam dunia yang dilanda konflik dan penindasan seperti yang dipaparkan dalam zaman darurat Malaya.

Elemen muzik dalam teater epik tidak digunakan untuk melalaikan atau memperkukuh emosi semata-mata seperti dalam teater dramatik konvensional sebaliknya ia diposisikan secara kontra-puitika untuk menjeda babak, memberi ruang refleksi dan mencipta ironi dramatik. Brecht menyarankan agar lagu-lagu mengganggu aliran emosi dan bukan menyuburkannya agar penonton dapat berfikir dan tidak hanya hanyut dalam perasaan (Brecht, 1964). Maka dalam konteks ini, muzik bangsawan boleh disisipkan di tengah-tengah babak kejam seperti pemindahan kampung, kematian rakan-rakan polis hutan atau ketika rumah-rumah dibakar untuk mencipta jurang antara ilusi dan kenyataan. Sebagai contoh, satu babak dalam teater boleh memperlihatkan para polis hutan menyanyikan sebahagian lagu bangsawan secara nostalgia (dalam gaya korus Brechtian) manakala aksi di pentas sedang memaparkan penduduk kampung yang menangis meninggalkan rumah dan binatang peliharaan mereka. Lagu seperti Bunga Tanjung atau Seri Mersing dinyanyikan bukan dalam konteks romantik tetapi sebagai nyanyian perpisahan dan kehilangan lalu memunculkan lapisan makna baru bahawa betapa jauh harapan manusia dari kenyataan sejarah yang menekan.

Penggunaan lagu ini juga boleh menghubungkan sejarah dan budaya tempatan yang sedang terhakis. Bangsawan sebagai bentuk seni rakyat yang pernah hidup dan kemudian mati, mewakili naratif yang selari dengan nasib pekebun-pekebun sayur yang terpinggir dan kemudian terhapus dari tanah mereka sendiri. Maka intertekstualiti ini bukan sekadar memberi kedalaman budaya kepada pementasan tetapi mencipta kontra ideologi antara sistem kuasa kolonial dan suara rakyat yang terluka.

Dalam pembinaan skrip teknik ini boleh diterapkan melalui susunan muzik secara langsung di atas pentas (live music), penggunaan iringan muzik bangsawan ketika narator sedang mengemukakan fakta sejarah atau tayangan visual tentang pemindahan kampung dan perintah darurat atau lagu yang dinyanyikan bersama-sama oleh pelakon sebagai bentuk koral kolektif. Lagu-lagu ini harus dibingkai agar tidak berfungsi sebagai escapism tetapi sebagai ruang kontemplatif, sebagai bentuk “kesedihan yang tidak selesai” yang membayangi naratif besar novel ini.

Penggunaan muzik dan lagu bangsawan secara intertekstual dalam adaptasi teater epik novel Tulang-tulang Berserakan memberi peluang besar untuk mempertemukan seni dan sejarah, emosi dan intelektual, budaya dan ideologi. Ia juga menunjukkan bagaimana estetika lokal boleh dipertautkan dengan struktur teater epik global untuk mencipta satu bentuk teater yang kritikal, berakar dan bermakna.

 

5.                  Pengakhiran Terbuka dan Soalan Reflektif

Dalam kerangka teater epik pengakhiran bukanlah titik henti kepada naratif atau penutup emosi seperti yang biasa ditemukan dalam teater dramatik konvensional. Sebaliknya pengakhiran dalam teater epik adalah ruang provokatif yang membuka medan renungan, mencabar penonton untuk berfikir dan mengambil pendirian terhadap apa yang telah mereka saksikan. Berlandaskan prinsip yang diperjuangkan oleh Bertolt Brecht teater epik mesti memutuskan keterikatan emosi pasif dan membuka ruang kepada kesedaran sosial dan politik yang aktif. Pengakhiran epik tidak memberikan penonton penyelesaian sebaliknya meninggalkan mereka dengan soalan-soalan penting yang tidak mudah dijawab, tetapi mesti ditanyakan berulang kali. Dalam konteks Tulang-tulang Berserakan, novel yang mengisahkan pergolakan zaman darurat, kehilangan, peminggiran, dan kekeliruan ideologi dalam kalangan anggota polis hutan, rakyat biasa dan golongan tertindas, pengakhiran yang ideal bagi adaptasi teaternya bukanlah dengan babak heroik atau penyatuan romantis tetapi dengan suara-suara luka yang tidak pernah benar-benar sembuh. Watak-watak seperti Majid yang terbunuh, Wak Stop yang syahid dalam kegilaan melawan, Mahmud yang terperangkap antara tugas dan cinta dan Leman yang sentiasa berfikir dan menyoal, semuanya mewakili serpihan tubuh dan jiwa dalam lanskap sosial yang tidak pasti. Pengakhiran ini boleh ditampilkan secara choral montage dengan para pelakon berdiri berselerakan di pentas, melontarkan monolog-monolog ringkas sebagai suara orang mati, orang hilang, orang yang terkorban, bukan hanya secara fizikal tetapi secara moral dan ideologi. Babak ini diakhiri dengan satu suara kolektif atau narator kolektif yang menyampaikan soalan reflektif:

“Siapa yang diuntungkan dalam perang ini? Untuk siapa kita berkorban?”

 

Soalan ini bukan sahaja menggetarkan ruang dramatik tetapi meresap ke dalam kesedaran penonton. Dalam masyarakat pasca-kolonial yang masih dibelenggu warisan trauma dan politik warisan, persoalan ini kekal relevan kerana ia menyentuh bukan sahaja kepada sejarah lampau tetapi juga masa kini. Ia mencabar naratif rasmi, dan menyeru agar penonton menilai semula maksud kemerdekaan, erti pengorbanan dan siapa yang ditinggalkan dalam arus sejarah.

Pengakhiran terbuka ini penting kerana ia membina ruang dialog antara pentas dan penonton dan tidak menutup wacana. Brecht pernah menulis, “teater bukanlah cermin yang mencerminkan kenyataan, tetapi tukul yang membentuknya.” Dalam konteks ini pengakhiran Tulang-tulang Berserakan dalam bentuk teater epik tidak boleh menjadi nostalgia sejarah atau kisah perjuangan yang selesai sebaliknya ia mesti menjadi paluan kesedaran yang membentuk pemahaman penonton tentang sejarah dan kuasa. Pengakhiran dalam teater epik bukanlah sebuah kesudahan,tetapi permulaan kepada persoalan yang lebih besar. Penonton mesti pulang bukan dengan perasaan lega tetapi dengan kebimbangan yang produktif, yang mendorong mereka bertanya: Apakah benar kita sudah merdeka? Siapa sebenarnya yang masih berserakan?

 

Kesimpulan

Adaptasi novel Tulang-tulang Berserakan sebagai teater epik memberikan peluang besar kepada pengkarya teater untuk mempersembahkan sejarah Malaysia dalam cara yang kritikal dan menggugah minda. Dengan mengaplikasikan prinsip-prinsip Brechtian seperti penjarakkan, naratif episodik dan teater sebagai alat mendidik, karya ini mampu menjadi jambatan antara seni dengan kesedaran sosial. Usman Awang telah mewariskan sebuah teks yang penuh dengan ketegangan ideologi dan empati kemanusiaan dan pementasan teater epik ialah cara paling sesuai untuk menyerlahkan mesej universal dalam teks tersebut kepada khalayak moden.


Comments

Popular Posts