ANALISIS TEKS MONODRAMA NISYA KHALEED KARYA SENI BAYAN

     Monolog adalah sebuah pengucapan panjang (kebiasaannya adalah pengucapan dari hatinya) yang disampaikan oleh satu orang pemain tanpa ada sebarang interaksi langsung dengan pemain yang lainnya. Ada ketikanya watak utama ini akan mengajuk watak-watak lain dalam penceritaannya. Istilah ini berasal dari perkataan Yunani iaitu `monos’ yang bermaksud `sendiri’ dan `logos’ iaitu `pengucapan’. Pemain monolog adalah narator yang menceritakan sebuah cerita melalui watak yang mengungkapkan pemikiran dan perasaannya samada untuk dirinya, mengenai watak lain atau juga kepada penonton. Menurut Kyle Deguzman (2023) menyatakan monolog boleh dibahagikan kepada 3 jenis iaitu soliloki, dramatik dan monolog dalaman (internal). Jenis monolog ini bergantung pula kepada siapa monolog itu disampaikan. Soliloki ialah watak menyampaikan ucapan panjang kepada dirinya sendiri dan bukannya kepada watak lain atau kepada penonton. Watak yang bercakap dengan dirinya sendiri cuba menganalisis pemikiran, emosi, atau kesusahan yang dialaminya sendiri. Soliloki popular yang boleh dijadikan contoh ialah `To be or not to be’ oleh Hamlet dalam karya Shakespeare.

Monolog dramatik ialah monolog yang disampaikan oleh watak utama kepada watak lain atau kepada penonton. Dialog monolog dramatik agak panjang dan sering tidak terputus oleh ucapan watak-watak lain. Monolog dramatic banyak dapat dilihat dalam filem. Contoh monolog dramatik ialah dari filem Call Me By Your Name. Manakala monolog dalaman (internal) melibatkan pemikiran watak disampaikan tanpa diucapkan dalam dunia cerita. Dalam kesusasteraan, ia ditulis dalam perenggan yang dimiringkan (italic) untuk menunjukkan bahawa kata-kata tersebut tidak diucapkan secara kuat. Dalam teater, ia disebut sebagai aside. Manakala dalam filem, monolog dalaman disampaikan melalui suara latar sebagai cara untuk penonton untuk mendengar pemikiran watak. Contoh menarik dapat dilihat dalam filem Adaptations lakonan Nicholas Cage.

Seperti monolog, monodrama juga hanya melibatkan seorang pemain sahaja. Monodrama  adalah drama yang menampilkan satu pemain tanpa adanya interaksi langsung dengan pemain lain, namun pemain tersebut boleh melakonkan lebih dari satu watak (Kita harus tahu membezakan antara `mengajuk dan `melakonkan);

“Monodrama is a type of theatrical performance in which a single actor or actress performs a dramatic piece. The focus is on the performer, who takes on multiple roles and tells a story through their performance.” (Shawn, Manaher. 2023)

 

            Ia serupa dengan monolog dramatik kerana penonton menyaksikan pemikiran dan tindakan oleh satu watak. Ia sebuah persembahan solo memaparkan pengalaman watak yang mengandungi perkembangan watak, peneroklaan tema dan pemikiran yang ingin disampaikan oleh penulis kepada penonton, konflik dan penyelesaian konflik.  Monolog wujud dalam sebuah drama, manakala monodrama pula boleh wujud sebagai sebuah drama tersendiri. Monodrama boleh dipersembahkan dalam bentuk opera atau muzikal (menggunakan nyanyian dan muzik sebagai alat komunikasi menyampaikan cerita dan pemikiran watak ( Helen Akers. 2024).  Ia umpama one-person show. Persembahan monodrama tidak memerlukan set latar atau penggunaan props yang banyak kerana persembahan monodrama memfokuskan kepada keupayaan seorang pelakon membawa penonton menyelami ke dalam minda watak yang diperankan. Dengan kata lain, monodrama melibatkan seorang pemain yang melakonkan pelbagai watak manusia yang terlibat dalam penceritaannya. Contoh naskah monodrama menarik tulisan Samuel Beckett iaitu Krapp’s Last Tape dan Happy Days.

Ulasan Naskah Monodrama Nisya Khaleed

Umumnya naskah monodrama "Nisya Khaleed" tulisan Ahmad Hashim atau lebih dikenali sebagai Seni Bayan, menggambarkan perjalanan kehidupan seorang wanita yang terjerat dalam jaringan terrorisme atas pengaruh suaminya, Zulkarnaen. Naskah ini dimulakan dengan arahan pentas menunjukkan Nisya Khaleed yang sedang berada di dalam bilik kurungan, menunjukkan bahawa dia sedang berada dalam situasi penahanan atau soalsiasat;

Muzik.  Spot pada Nisya Khaleed. Saat itu Nisya Khaleed  tunduk dengan rambut yang dilepaskan menutup muka. Mentol di atas kepalanya sedikit bergoyang meliuk ke kiri dan kanan. Sesekali dia mendongak  tepat ke satu arah. Matanya membulat terpaku terpacak merenung lintang bayang biasan cahaya. Sudah hampir dua jam dia berada di bilik kurungan itu dengan lontaran jawapan demi jawapan

 

Di peringkat berikutnya naskah ini mengimbau perjalanan hidup Nisya dari seorang gadis desa yang akhirnya terlibat dalam gerakan terrorisme yang dipimpin oleh suaminya. Seterusnya ia mengisahkan perjalanan hidup Nisya yang menggambarkan bagaimana seseorang itu boleh terjerumus ke dalam kumpulan yang ekstrim dan bagaimana mereka berjuang untuk menemukan jati diri dan kebenaran di tengah-tengahnya;

Nisya Khaleed :

Awal sebuah perjalanan…..Aku hanya seorang gadis kampung, berpendidikan tamat Tingkatan Lima ,anak ketiga dari seorang Imam Masjid Lukmanul Hakim  Kg.Seberang Kota. Masih kuingat pertama kali aku melihat wajah bersih dan mendengar lunak suara Zulkarnaen ketika berdakwah di Madrasah Haji Ani di Kampung Tok Pasai, memang Zulkarnaen ada daya penariknya tersendiri. Persinggahan singkat di mukim Kuala Kedah itu tanpa disangka, Zulkarnaen sudah memberitahu ayah pada suatu malam selepas mengimamkan solat Isyak bahawa dia ingin melamarku. Entah bila waktu  dan ketikanya Zulkarnaen sempat mencuri memerhati aku. 

Dua bulan di kampungku, muaalim dari tanah seberang ini cukup hebat berdakwah, sehebat matanya yang menata lincah. Ayah dan  ibu menerima lamaran itu di samping aku hanya mengangguk dengan rasa kencang rentak nafas yang deras tak sanggup terucap. Aku menjadi bisu dan keliru tetapi mahu menerima dengan sisipan malu-malu.

Dua minggu selepas aku bernikah, Zulkarnaen membawaku  bersama -sama memulai kehidupan rumahtangga di kampung asalnya Desa Lopang Gade, di Banten, Indonesia. Banyak pertanyaan yang tak sempat kulontarkan, bergulir di hati tetapi musim-musim awal bersama Zulkarnaen, aku merasa amat bahagia, bermesra dalam canda dan tawa, tiada langsung keterpaksaan.

Detik itu  dunia lelah pun tak terasa,sampai aku mampu melihat di depan mata tumpukan cahaya bianglala menunggu sambil seolah-olah tanganku dapat menyentuh jengkal warnanya, kugenggam menjadi rindu dan cinta . Dan kini tinggal sehari lagi, genaplah tujuh tahun perkahwinan kami.

 

Watak Nisya digambarkan sebagai seorang wanita Melayu yang naif yang telah terjerat dalam dunia terrorisme, namun masih mempertahankan sisi kemanusiaannya dengan menyimpan cerita pahit dan manis dalam kehidupannya. Nisya mengalami konflik dalaman yang kuat antara kesetiaannya kepada suaminya dan tanggungjawabnya sebagai ibu kepada dua orang anaknya. Dia terjebak dalam lingkaran kekerasan dan keganasan yang dilakukan oleh suaminya, namun dalam masa yang sama, dia menyedari bahawa tindakan suaminya akan membawa akibat buruk kepada keluarganya. Melalui pengucapannya, Nisya mengungkapkan bagaimana agama dan pemahaman jihad telah dimanipulasikan oleh suaminya serta lingkungan pengikut yang lain untuk membenarkan tindakan kekerasan dan terrorisme. Nisya mula mempersoalkan nilai-nilai yang ditanamkan kepadanya dan mencari jalan keluar dari lingkaran kekerasan tersebut;

(Spot pada Nisya Khaleed disamarkan. Bunyi riuh tembakan. Spot kembali pada Nisya Khaleed di satu sudut. Nisya mengenakan pakaian ala tentera sambil memikul selaras senjata)

Nisya Khaleed :

Dua tahun kemudiannya setelah aku melahirkan putri sulungku Rabiatul Addawiyah, Zulkarnaen mula membawaku berjumpa dengan rakan-rakan dakwahnya di luar Banten. Dari situ aku mula mengenali faham Sufistik dan mengenal periodisasi gerakan Mekah Madinah dengan adaptasi pemikiran Islam dari Timur Tengah. Kemudian aku didedahkan dengan medan keras Afghanistan yang mengubah fitrah Islam dari Mujahidin Arab menjadi faham Salafi. Zulkarnaen pernah berkata …” Nisya, perjalanan ini masih sangat panjang,awalnya kita tidak saling mengenal, kemudian kita mencari saudara dan hari ini kita adalah keluarga yang besar yang bakal bersama-sama Malaikat mengibarkan panji-panji”.

Semakin jauh aku dibawa Zulkarnaen mengembara ke seluruh kepulauan Indonesia. Dari Pekanbaru, Bengkulu, Jakarta, Bandung,  Semarang,Solo, Lamongan, Jawa Timur, Sulawesi  dan Makassar bertemu dengan kelompok relawan jihad dalam satu titik persamaan ideologi perjuangan dan macam-macam fatwa yang telah aku dengar.  Dari mulut Aris Sumarsono Komanden Tertinggi Sayap Militan Gebang, Sragen dengan penuh semangat mengungkapkan :

“ Dalam setiap doa ada serimbun harapan,dalam setiap rimbunan harapan itu perlu ada perbuatan jihad yang tersemat teduh dan rendang pohon-pohon syurga” .

Aku semakin  melangkah jauh   bersama  Zulkarnaen dalam lebat hujan semangat yang tak pernah menghanyutkan makna mencari kebebasan. Tahun berikutnya aku melahirkan seorang putera,  Amir Firdausi. Kedua-dua  beradik Rabiatul Addawiyah dan Amir Firdausi kami tinggalkan di Malaysia bersama datuk dan nenek mereka di kampung supaya membolehkan perjalanan rencana serta agenda aku dan Zulkarnaen menjadi lancar.

Dan hari ini aku berdiri teguh berganding dengan kumpulan wanita Asia dalam latihan bersenjata bersama kumpulan Militan di perkhemahan Al Ghozi di pendalaman perbukitan Lahore .Sumpah kami adalah  sumpah syahid dan mati  untuk meledakkan ketidakadilan dan kemunafikan yang masih terhidang dalam pandangan mata.

(Spot pada Nisya Khaled disamarkan. Paparan multimedia menggambarkan berlakunya pengeboman di sebuah hotel.)

 

Naskah ini mencapai kemuncaknya apabila Nisya akhirnya menyedari bahawa tindakan suaminya itu salah, lalu dia memutuskan untuk menentangnya. Walaupun sudah agak terlewat, namun keputusan yang beliau ambil itu sebagai satu lambang kesedaran serta harapannya untuk memperbaiki kesalahan masa lalunya;

Nisya Khaleed :

Memang kisah manis amat indah menjadi kenangan, pun begitu cerita-cerita pahit amat sulit dilupakan. Penggantian waktu berlegar pada setiap tibanya musim berkaleh bayang. Pada momen sukar itu Zulkarnaen pertama kalinya meninggikan suara padaku.

“ Nisya ! Jangan sesekali menjadi manusia munafik pada sumpah ! Inilah peluang kita untuk memberi jawapan pada dunia dengan hanya menarik pemicu di saku kanan depan rompi di dadamu, itu sahaja! Berkali-kali aku seperti mendengar suara putri sulungku Rabiatul Addawiyah  berbisik ke telingaku “ Ummi, jangan lakukan Ummi, jangan tinggalkan kakak dan adik Amir Firdausi Ummi, jangan Ummi, jangan…”

Aku terus menyoal, abang, perlukah kita melakukannya, Nisya tidak mahu tertipu dengan janji dan warna syurga…Bukan Nisya seorang sahaja yang bakal hancur menjadi debu, tapi bang…ada manusia kecil dan jiwa-jiwa lain yang tidak berdosa seharusnya diberi peluang mengecap nikmat kehidupan ini bang! Masih ada jalan lain untuk berjuang tapi bukan dengan perintah nafsu mengambil nyawa kita sendiri , bukan dengan mayat dan darah bang !

Zulkarnaen semakin marah, merah padam mukanya dan menengking aku semahunya. Zulkarnaen mula menghampiriku sambil tangan kanannya mencengkam leherku. “ Nerakalah engkau Nisya! Kita telah bersumpah atas nama jihad !

Abang, hari ini baru Nisya sedar bahawa kita lahir dalam dunia yang berbeza, abang mahu melupakan kehidupan yang selama ini kita bina atas dasar cinta, kasih dan sayang lalu ditukarkan dengan kehidupan jauh lebih rakus dan ganas? Mengapa ramai mereka yang tidak berdosa harus mati kerana kita ? Biarlah fatwa -fatwa itu berbicara hanya dengan amarah, kematian manusia lain bukan jawapan kepada perjuangan! Hentikan perang ini bang, hentikan membunuh dan menjadi pembunuh bang !

Anak-anak kita bang, Rabiatul Addawiyah dan Amir Firdausi … Mereka masih mentah dan memerlukan ibu dan ayah, mereka juga perlu dihidupkan, bukan dimatikan oleh mimpi ngeri seperti mayat-mayat yang bakal bergelimpang di seluruh pelusuk dunia oleh ledakan bom dari dada kejam orang seperti kita!

Biar kita pincang di mata dan sumpah mujahid  tetapi tidak berdosa di mata Tuhan.

Zulkarnaen melepaskan cengkaman tangannya dari leherku dan terus berjalan tanpa menoleh padaku. Memang hari itu genap tujuh tahun perkahwinan kami,hari Zulkarnaen meletupkan dirinya di hotel itu.

 

Naskah ini secara implisit telah mengkritik tindakan terrorisme dan kekerasan yang dilakukan atas nama agama atau ideologi tertentu. Melalui watak Nisya yang ketika ini berperanan sebagai raisonneur, penulis cuba untuk menyampaikan bahawa tindakan kekerasan tidak akan membawa kebaikan atau keadilan, sebaliknya jalan menuju kedamaian perlu dicapai melalui dialog dan kesefahaman sesama manusia. Naskah "Nisya Khaleed" bukan hanya sekadar monodrama yang menggambarkan perjalanan hidup seorang wanita yang bergelut dalam lingkungan terrorisme, tetapi sebagai satu kritikan sosial terhadap ekstremisme dan kekerasan yang dilakukan atas nama agama atau ideologi tertentu.

Plot

Menurut Louis E Catron (1989: 41) mendefinisikan plot sebagai;

Plot is the structure of the play, the playwright's selection of a meaningful arrangement of events that shapes the story by creating conflict and complications to demonstrate the play's thought. It is the action of the play, presenting dramatic challenges to the characters, which cause responses that bring to life added facets of personality.

Dari segi teorinya, plot dalam naskah monodrama "Nisya Khaleed" tergolong dalam bentuk plot piramid Freytag yang mengandungi eksposisi, konflik awal (rising action), klimak, penyelesaian konflik dan peleraian. Plot sebegini adalah salah satu bentuk plot yang paling biasa dan kerap digunakan dalam sastera dan drama. Peringkat pengenalan atau eksposisinya memperkenalkan tentang watak Nisya sebagai seorang wanita yang berada dalam situasi penahanan untuk soal siasat. Ketika ini beliau merenung kembali masa lampaunya dan latar belakang kehidupannya, termasuklah bagaimana beliau terlibat dalam lingkaran terrorisme. Pada peringkat konflik awal (Rising Action) memaparkan konflik dalaman Nisya yang mulai terungkap ketika dia mula mempersoalkan tindakan suaminya, Zulkarnaen, yang terlibat dalam kegiatan terrorisme. Dia turut rasa berbelah bahagi antara kesetiaan kepada suami dan rasa tanggungjawabnya sebagai seorang ibu kepada kedua anaknya. Peringkat Klimak atau puncak konflik berlaku apabila Nisya menyedari bahawa tindakan terrorisme suaminya salah selepas mendengar suara hatinya dan bisikan anak-anaknya. Dia mendepani dan menolak hasrat suaminya serta berbicara dengan penuh keyakinan tentang bahaya tindakan tersebut dan keperluan untuk memilih jalan perdamaian dan kasih sayang. Peringkat penyelesaian konflik (Falling Action) apabila Nisya mengambil keputusan untuk menentang suaminya dan enggan terlibat dalam tindakan terrorisme. Walaupun kesedaran itu sudah terlambat, namun ia sesuai sebagai sebuah drama yang berpaksikann kesedaran dan pengajaran untuk menunjukkan perubahan besar dalam watak Nisya serta keinginannya untuk memperbaiki kesilapan lalunya. Peleraiannya dapat dilihat pada dua bahagian akhir drama iaitu mengikut arahan pentas menjelaskan tindakan Nisya yang menangis sambil melepaskan pengikat bom rompi secara perlahan-lahan, sebagai perlambangan menunjukkan simbol pembebasan diri  dari bebanan dan pilihan yang salah yang pernah diambilnya;

(Nisya terus menangis sambil membuka jaket pengikat bom rompi lalu dijatuhkan perlahan-lahan ke lantai. Lampu pada meja di sudut lain di bilik kurungan dinyalakan. Nisya Khaleed berjalan ke arah meja itu lalu kembali duduk.)

 

Yang kedua ialah melalui pengucapan monolog akhir Nisya yang mengakui bahawa hanya Tuhan sahaja yang memiliki kekuasaan atas kehidupan dan kematian, bukannya manusia;

Nisya Khaleed :

Itulah kali terakhir saya melihat wajah suami saya tuan.Baginya itulah yang memaknakan jihad, kebebasan dan syurga,namun  tanpa sedar ada takdir kehidupan yang tertoreh dan lebur menghentam detak jantung. Mimpi dan hasrat yang kerap kali menipu, apa yang dikejar sebenarnya adalah keabadian yang lelap dan gelap. Hanya Tuhan yang Maha Layak memberi dan mengembalikan nafas dan nyawa. Bukan kita..Bukan.

(Nisya terus menangis dalam rentan jiwa yang terbelah untuk menelan segala kepahitan. Betapa dunia ini tidak langsung bererti tanpa rasa kasih, sayang dan cinta ! .Muzik dan lagu )

 

Secara keseluruhannya, perjalanan plot drama ini menciptakan sebuah penceritaan yang mendalam dan memikat, dengan penekanan kepada perubahan-perubahan yang berlaku kepada diri Nisya dan perkembangan moralnya dalam menghadapi konflik yang kompleks. Inilah pembentukan mesej yang ingin disampaikan oleh penulis tentang peri-pentingnya perdamaian, kasih sayang, dan penolakan terhadap tindakan kekerasan.

Watak dan Perwatakan

Watak dalam naskah monodrama “Nisya Khaleed” boleh dibahagikan kepada empat watak iaitu Nisya, Zulkarnaen, anak-anak Nisya (Rabiatul Addawiyah dan Amir Firdausi) dan Aris Sumarsono. Watak Nisya menunjukkan beberapa kompleksiti. Dia memiliki konflik dalaman yang kuat antara kesetiaannya pada suaminya, Zulkarnaen, dan rasa tanggungjawab sebagai ibu kepada kedua anaknya. Namun dalam masa yang sama, Nisya cuba menunjukkan keberaniannya untuk menentang tindakan terrorisme yang dilakukan oleh suaminya. Watak Nisya mengalami perubahan besar sepanjang perjalanan cerita. Pada awalnya Nisya digambarkan sebagai wanita yang pasif dan mudah terjebak dalam lingkaran terrorisme yang dipimpin oleh suaminya. Namun, seiring dengan perjalanan waktu, Nisya mula mempersoalkan tindakan suaminya dan akhirnya beliau memutuskan untuk menentangnya. Dia mulai mempersoalkan nilai-nilai yang diajarkan oleh suaminya, dan menganggap semua tindakan kekerasan yang diajarkan suaminya itu adalah tidak benar. Kesedaran ini telah menyebabkan Nisya menolak untuk terlibat lebih jauh dalam tindakan terrorisme.

Watak Zulkarnaen, suami kepada Nisya, digambarkan sebagai seseorang yang manipulatif dan gagah. Dia berjaya mempengaruhi Nisya untuk terlibat dalam gerakan terrorisme dengan menggunakan agama dan ideologi sebagai alat untuk membenarkan tindakannya. Zulkarnaen diperlihatkan sebagai suami yang kurang sensitif terhadap perasaan dan keinginan isterinya Nisya sebaliknya lebih mementingkan prinsip perjuangannya sahaja. Beliau juga digambarkan sebagai seorang yang suka mengongkong dan memaksa Nisya untuk patuh pada kehendaknya. Dia menggunakan kekerasan dan ancaman untuk mempertahankan kekuasaannya;

“Nisya! Jangan sesekali menjadi manusia munafik pada sumpah! Inilah peluang kita untuk memberi jawapan pada dunia dengan hanya menarik pemicu di saku kanan depan rompi di dadamu, itu sahaja!”

Zulkarnaen semakin marah, merah padam mukanya dan menengking aku semahunya. Zulkarnaen mula menghampiriku sambil tangan kanannya mencengkam leherku. “ Nerakalah engkau Nisya! Kita telah bersumpah atas nama jihad!”

Zulkarnaen melepaskan cengkaman tangannya dari leherku dan terus berjalan tanpa menoleh padaku. Memang hari itu genap tujuh tahun perkahwinan kami,hari Zulkarnaen meletupkan dirinya di hotel itu.

 

Watak anak-anak Nisya iaitu Rabiatul Addawiyah dan Amir Firdausi walaupun tidak dimunculkan secara langsung dalam naskah, namun kedua-dua anak ini memainkan peranan penting dalam mempengaruhi keputusan dan perkembangan watak Nisya. Bisikan anak-anak ini telah memberikan Nisya kekuatan untuk menentang suaminya dan memilih jalan yang benar;

Berkali-kali aku seperti mendengar suara putri sulungku Rabiatul Addawiyah  berbisik ke telingaku “ Ummi, jangan lakukan Ummi, jangan tinggalkan kakak dan adik Amir Firdausi Ummi, jangan Ummi, jangan…”

 

Watak Aris Sumarsono hanya digambarkan sekali sahaja secara tidak langsung, namun perwatakan watak tersebut jelas tercermin melalui ungkapan dan pemikirannya tentang ideologi dan gerakan jihad. Aris Sumarsono digambarkan sebagai seorang Komanden Tertinggi Sayap Militan Gebang Sragen yang memiliki keyakinan yang kuat terhadap ideologi jihad dan perjuangan militan. Dia memaparkan pemikiran fanatik yang penuh semangat tentang pentingnya melakukan jihad dalam usaha mencapai tujuan-tujuan tertentu yang diyakini sebagai bentuk perjuangan agama;

Dari mulut Aris Sumarsono Komanden Tertinggi Sayap Militan Gebang, Sragen dengan penuh semangat mengungkapkan:

“Dalam setiap doa ada serimbun harapan,dalam setiap rimbunan harapan itu perlu ada perbuatan jihad yang tersemat teduh dan rendang pohon-pohon syurga”.

 

Bahasa

Penggunaan bahasa dalam naskah tidak hanya berfungsi sebagai alat untuk menyampaikan cerita, tetapi juga untuk menggambarkan dengan lebih mendalam tentang watak, suasana, dan konflik dalam cerita. Louis E Catron (1989:87) menyatakan;

”...the language of the play, subtly half reveals and half conceals the plays heart and soul while communicating the play’s unique style and characters…diction enriches the understanding of the play’s character and thought, creates imagery and beauty, and establishes the plays rhythmic beat… diction is a significant aesthetic pleasure of theatre.”

 Penggunaan gaya bahasa deskriptif dalam naskah "Nisya Khaleed" menggambarkan suasana, perwatakan, dan konflik dalam cerita. Penulis menggunakan bahasa yang kuat dan menggugah untuk menyampaikan pelbagai emosi dan pemikiran yang dialami oleh watak utama, Nisya Khaleed. Bahasa yang digunakan juga mencerminkan kekacauan batin dan konflik dalaman yang dirasakan oleh Nisya, seperti kebingungan, rasa bersalah, dan perjuangan moral. Penulis juga menggunakan monolog naratif melalui sudut pandangan Nisya Khaleed untuk menyampaikan cerita. Melalui monolog ini, pembaca dapat menyelami pemikiran dan perasaan Nisya, dan memahami perjalanan emosi dan mentalnya dengan lebih mendalam. Selain monolog, penulis turut menggunakan dialog dalaman untuk memperlihatkan pertentangan batin yang dialami oleh Nisya Khaleed. Dialog ini membantu pembaca untuk memahami konflik dalaman yang kompleks yang dirasakan oleh watak utama. Penulis turut menggunakan istilah dan frasa khusus yang berkaitan dengan konteks jihad dan terrorisme untuk memperkuatkan gambaran lingkungan dan situasi yang dialami oleh watak-watak dalam naskah. Penulis telah memilih bahasa dengan cermat untuk menekankan makna dan simbolisme tertentu seperti penggunaan metafora dan analogi untuk menyampaikan mesej-mesej moral dan falsafah kepada pembaca. Penulis juga berjaya menyampaikan sudut pandangan Nisya tentang ideologi dan perjuangan jihad yang dianuti oleh suaminya dan kelompok militannya. Bahasa yang digunakan untuk merujuk pemikiran Aris Sumarsono yang menunjukkan semangat, kefanatikan, dan ketegasan terhadap ideologi yang dianutinya. Ungkapan-ungkapan yang penuh bersemangat dan retorik digunakan untuk menggambarkan pemikiran Aris Sumarsono tentang jihad dan perjuangan militan;

Dari mulut Aris Sumarsono Komanden Tertinggi Sayap Militan Gebang, Sragen dengan penuh semangat mengungkapkan:

“Dalam setiap doa ada serimbun harapan,dalam setiap rimbunan harapan itu perlu ada perbuatan jihad yang tersemat teduh dan rendang pohon-pohon syurga”.

 

Pemikiran

“Thought, the intellectual focus of the play, is a crucial component of effective play analysis leading to your directorial vision. Thought is the play’s meaning; the playwright’s observations about life that motivate writing the play; and the writer’s philosophical, moral, or ethical assessment of the world.”

(Louis E Catron: 71)

Pemikiran yang ingin disampaikan oleh watak utama, Nisya Khaleed, mencerminkan konflik dalamannya yang kompleks, pertentangan moral, dan pertimbangan yang mendalam terhadap tindakan dan keputusan yang dihadapinya. Nisya Khaleed mengalami konflik dalaman yang besar antara kesetiaannya kepada suaminya, Zulkarnaen, dan rasa tanggungjawabnya sebagai ibu kepada anak-anaknya, serta prinsip moralnya dan penolakannya terhadap tindakan terrorisme. Nisya gusar dengan kesan dari tindakan kekerasan yang diperjuangkan oleh suaminya terhadap kehidupan orang-orang yang tidak bersalah, termasuk anak-anaknya sendiri, dan mempersoalkan tentang kebaikan dan keburukan  hasil dari tindakan tersebut. Dari monolog Nisya itu mencerminkan pencarian identiti dirinya sendiri di tengah-tengah lingkungan yang ekstrem dan radikal. Nisya mempersoalkan tentang nilai dan keyakinannya sendiri, mencari jatidirinya yang sebenari dan arah untuk menentukan hidupnya sesuai dengan nilai yang diyakininya. Mesej utama yang terdapat dalam naskah ini ialah penolakan terhadap ekstremisme dan kekerasan atas nama agama atau ideologi tertentu. Penulis ingin menyampaikan bahawa kekerasan dan terrorisme tidak akan membawa kebaikan atau keadilan, dan jalan untuk menuju perdamaian perlu dicapai melalui dialog, pemahaman, dan tolak ansur. Pemikiran yang disampaikan oleh Nisya Khaleed, membolehkan penulis berhasil mengeksplorasi pelbagai konflik moral dalaman yang dihadapi oleh individu yang terjerat dalam lingkaran terrorisme dan radikalisasi. Ini memberikan dimensi psikologi dan falsafah yang mendalam kepada naskah, serta membolehkan pembaca untuk merenungkan implikasi sosial dan moral akibat dari tindakan terrorisme.

Rujukan

1.      Akers, Helen. 2024. What is a Monodrama? in MusicalExpert.org. https://www.musicalexpert.org/.  March 06, 2024.

 

2.      Catron, L.E. 1989. The Director’s Vision; Play Direction from Analysis to Production. California. Mayfield Publishing Company.

 

3.      Deguzman, Kyle. 2023. What is a Monolgue – Definition, Examples & Types Explained. In Studiobinder. https://www.studiobinder.com/. January 29, 2023.

 

4.      Evgeniya Kukushkina. 2022 Monodrama in Malaysian National Dramaturgy: A Retrospective of the Emergence of the Genre. DOI: 

10.25136/2409-8698.2022.9.38753

 

5.      Manaher, Shawn. 2023. Monodrama vs Play: The Main Differences and When to Use Them. In The Content Authority. https://thecontentauthority.com/

Comments

Popular Posts