HUBUNGAN SIMBIOTIK ANTARA AKADEMIA DAN PRAKTIKAL DALAM TEATER: PERANAN PENSYARAH DAN PENGGIAT TEATER
HUBUNGAN
SIMBIOTIK ANTARA AKADEMIA DAN PRAKTIKAL DALAM TEATER: PERANAN PENSYARAH DAN
PENGGIAT TEATER
Oleh
Dr Andika
Aziz Hussin
Pusat
Pengajian Seni USM
Abstrak
Hubungan antara
akademia dan praktikal dalam bidang teater memainkan peranan penting dalam
memperkembangkan disiplin seni ini secara holistik. Pensyarah teater berfungsi
sebagai pemikir dan penyelidik yang mengembangkan teori serta menyebarkan ilmu
melalui pendidikan formal, manakala penggiat teater bertindak sebagai pelaksana
yang menerapkan teori dalam konteks penghasilan karya kreatif. Walaupun
kedua-dua entiti ini memiliki pendekatan yang berbeza, hubungan simbiotik
antara mereka memastikan kesinambungan dan inovasi dalam dunia teater. Kajian
ini menganalisis interaksi antara pensyarah dan penggiat teater dalam aspek
pendidikan, penyelidikan, dan produksi seni pentas. Kajian ini juga meneliti
bagaimana integrasi antara teori dan praktikal dapat meningkatkan pemahaman
serta aplikasi teater dalam konteks pendidikan dan industri. Hasil kajian
menunjukkan bahawa kerjasama antara ahli akademia dan penggiat industri teater
dapat memperkukuh pembelajaran, memperkayakan eksperimen seni, dan
mempertingkatkan daya saing penggiat teater dalam ekosistem seni persembahan di
Malaysia.
Kata kunci: akademia, praktikal, teater,
pendidikan teater, hubungan simbiotik, industri seni, seni persembahan.
Pengenalan
Teater
sebagai satu disiplin seni mengandungi elemen teori dan praktikal yang
berkembang seiring dengan keperluan industri serta perkembangan akademik. Dalam
konteks pendidikan tinggi dan industri seni persembahan, terdapat dua kumpulan
utama yang memainkan peranan penting dalam perkembangan teater iaitu pensyarah
teater dan penggiat teater. Walaupun terdapat pertindihan dalam peranan, namun
terdapat juga perbezaan ketara dalam pendekatan dan matlamat kedua-dua bidang
ini. Pensyarah teater dan penggiat teater memiliki fungsi yang berbeza tetapi
saling melengkapi dalam memperkembangkan dunia teater. Pensyarah teater
berperanan sebagai pemikir, pengkaji, dan pendidik yang bertanggungjawab dalam
mendidik generasi baharu penggiat teater serta memperkaya khazanah keilmuan
dalam seni persembahan. Mereka memainkan peranan dalam membangunkan teori,
menganalisis perkembangan teater, serta memperkenalkan pendekatan baharu dalam
pendidikan teater. Kedudukan mereka dalam hierarki akademik menjadikan mereka
sebagai rujukan utama dalam pemahaman teori dan falsafah seni persembahan. Penggiat
teater pula bertindak sebagai pelaksana dan pencipta dalam industri teater.
Mereka berada di lapangan, menghasilkan karya yang mencerminkan realiti sosial,
budaya, dan estetika yang berkembang. Kedudukan mereka dalam hierarki teater
lebih bersifat praktikal dan berorientasikan pengalaman, di mana kejayaan
mereka diukur berdasarkan impak dan penerimaan karya mereka dalam kalangan
penonton serta masyarakat.
|
Dalam
hierarki rujukan, pensyarah teater sering merujuk kepada penggiat teater untuk
mendapatkan perspektif terkini mengenai perkembangan industri teater, termasuk
teknik pengarahan, lakonan, dan inovasi dalam pementasan. Dalam penyelidikan
akademik, pensyarah mungkin menjalankan kajian lapangan yang melibatkan
penggiat teater sebagai subjek kajian atau sumber rujukan bagi memahami aspek
praktikal dan budaya teater semasa. Bagi memastikan kurikulum akademik relevan
dengan industri, pensyarah sering menjemput penggiat teater sebagai tenaga
pengajar jemputan atau penceramah bagi berkongsi pengalaman praktikal mereka.
Sebaliknya,
penggiat teater merujuk kepada pensyarah teater bagi memahami teori dan sejarah
teater yang boleh memperkayakan interpretasi dan pendekatan mereka dalam
berkarya. Dalam proses eksplorasi kreatif, penggiat teater sering mengadaptasi
konsep akademik yang dikembangkan oleh pensyarah teater, seperti teori lakonan,
dramatugi, dan pendekatan pengarahan. Bagi mendapatkan sokongan intelektual
dalam mendokumentasikan atau menganalisis karya mereka, penggiat teater boleh
bekerjasama dengan pensyarah dalam penulisan akademik, jurnal, atau penerbitan
berkaitan teater.
Saling
kebergantungan antara pensyarah dan penggiat teater adalah suatu keperluan yang
tidak dapat dielakkan. Pensyarah teater memerlukan input daripada penggiat
teater bagi memastikan teori dan konsep yang diajarkan tetap relevan dengan
perkembangan semasa. Sebaliknya, penggiat teater sering bergantung kepada
kajian dan inovasi yang dilakukan oleh pensyarah teater untuk memperkaya
pendekatan artistik dan meningkatkan kefahaman terhadap seni persembahan.
Hubungan simbiotik ini akan memastikan kesinambungan dan kemajuan secara
seimbang.dalam bidang teater melibatkan aspek akademik dan praktikal.
Pensyarah Teater:
Pendidikan dan Penyelidikan Akademik
Pensyarah
teater berperanan dalam penyebaran ilmu dan pembangunan akademik dalam bidang
seni persembahan. Mereka bertanggungjawab untuk mengajar teori dan praktikal
teater di institusi pendidikan seperti universiti dan kolej seni, melakukan
penyelidikan berkaitan sejarah, teori, teknik lakonan, pengarahan, serta aspek
teknikal teater. Selain itu, mereka membimbing pelajar dalam pembelajaran
akademik dan menerbitkan artikel akademik, buku, serta kajian ilmiah dalam
bidang teater.
Dari
segi pendekatan, pensyarah teater menggunakan metodologi berasaskan kajian
teori dan empirikal untuk menyampaikan ilmu kepada pelajar. Pengajaran mereka
sering merangkumi aspek sejarah teater, teori dramatik, analisis skrip, serta
kaedah lakonan dan pengarahan yang berstruktur. Matlamat utama pensyarah teater
adalah untuk mengembangkan ilmu teater secara sistematik dan akademik,
melahirkan graduan yang bukan sahaja mahir dalam aspek praktikal, tetapi juga
memahami konteks teater secara lebih mendalam, serta menyumbang kepada
perkembangan bidang teater melalui penyelidikan dan penerbitan akademik.
Penggiat Teater:
Eksplorasi Kreatif dan Penghasilan Karya
Penggiat
teater, sebaliknya, terlibat secara langsung dalam produksi dan pelaksanaan
karya teater. Mereka merangkumi individu yang memainkan peranan sebagai
pengarah, pelakon, penulis skrip, pereka set, kru teknikal, serta tenaga kerja
produksi. Peranan mereka termasuk mencipta dan menghasilkan karya teater untuk
tontonan umum, menjalankan latihan dan bengkel teater bagi membangunkan bakat
pelakon dan tenaga produksi, serta mengembangkan estetika dan teknik
persembahan melalui eksplorasi dan inovasi dalam seni pentas.
Pendekatan
penggiat teater lebih bersifat praktikal dan bertumpu kepada pengalaman
langsung dalam industri teater. Mereka sering bereksperimen dengan pelbagai
teknik lakonan, pengarahan, dan pementasan bagi menghasilkan karya yang
berkualiti dan menarik perhatian penonton. Matlamat utama penggiat teater
adalah untuk menghasilkan karya yang mampu menarik perhatian audiens dan
memberi impak kepada masyarakat, mengekspresikan idea, mesej, dan emosi melalui
medium teater dan memastikan kelangsungan industri teater melalui pementasan
dan aktiviti berkaitan.
Jambatan antara
Akademia dan Industri
Walaupun terdapat perbezaan ketara
antara kedua-dua bidang ini, terdapat juga hubungan simbiotik yang saling
melengkapi. Beberapa pensyarah teater juga merupakan penggiat teater yang
aktif, menggunakan pengalaman lapangan mereka untuk memperkayakan pengajaran
dan penyelidikan akademik mereka. Begitu juga, penggiat teater boleh menjadi
pensyarah dalam program akademik, berkongsi pengalaman praktikal mereka dengan
pelajar. Kedua-duanya memainkan peranan penting dalam perkembangan teater, sama
ada dari sudut akademik atau praktikal dan masing-masing menyumbang kepada
pembangunan bakat dalam bidang teater, sama ada melalui pendidikan formal atau
pengalaman langsung dalam produksi. Kerjasama antara kedua-dua pihak ini boleh
dilaksanakan melalui beberapa inisiatif seperti penganjuran secara bersama bengkel
dan seminar bagi membangunkan teknik lakonan, pengarahan, dan analisis skrip
secara lebih interaktif, membuat pementasan berbentuk kolaboratif di mana pensyarah
teater boleh berperanan sebagai dramaturg atau penyelidik dalam produksi
teater, manakala penggiat teater boleh menyumbang kepakaran praktikal mereka
kepada institusi akademik, pelajar teater juga boleh menjalani latihan industri
atau membuat kerja lapangan bersama kumpulan teater profesional untuk
mendapatkan pengalaman langsung dalam produksi teater sebenar dan mewujudkan
penerbitan bersama dalam penerbitan jurnal, buku, atau dokumentasi teater.
Kerjasama sebegini dijangka boleh membantu memartabatkan seni persembahan
sebagai satu bidang akademik yang serius.
Kesimpulan
Perbezaan
antara pensyarah teater dan penggiat teater terletak pada fokus utama mereka
iaitu pensyarah teater lebih menumpukan kepada pendidikan dan penyelidikan
akademik, manakala penggiat teater lebih tertumpu kepada penghasilan karya dan
eksplorasi kreatif. Walau bagaimanapun, kedua-dua bidang ini saling melengkapi
dalam membentuk ekosistem teater yang kukuh dan berdaya maju. Kefahaman yang
lebih mendalam mengenai perbezaan dan persamaan ini dapat membantu meningkatkan
kerjasama antara ahli akademia dan penggiat industri teater untuk memastikan
kesinambungan seni persembahan dalam konteks moden.
Comments