DINAMIKA REKA BENTUK SET DALAM TEATER: KAJIAN KES DUA PRODUKSI CHIAROSCURO (2017 & 2018) OLEH KELAB TEATER PUSAKA UMK

 





Pengenalan

Dalam seni pementasan teater, reka bentuk set latar memainkan peranan penting dalam menyampaikan makna, suasana, dan pengalaman estetika kepada penonton. Set latar bukan sahaja berfungsi sebagai ruang fizikal untuk para pelakon beraksi, tetapi juga sebagai elemen visual yang menyokong naratif dan konsep dramatik sesuatu produksi (Aronson, 2018). Menurut Gordon (2017), set latar yang efektif dapat mengukuhkan tema sesebuah pementasan dengan memberikan konteks visual yang memperkayakan interpretasi penonton. Selain itu, reka bentuk set yang tepat mampu mempengaruhi emosi audiens, mencipta suasana yang sesuai, serta menghubungkan elemen-elemen persembahan seperti lakonan, pencahayaan, dan kostum dalam satu pengalaman teater yang menyeluruh.

Artikel ini membandingkan pendekatan artistik set latar dalam dua produksi teater yang mementaskan naskah Chiaroscuro, dengan merujuk kepada prinsip reka bentuk pentas dan estetika teater serta faktor yang menyebabkan perbezaan dalam setiap produksi walaupun ia dipentaskan oleh kumpulan produksi yang sama.

 

A stage with a group of people on it

AI-generated content may be incorrect.

PEMENTASAN TEATER `CHIAROSCURO’ (2017 & 2018)

OLEH KELAB TEATER PUSAKA UMK

Pendekatan Minimalis dan Simbolik dalam Produksi Pertama

Produksi pertama menampilkan pendekatan set yang lebih minimalis dan simbolik. Penggunaan latar belakang hitam dengan elemen ranting dan akar pokok berselirat di bahagian kiri pentas memberikan kesan surealis yang kuat. Konsep ini sejajar dengan prinsip minimalisme dalam reka bentuk pentas, di mana elemen-elemen visual dikurangkan bagi memberi penekanan kepada simbolisme dan makna tersirat (Brook, 1996). Kehadiran bingkai-bingkai emas yang menempatkan watak-watak tertentu mencipta ilusi refleksi dan memori, selaras dengan konsep chiaroscuro yang menekankan permainan cahaya dan bayang bagi menghidupkan kontras dramatik (Gordon, 2017). Pencahayaan dalam produksi ini lebih tertumpu kepada pelakon, menjadikan ruang latar lebih gelap, menambahkan elemen misteri dan introspektif kepada persembahan.

Pendekatan ini dipilih kerana keinginan sutradara untuk menekankan aspek psikologi dan introspektif dalam pementasan. Dengan menggunakan elemen minimalis, fokus dapat diberikan kepada ekspresi pelakon dan permainan bayang yang membangkitkan makna dramatik. Selain itu, kekangan dari segi sumber dan ruang juga boleh menjadi faktor yang mendorong pendekatan ini, menjadikan produksi lebih efektif dari segi kos dan tenaga kerja.

 

Pendekatan Naturalistik dan Bertekstur dalam Produksi Kedua

Sebaliknya, produksi kedua menerapkan pendekatan yang lebih naturalistik dan bertekstur dalam reka bentuk set latarnya. Struktur pentas yang berbentuk bukit atau tanah berbatu mencipta ruang permainan yang lebih dinamik, membolehkan pelakon berinteraksi dengan set secara lebih realistik. Elemen gerbang batu di bahagian kanan pentas memberikan ilusi lokasi yang lebih nyata, selaras dengan pendekatan naturalisme dalam reka bentuk pentas yang bertujuan meniru dunia nyata dalam pementasan (Innes, 2000). Pokok-pokok siluet dan dahan kering yang tergantung di atas pentas mengukuhkan lagi suasana dramatik, manakala pencahayaan berwarna ungu dan merah mencipta nuansa fantasi yang lebih kuat. Berbeza dengan produksi pertama, pencahayaan dalam produksi ini lebih merata dan memberi penekanan kepada keseluruhan set, menjadikan ruang permainan lebih terang dan visual lebih mendalam.

Pemilihan pendekatan ini mungkin dipengaruhi oleh perubahan dalam visi artistik sutradara, perubahan konsep pementasan, atau penyesuaian kepada lokasi dan teknologi yang lebih canggih. Faktor seperti persekitaran penonton yang berbeza, skala produksi yang lebih besar, atau keperluan untuk memberikan impak visual yang lebih kuat turut memainkan peranan dalam perubahan ini. Dalam konteks ini, set yang lebih naturalistik dapat membantu membawa penonton ke dalam dunia yang lebih nyata, memperkukuhkan kesan dramatik dan emosi pementasan.

 

Perbandingan dan Implikasi terhadap Estetika Teater

Kedua-dua produksi ini memperlihatkan pendekatan estetika yang berbeza dalam usaha menyampaikan makna dramatik naskah Chiaroscuro. Pendekatan minimalis dalam produksi pertama lebih menekankan simbolisme dan interpretasi subjektif penonton, sejajar dengan prinsip poor theatre yang menekankan kesederhanaan dan keutamaan terhadap persembahan pelakon (Grotowski, 1968). Sebaliknya, produksi kedua yang lebih naturalistik menawarkan pengalaman visual yang lebih mendalam dan realistik, memberi kesan dramatik yang lebih nyata kepada audiens. Perbezaan ini menunjukkan bagaimana reka bentuk set bukan sahaja berfungsi sebagai latar visual, tetapi juga sebagai alat konseptual yang membentuk pemahaman dan penerimaan penonton terhadap sesebuah karya teater.

Dari segi kelebihan dan kekurangan, pendekatan minimalis dalam produksi pertama memberikan kebebasan interpretasi kepada penonton dan memudahkan produksi dari segi kos serta teknikaliti. Namun, pendekatan ini juga boleh membatasi aspek imersif bagi penonton yang lebih cenderung kepada realisme visual. Sebaliknya, pendekatan naturalistik dalam produksi kedua meningkatkan daya tarikan visual dan membantu penonton lebih mudah memahami dunia cerita, tetapi memerlukan kos dan tenaga kerja yang lebih tinggi untuk merealisasikan reka bentuk set yang kompleks.

Selain itu, perbezaan antara kedua-dua produksi ini juga mencerminkan bagaimana satu kumpulan produksi yang sama boleh menghasilkan interpretasi yang berbeza terhadap teks yang sama. Faktor seperti perubahan dalam tenaga kerja kreatif (sutradara, pereka set, atau pereka cahaya), perkembangan konsep artistik kumpulan, dan keperluan untuk menyesuaikan produksi dengan penonton yang berbeza turut menyumbang kepada variasi ini. Ini menunjukkan bahawa teater adalah medium seni yang dinamik dan sentiasa berkembang, dengan setiap pementasan membawa perspektif baharu terhadap teks asal.

 

 

 

Kesimpulan

Perbandingan antara dua produksi Chiaroscuro ini membuktikan bahawa reka bentuk set latar bukan sekadar elemen hiasan dalam teater, tetapi memainkan peranan signifikan dalam membentuk estetika dan naratif sesebuah pementasan. Sama ada melalui pendekatan minimalis dan simbolik atau pendekatan naturalistik dan bertekstur, setiap elemen dalam reka bentuk pentas mempunyai impak terhadap penyampaian mesej dan pengalaman penonton. Selain itu, perubahan dalam pendekatan artistik walaupun dalam kumpulan produksi yang sama menunjukkan fleksibiliti dan sifat evolusi teater sebagai medium seni yang dinamik. Oleh itu, pemilihan reka bentuk set dalam teater harus dilakukan secara strategik dengan mengambil kira konsep dramatik serta kesan estetika yang diinginkan oleh sutradara dan pereka pentas.

 

Rujukan

  • Aronson, A. (2018). The History and Theory of Environmental Scenography. Bloomsbury Publishing.
  • Brook, P. (1996). The Empty Space. Touchstone.
  • Gordon, M. (2017). The Purpose of Playing: Modern Acting Theories in Perspective. University of Michigan Press.
  • Grotowski, J. (1968). Towards a Poor Theatre. Routledge.
  • Innes, C. (2000). A Sourcebook on Naturalist Theatre. Routledge.

 

Comments

Popular Posts