DINAMIKA REKA BENTUK SET DALAM TEATER: KAJIAN KES DUA PRODUKSI CHIAROSCURO (2017 & 2018) OLEH KELAB TEATER PUSAKA UMK
Pengenalan
Dalam
seni pementasan teater, reka bentuk set latar memainkan peranan penting dalam
menyampaikan makna, suasana, dan pengalaman estetika kepada penonton. Set latar
bukan sahaja berfungsi sebagai ruang fizikal untuk para pelakon beraksi, tetapi
juga sebagai elemen visual yang menyokong naratif dan konsep dramatik sesuatu
produksi (Aronson, 2018). Menurut Gordon (2017), set latar yang efektif dapat
mengukuhkan tema sesebuah pementasan dengan memberikan konteks visual yang
memperkayakan interpretasi penonton. Selain itu, reka bentuk set yang tepat
mampu mempengaruhi emosi audiens, mencipta suasana yang sesuai, serta menghubungkan
elemen-elemen persembahan seperti lakonan, pencahayaan, dan kostum dalam satu
pengalaman teater yang menyeluruh.
Artikel
ini membandingkan pendekatan artistik set latar dalam dua produksi teater yang
mementaskan naskah Chiaroscuro, dengan merujuk kepada prinsip reka
bentuk pentas dan estetika teater serta faktor yang menyebabkan perbezaan dalam
setiap produksi walaupun ia dipentaskan oleh kumpulan produksi yang sama.
|
PEMENTASAN TEATER `CHIAROSCURO’ (2017
& 2018) OLEH KELAB TEATER PUSAKA UMK |
Pendekatan Minimalis
dan Simbolik dalam Produksi Pertama
Produksi
pertama menampilkan pendekatan set yang lebih minimalis dan simbolik.
Penggunaan latar belakang hitam dengan elemen ranting dan akar pokok berselirat
di bahagian kiri pentas memberikan kesan surealis yang kuat. Konsep ini sejajar
dengan prinsip minimalisme dalam reka bentuk pentas, di mana elemen-elemen
visual dikurangkan bagi memberi penekanan kepada simbolisme dan makna tersirat
(Brook, 1996). Kehadiran bingkai-bingkai emas yang menempatkan watak-watak
tertentu mencipta ilusi refleksi dan memori, selaras dengan konsep chiaroscuro
yang menekankan permainan cahaya dan bayang bagi menghidupkan kontras dramatik
(Gordon, 2017). Pencahayaan dalam produksi ini lebih tertumpu kepada pelakon,
menjadikan ruang latar lebih gelap, menambahkan elemen misteri dan introspektif
kepada persembahan.
Pendekatan
ini dipilih kerana keinginan sutradara untuk menekankan aspek psikologi dan
introspektif dalam pementasan. Dengan menggunakan elemen minimalis, fokus dapat
diberikan kepada ekspresi pelakon dan permainan bayang yang membangkitkan makna
dramatik. Selain itu, kekangan dari segi sumber dan ruang juga boleh menjadi
faktor yang mendorong pendekatan ini, menjadikan produksi lebih efektif dari
segi kos dan tenaga kerja.
Pendekatan
Naturalistik dan Bertekstur dalam Produksi Kedua
Sebaliknya,
produksi kedua menerapkan pendekatan yang lebih naturalistik dan bertekstur
dalam reka bentuk set latarnya. Struktur pentas yang berbentuk bukit atau tanah
berbatu mencipta ruang permainan yang lebih dinamik, membolehkan pelakon
berinteraksi dengan set secara lebih realistik. Elemen gerbang batu di bahagian
kanan pentas memberikan ilusi lokasi yang lebih nyata, selaras dengan
pendekatan naturalisme dalam reka bentuk pentas yang bertujuan meniru dunia
nyata dalam pementasan (Innes, 2000). Pokok-pokok siluet dan dahan kering yang
tergantung di atas pentas mengukuhkan lagi suasana dramatik, manakala
pencahayaan berwarna ungu dan merah mencipta nuansa fantasi yang lebih kuat.
Berbeza dengan produksi pertama, pencahayaan dalam produksi ini lebih merata
dan memberi penekanan kepada keseluruhan set, menjadikan ruang permainan lebih
terang dan visual lebih mendalam.
Pemilihan
pendekatan ini mungkin dipengaruhi oleh perubahan dalam visi artistik sutradara,
perubahan konsep pementasan, atau penyesuaian kepada lokasi dan teknologi yang
lebih canggih. Faktor seperti persekitaran penonton yang berbeza, skala
produksi yang lebih besar, atau keperluan untuk memberikan impak visual yang
lebih kuat turut memainkan peranan dalam perubahan ini. Dalam konteks ini, set
yang lebih naturalistik dapat membantu membawa penonton ke dalam dunia yang
lebih nyata, memperkukuhkan kesan dramatik dan emosi pementasan.
Perbandingan dan
Implikasi terhadap Estetika Teater
Kedua-dua
produksi ini memperlihatkan pendekatan estetika yang berbeza dalam usaha
menyampaikan makna dramatik naskah Chiaroscuro. Pendekatan minimalis
dalam produksi pertama lebih menekankan simbolisme dan interpretasi subjektif
penonton, sejajar dengan prinsip poor theatre yang menekankan
kesederhanaan dan keutamaan terhadap persembahan pelakon (Grotowski, 1968).
Sebaliknya, produksi kedua yang lebih naturalistik menawarkan pengalaman visual
yang lebih mendalam dan realistik, memberi kesan dramatik yang lebih nyata
kepada audiens. Perbezaan ini menunjukkan bagaimana reka bentuk set bukan
sahaja berfungsi sebagai latar visual, tetapi juga sebagai alat konseptual yang
membentuk pemahaman dan penerimaan penonton terhadap sesebuah karya teater.
Dari
segi kelebihan dan kekurangan, pendekatan minimalis dalam produksi pertama
memberikan kebebasan interpretasi kepada penonton dan memudahkan produksi dari
segi kos serta teknikaliti. Namun, pendekatan ini juga boleh membatasi aspek
imersif bagi penonton yang lebih cenderung kepada realisme visual. Sebaliknya,
pendekatan naturalistik dalam produksi kedua meningkatkan daya tarikan visual
dan membantu penonton lebih mudah memahami dunia cerita, tetapi memerlukan kos
dan tenaga kerja yang lebih tinggi untuk merealisasikan reka bentuk set yang
kompleks.
Selain
itu, perbezaan antara kedua-dua produksi ini juga mencerminkan bagaimana satu
kumpulan produksi yang sama boleh menghasilkan interpretasi yang berbeza
terhadap teks yang sama. Faktor seperti perubahan dalam tenaga kerja kreatif (sutradara,
pereka set, atau pereka cahaya), perkembangan konsep artistik kumpulan, dan
keperluan untuk menyesuaikan produksi dengan penonton yang berbeza turut
menyumbang kepada variasi ini. Ini menunjukkan bahawa teater adalah medium seni
yang dinamik dan sentiasa berkembang, dengan setiap pementasan membawa
perspektif baharu terhadap teks asal.
Kesimpulan
Perbandingan
antara dua produksi Chiaroscuro ini membuktikan bahawa reka bentuk set
latar bukan sekadar elemen hiasan dalam teater, tetapi memainkan peranan
signifikan dalam membentuk estetika dan naratif sesebuah pementasan. Sama ada
melalui pendekatan minimalis dan simbolik atau pendekatan naturalistik dan
bertekstur, setiap elemen dalam reka bentuk pentas mempunyai impak terhadap
penyampaian mesej dan pengalaman penonton. Selain itu, perubahan dalam
pendekatan artistik walaupun dalam kumpulan produksi yang sama menunjukkan
fleksibiliti dan sifat evolusi teater sebagai medium seni yang dinamik. Oleh
itu, pemilihan reka bentuk set dalam teater harus dilakukan secara strategik
dengan mengambil kira konsep dramatik serta kesan estetika yang diinginkan oleh
sutradara dan pereka pentas.
Rujukan
- Aronson, A. (2018). The History and Theory of
Environmental Scenography. Bloomsbury Publishing.
- Brook, P. (1996). The Empty Space.
Touchstone.
- Gordon, M. (2017). The Purpose of Playing:
Modern Acting Theories in Perspective. University of Michigan Press.
- Grotowski, J. (1968). Towards a Poor Theatre.
Routledge.
- Innes, C. (2000). A Sourcebook on Naturalist
Theatre. Routledge.
Comments