HUBUNGAN ANTARA REAKSI EMOSI DAN KEFAHAMAN MESEJ DALAM PEMENTASAN TEATER

 

HUBUNGAN ANTARA REAKSI EMOSI DAN

KEFAHAMAN MESEJ DALAM PEMENTASAN TEATER

Dr Andika Aziz Hussin 

            Dalam tradisi teater dramatik Barat mahupun bentuk pementasan nusantara peranan emosi dan mesej dilihat sebagai elemen yang saling menguatkan. Berbeza dengan Teater Epik yang menekankan jarak intelektual dan refleksiviti kritis, teater non-epik lazimnya mengutamakan penghayatan emosional, keintiman psikologi watak dan daya penyerapan (immersion) penonton ke dalam dunia naratif. Dalam konteks ini persoalan mengenai mana yang lebih penting samada reaksi emosi penonton ataupun penerimaan mesej tidak boleh dijawab melalui lensa epik semata-mata. Sebaliknya jawapan perlu bergantung kepada matlamat estetika dan tradisi dramatik yang menjadi asas kepada pementasan tersebut. Mesej tetap menjadi komponen teras yang mendasari penciptaan teater walaupun cara penyampaiannya lebih bertumpu pada pengalaman afektif dan empati.

            Teater dramatik seperti naturalisme dan realisme sangat menekankan emosi sebagai jalan untuk memindahkan mesej kepada penonton. Dalam pendekatan Stanislavski, kejujuran emosi pelakon menjadi alat untuk menghubungkan penonton dengan dunia watak. Empati dibina supaya penonton dapat memahami konflik moral, tekanan sosial dan dilema kemanusiaan yang dialami watak. Dalam konteks ini emosi bukan sekadar hiasan estetika tetapi mediator utama kepada makna. Tanpa penglibatan emosi, mesej moral atau sosial dalam teks dramatik tidak akan mengalir dengan kuat. Walau bagaimanapun emosi masih merupakan medium bukan tujuan. Tujuan akhirnya tetap penonton memahami isu, tema dan makna yang tersirat di sebalik pengalaman dramatik. Tangisan penonton tidak bermakna jika mereka tidak memahami apa yang ditangisi; tawa menjadi tidak signifikan jika mereka tidak menangkap ironi, kritik atau pengajaran yang diselitkan.

            Dalam teater tradisional seperti bangsawan, randai, mak yong atau Noh Jepun, mesej  disampaikan melalui gabungan naratif, ritual, muzik, simbolisme dan representasi gerak yang telah dikodkan oleh tradisi. Penonton mungkin tidak menangis atau ketawa pada setiap persembahan tetapi mereka tetap memahami mesej moral atau kosmologi yang ingin ditekankan. Bentuk teater seperti ini mesejnya tidak semesti hadir dalam bentuk analisis sosial yang terperinci, tetapi dalam bentuk nilai, petunjuk etika, pengajaran moral atau renungan spiritual. Sekali lagi emosi berfungsi sebagai jambatan dan bukannya destinasi yang menghubungkan penonton kepada naratif dan makna.

            Bagi pementasan yang bersifat melodramatik pula emosi menjadi lebih kuat dan kadang-kadang berlebih-lebihan tetapi tujuan tetap sama iaitu untuk menyampaikan mesej moral tentang baik dan jahat, benar dan salah. Melodrama memang menggunakan emosi sebagai strategi utama namun nilai yang disampaikan tetap perlu ditangkap penonton supaya pengalaman mereka bukan sekadar hiburan tetapi pembentukan moral. Ini menunjukkan bahawa walaupun bentuk estetika berubah, mesej tetap memainkan peranan sebagai inti semantik pementasan.

            Dalam teater moden non-epik seperti absurd (Beckett, Ionesco), mesej seringkali berbentuk eksistensial atau falsafah. Penonton mungkin tidak menangis atau ketawa pada tempat yang dijangka tetapi mereka menerima mesej melalui kekosongan, pengulangan, kebisuan, atau struktur naratif yang runtuh. Di sini, emosi bukan lagi emosi melodramatik tetapi emosi eksistensial seperti keresahan, kekaburan atau ketiadaan makna. Namun sekali lagi pengalaman emosi ini hanya signifikan apabila penonton dapat menafsirkan simbolisme dan falsafah yang melatari pementasan tersebut. Walaupun teater non-epik memberikan ruang yang lebih besar kepada penghayatan emosi dan hubungan psikologikal antara watak dan penonton, mesej tetap menjadi unsur yang lebih penting dalam menilai keberkesanan pengalaman teater. Emosi berfungsi sebagai alat, saluran dan kaedah penyampaian tetapi mesej ialah tujuan dan arah. Tanpa mesej, emosi hilang makna; tanpa emosi, mesej menjadi datar dan tidak hidup. Dalam apa jua bentuk teater, keseimbangan keduanya penting tetapi pemahaman terhadap mesej merupakan tanda kematangan penonton dan matlamat sebenar penciptaan teater. Justeru walaupun genre, estetika dan tradisi berbeza, mesej tetap menjadi komponen yang membezakan pementasan yang berkesan daripada sekadar persembahan yang menghiburkan

            Konsep bahawa “penonton mampu menerima mesej yang disampaikan” ketika menonton sebuah pementasan teater membawa makna yang lebih kompleks dan mendalam daripada sekadar reaksi emosi seperti menangis atau ketawa. Dalam konteks akademik penerimaan mesej merujuk kepada kemampuan penonton untuk menafsir, memahami dan menginternalisasi gagasan, tema serta wacana yang dibina melalui dramaturgi, estetika persembahan dan strategi komunikasi artistik yang dimanipulasikan oleh pengkarya. Dalam bahasa yang lebih mudah, penonton dapat mengetahui dan memahami apa yang cuba dibincangkan melalui pementasan, apa yang cuba dikritik, apa yang ingin diangkat sebagai persoalan dan apa yang sutradara nak penonton fikirkan.

Contohnya pementasan tentang korupsi tidak semestinya membuatkan penonton menangis tapi kalau mereka pulang sambil berkata; “Hmm... rupanya beginilah rasanya hidup dalam sistem yang rosak,” itu tandanya mesej telah berjaya disampaikan dan diterima oleh penonton.

Teater sebagai medium seni performatif tidak hanya berfungsi untuk menggerakkan emosi tetapi juga bertindak sebagai wahana intelektual dan sosial yang mengundang penonton untuk merenung, mempersoalkan serta menghubungkan pengalaman persembahan dengan realiti kehidupan yang lebih luas. Penerimaan mesej dalam teater perlu dilihat sebagai satu proses kognitif dan interpretatif yang berlaku di antara persembahan dan penonton. Proses ini biasanya melibatkan empat tahap: persepsi, pengenalpastian, penafsiran dan pemaknaan. Pada tahap persepsi, penonton terdedah kepada unsur visual, vokal dan kinestetik yang dipersembahkan di atas pentas. Tahap ini masih bersifat asas kerana ia hanya melibatkan tindak balas deria terhadap rangsangan persembahan. Tahap pengenalpastian berlaku apabila penonton mula mengenal pasti pola, simbol, motif dan tindakan dramatik yang digunakan dalam pementasan. Tahap ketiga, iaitu penafsiran menjadi lebih kritikal kerana penonton mula menghubungkan tanda dan tindakan di pentas dengan makna yang lebih abstrak atau wacana yang lebih besar. Akhirnya pemaknaan terjadi apabila penonton berjaya mengaitkan penafsiran tersebut dengan konteks sosial, budaya dan pengalaman hidup mereka sendiri, seterusnya membentuk kefahaman yang bersifat peribadi atau kolektif terhadap mesej yang ingin disampaikan.

Dalam hal ini reaksi emosional seperti tangisan atau ketawa hanyalah satu dimensi penerimaan dan juga menandakan pementasan tersebut berjaya menyentuh perasan namun ia tidak semestinya mencerminkan pemahaman yang mendalam terhadap wacana yang ingin dipaparkan. Penonton boleh menangis tanpa memahami tema sebenar.
Penonton boleh ketawa tanpa menangkap kritikan sosial di belakangnya. Emosi boleh menjadi pintu masuk kepada mesej tetapi bukan ukuran keberkesanan pemaknaan. Emosi adalah kesan psikologi. Manakala mesej pula adalah kesan intelektual dan reflektif. Penonton boleh menangis kerana simpati terhadap nasib watak namun belum tentu memahami kritikan sosial yang mendasari tindakan watak tersebut. Mereka boleh ketawa pada adegan humor tetapi gagal menangkap ironi atau satira yang cuba diketengahkan oleh sutradara. Justeru reaksi afektif tidak boleh dijadikan kayu ukur tunggal bagi penonton “menerima mesej”. Sebaliknya keberkesanan mesej harus dinilai melalui sejauh mana pementasan itu mampu menggerakkan kesedaran kritis, mencetuskan refleksi dan mengubah cara penonton melihat isu atau pengalaman manusia yang dibicarakan.

Tambahan pula penerimaan mesej dipengaruhi oleh latar belakang sosial, budaya dan intelektual penonton. Penonton dengan literasi teater yang tinggi mungkin dapat memahami simbolisme atau teknik pementasan avant-garde seperti verfremdungseffekt, gestus atau struktur episodik dalam Teater Epik manakala penonton arus perdana mungkin lebih responsif terhadap naratif linear dan emosi dramatik. Oleh itu strategi komunikasi artistik seorang sutradara harus diselaraskan dengan demografi dan horizon penonton sasaran supaya pemaknaan dapat berlaku dengan lebih efektif. Dalam teater pendidikan atau teater komuniti, penyampaian mesej selalunya lebih langsung dan simbol lebih mudah dibaca; manakala dalam teater eksperimental, mesej sering berbentuk provokasi intelektual yang memerlukan proses interpretasi yang lebih kompleks.

Kesimpulannya penonton dianggap telah menerima mesej sebuah pementasan bukan hanya kerana mereka memberikan respons emosional yang kuat tetapi kerana pementasan itu berjaya mempengaruhi pemikiran, persepsi dan kesedaran mereka terhadap dunia. “Apa yang kau buat di atas pentas berjaya masuk ke dalam pemikiran mereka bukan hanya ke dalam perasaan mereka.” Keberkesanan mesej dinilai melalui kemampuan teater membuka ruang renungan, mempersoal norma, menyoal kuasa, memahami kemanusiaan atau mencabar perspektif lama. Dalam erti kata lain pementasan yang berkesan ialah pementasan yang meninggalkan jejak pemikiran, bukan sekadar jejak perasaan. Emosi boleh pudar tetapi idea yang benar-benar difahami oleh penonton akan terus hidup sebagai kesedaran. Itulah makna sebenar penonton “menerima mesej” dalam teater: suatu proses pemaknaan yang berakar dalam dan melampaui reaksi emosional semata-mata.

 

Comments

Popular Posts