Butoh: Seni Ekspresi Tubuh dan Jiwa di Sebalik Stereotaip Budaya
Ketidakfahaman masyarakat Malaysia terhadap maksud perkataan Butoh dalam tarian tradisional Jepun sering berpunca daripada perbezaan bahasa dan budaya. Dalam konteks tarian, Butoh merujuk kepada satu bentuk seni persembahan avant-garde yang menggambarkan ekspresi tubuh yang mendalam dan surreal, tetapi di Malaysia, perkataan ini boleh menimbulkan salah faham kerana bunyinya serupa dengan kata kasar dalam bahasa Melayu. Ketidaksedaran tentang asal-usul dan makna sebenar Butoh menggariskan kepentingan pendidikan budaya untuk mengelakkan salah tafsir dan memupuk penghargaan terhadap seni antarabangsa. Menurut kamus oxford 'Butoh' adalah 'a style of Japanese modern dance featuring dancers covered in white body paint.' Manakala 'butuh' mengikut kamus dewan adalah kemaluan lelaki. Butoh merupakan salah satu bentuk seni persembahan avant-garde yang lahir di Jepun pada akhir 1950-an. Seni ini dibangunkan oleh Tatsumi Hijikata dan Kazuo Ohno sebagai tindak balas kepada pergolakan sosial, politik, dan budaya pasca Perang Dunia Kedua di Jepun. Walaupun begitu, apabila seni ini diperkenalkan ke negara-negara lain, termasuk Malaysia, ia sering menghadapi salah faham, terutama dalam konteks budaya Melayu, yang sebahagiannya menilai Butoh melalui lensa stereotaip dan tafsiran literal terhadap bunyi perkataannya. Mempelajari tarian Butoh dari Jepun menawarkan pelbagai kelebihan, terutamanya dalam memperkayakan kefahaman seni persembahan yang mendalam dan penuh ekspresi. Sebagai satu bentuk seni avant-garde, Butoh menekankan ekspresi emosi dalaman melalui gerakan tubuh yang perlahan dan simbolik, membolehkan penari memahami dan menyampaikan perasaan manusia secara lebih jujur dan universal. Ia juga membantu melatih kesedaran tubuh dan minda, meningkatkan kefleksibelan serta daya tahan fizikal. Di samping itu, tarian ini memperkenalkan pengamalnya kepada falsafah budaya Jepun yang unik, terutamanya dalam memahami konsep kehidupan, kematian, dan transformasi. Dengan mempelajari Butoh, individu bukan sahaja mendalami seni persembahan tetapi juga memperoleh cara baharu untuk memahami diri sendiri dan dunia sekeliling.
Falsafah Butoh
Butoh adalah salah satu bentuk seni yang paling dikenali dari Jepun, menggambarkan perpaduan antara tradisi dan modenisme. Tarian Butoh adalah lebih daripada sekadar persembahan fizikal; ia adalah refleksi mendalam mengenai jiwa manusia dan cabaran kehidupan. Butoh tidak mempunyai struktur yang ketat sebaliknya ia adalah ruang ekspresi untuk meneroka emosi, trauma, dan hubungan manusia dengan dunia. Ia dianggap sebagai "tarian jiwa" kerana menggali emosi dan perasaan paling mendalam. Butoh tidak semata-mata sebuah bentuk tarian tetapi ia adalah medium ekspresi tubuh dan jiwa yang melampaui konvensi tari tradisional. Ia sering melibatkan gerakan tubuh yang perlahan, ekspresi emosi yang mendalam, dan kadang kala penampilan tubuh yang tidak konvensional seperti badan yang dilumuri debu putih. Falsafah Butoh bertujuan untuk membawa penonton dan pelaku seni kepada refleksi diri, penerokaan emosi, dan pernyataan isu-isu eksistensial. Dalam konteks falsafah ini, Butoh mempersembahkan tubuh manusia sebagai alat untuk menceritakan kisah jiwa, menyoal norma sosial, dan menampilkan keindahan dalam ketidaksempurnaan. Ia tidak bertujuan untuk menjadi sensasi seksual atau hiburan biasa tetapi lebih kepada seni yang mendalam, mencabar, dan introspektif.
Ciri-ciri Tarian Butoh
Butoh adalah sebuah seni tarian yang unik, di mana tubuh menjadi alat ekspresi utama untuk menjelajah emosi, falsafah, dan persoalan kehidupan manusia. Tarian ini terkenal dengan pergerakan yang perlahan, terkawal, dan penuh ekspresi emosi dalaman. Penari sering menggerakkan badan dengan cara yang ganjil, simbolik, atau mencerminkan keperitan dan trauma. Tiada peraturan tetap dalam koreografi Butoh. Pergerakan sering muncul secara spontan berdasarkan emosi, imaginasi, atau tema tertentu. Penari diberi kebebasan untuk meneroka gerak tubuh yang tidak konvensional atau kelihatan "ganjil." Penari Butoh sering menggunakan badan mereka sebagai medium untuk menyampaikan naratif yang sukar dan mendalam. Tubuh menjadi alat utama ekspresi, dengan perhatian pada setiap bahagian badan, dari hujung jari ke pergerakan mata. Gerakan badan mungkin tampak berpecah-pecah, tidak harmoni, atau menggambarkan bentuk yang simbolik, seperti menyerupai haiwan, tumbuhan, atau objek tertentu. Tubuh penari Butoh kebiasaannya akan dicat putih, untuk menonjolkan kesan visual dan simbolisme.Mereka menggunakan badan mereka sebagai medium untuk menyampaikan naratif yang sukar dan mendalam. Tema dalam Butoh sering merangkumi persoalan mengenai kematian, penderitaan, seksualiti, dan ketidakstabilan manusia bagi menonjolkan eksplorasi identiti budaya Jepun selepas Perang Dunia Kedua. Tarian Butoh biasanya digabungkan dengan muzik yang tidak konvensional, bunyi latar, dan pencahayaan dramatik untuk mencipta pengalaman yang menyentuh emosi. Pergerakan Butoh sering menggambarkan spektrum emosi, dari kesakitan dan penderitaan kepada kegembiraan dan kebebasan. Pergerakan tidak semestinya "cantik" dalam erti tradisional tetapi lebih kepada menyampaikan makna, emosi, atau tema tertentu. Bentuk tubuh mungkin melambangkan sesuatu yang abstrak seperti penderitaan, kelahiran semula, atau kehancuran. Pertentangan yang kuat, seperti pergerakan yang sangat perlahan tiba-tiba berubah kepada kekejangan atau hentakan yang kuat, sering digunakan untuk mencipta kesan dramatik. Pergerakan Butoh sering melibatkan permainan antara ketegangan (tension) dan kelonggaran (release), mencerminkan pergolakan dalaman atau ketegangan emosi. Pergerakan kadangkala kelihatan tidak stabil, seolah-olah penari sedang melawan graviti atau cuba menyesuaikan diri dengan ruang sekeliling. Ini mencerminkan pergolakan dalaman dan perasaan tidak pasti atau tidak selesa yang sering menjadi tema Butoh. Penari Butoh sering menonjolkan hubungan dengan tanah, melalui pergerakan yang rendah atau berpusat di sekitar lantai. Ia melambangkan kerendahan hati, kembali kepada asas, atau rasa keterikatan dengan alam semesta. Penari cuba "melupakan" tubuh mereka dan berubah menjadi sesuatu yang lain, seperti roh, bayangan, atau objek tidak bernyawa. Ini adalah sebahagian daripada usaha untuk mencipta pengalaman yang transformatif dan mendalam. Pernafasan memainkan peranan penting dalam membimbing pergerakan, dengan penekanan kepada pernafasan yang mendalam, perlahan, atau terputus-putus untuk menyesuaikan dengan emosi atau naratif. Butoh tidak mempunyai struktur yang ketat sebaliknya ia adalah ruang ekspresi untuk meneroka emosi, trauma, dan hubungan manusia dengan dunia. Ia sering dianggap sebagai "tarian jiwa" kerana menggali emosi dan perasaan paling mendalam.
Akihito Ichihara dan ELF Dance Project
Akihito Ichihara ialah seorang penari Butoh terkemuka dari Jepun, terkenal sebagai pengasas kumpulan tarian ELF dan sebagai salah seorang penari utama dalam kumpulan Butoh terkenal, Sankai Juku sejak hampir 30 tahun.Kumpulan ini telah ditubuhkan lebih 40 tahun lalu, dikenali di seluruh dunia dan telah membuat persembahan di festival seni kontemporari utama.Penglibatan Ichihara dalam kumpulan ini menjadikannya salah seorang penari Butoh yang paling berpengaruh dan mewakili seni ini pada hari ini.
Matlamat dan Falsafah
Sebagai pengasas ELF, Ichihara berusaha mengembangkan bentuk tarian Butoh dengan pendekatan yang menggabungkan tradisi dan inovasi, serta mempromosikan empati dan penghormatan antara individu melalui seni tarian. Matlamatnya adalah untuk menyebarkan mesej ini secara global, merentasi sempadan negara dan budaya, termasuk di kawasan yang masih terkesan oleh konflik masa lalu.Beliau ingin menjadi jambatan yang menghubungkan orang ramai walaupun terdapat perbezaan di antara mereka.Ichihara telah bekerjasama dengan artis dan organisasi di peringkat antarabangsa di mana beliau telah menjalani residensi bersama Vangeline di Monira Foundation untuk mengembangkan duet yang menggabungkan elemen tarian Butoh.
ELF Dance Project berpegang kepada konsep "Dance Project without Borders" yang bermaksud projek tarian tanpa sempadan. Matlamat ini adalah untuk menyebarkan mesej empati dan saling menghormati merentasi sempadan negara dan budaya, termasuk di kawasan yang masih terkesan oleh konflik masa lalu. Projek ini menggabungkan kaedah Sankai Juku dengan pendekatan baharu, mencipta bahasa pergerakan yang harmoni antara tradisi dan inovasi yang membolehkan penari meneroka gerakan yang mendalam dan ekspresif, sambil menghormati akar tradisi Butoh.Ichihara menekankan kepentingan tarian sebagai medium untuk memupuk empati dan saling menghormati. Beliau percaya bahawa tarian mampu menghubungkan individu dari pelbagai latar belakang dan menyembuhkan luka sosial yang wujud akibat konflik dan perbezaan budaya.Ichihara terus aktif dalam dunia tarian, mengadakan persembahan dan bengkel di pelbagai lokasi. Beliau juga terlibat dalam projek yang bertujuan untuk memperluas pengaruh tarian Butoh dan mempromosikan pemahaman antara budaya melalui seni. Dedikasinya yang mendalam terhadap seni tarian serta usahanya untuk mempromosikan pemahaman antara budaya, menjadikan Akihito Ichihara seorang tokoh penting dalam dunia tarian kontemporari khususnya dalam genre Butoh.
Aktiviti dan Bengkel:
ELF Dance Project menganjurkan bengkel tarian yang terbuka kepada penari dan individu dari pelbagai latar belakang. Bengkel ini menawarkan peluang untuk meneroka seni Butoh melalui kaedah Sankai Juku yang terkenal.Peserta akan mempelajari pergerakan yang menggabungkan unsur tradisi dan inovasi, serta mengambil bahagian dalam persembahan kumpulan di pentas profesional. ELF Dance Project juga terlibat dalam kerjasama dengan artis dan organisasi lain untuk memperluas pengaruh tarian Butoh dan mempromosikan pemahaman antara budaya melalui seni.
Mesej yang ingin disampaikan
Beliau percaya bahawa seni khususnya tarian boleh menjadi medium untuk memupuk rasa empati dan saling menghormati antara manusia dari pelbagai latar belakang. Melalui pergerakan tarian yang melampaui batasan bahasa dan budaya, Ichihara berusaha menyampaikan mesej perpaduan yang universal. "Tarian tanpa sempadan" adalah falsafah utama yang dipegangnya. Ichihara mahu tarian menjadi jambatan antara masyarakat yang berbeza, termasuk mereka yang terpisah oleh konflik sejarah atau perbezaan budaya. Beliau berusaha untuk menyembuhkan luka sosial dan mencipta ruang untuk dialog dan pemahaman melalui seni tarian. Ichihara ingin meneroka jiwa manusia melalui gerakan Butoh dengan menyampaikan aspek emosi, perjuangan, dan keindahan yang mendalam. Melalui pendekatan Butoh yang kontemplatif, beliau menekankan refleksi tentang kemanusiaan, alam, dan hubungan kita dengan dunia. Mesejnya adalah tentang menghormati akar tradisi Butoh sambil membuka jalan untuk inovasi. Dengan ini, beliau memastikan Butoh terus relevan dan dapat berhubung dengan generasi moden. Beliau percaya seni dapat mengatasi semua batasan baik dari segi geografi mahupun budaya. Beliau ingin membangkitkan semangat bahawa seni boleh menyatukan individu dan masyarakat yang berbeza melalui pengalaman bersama. Dengan mesej-mesej ini Ichihara Akihito menjadikan seni tarian bukan sekadar hiburan, tetapi juga sebagai alat untuk transformasi sosial dan medium untuk membawa dunia ke arah persefahaman yang lebih baik.
Penyertaan di Malaysia
Menariknya, ELF Dance Project telah mengadakan lawatan ke Asia pada tahun 2024-2025. Antara lokasi lawatannya termasuklah Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Ini telah membuka peluang kepada penduduk tempatan untuk menyaksikan dan terlibat dalam bengkel atau persembahan yang dianjurkan oleh beliau. Melalui dedikasi yang tinggi untuk mempromosikan seni tarian Butoh dan falsafah empati tanpa sempadan, ELF Dance Project dengan kerjasama persatuan tempatan iaitu Persatuan Tradewinds dan ARTS telah menganjurkan program "Performance Creation Project with Ichihara Akihito" yang menggabungkan elemen pembelajaran dan persembahan seni Butoh. Program ini merangkumi dua komponen utama, iaitu bengkel pada 4 Januari 2025, bertempat di YMCA Multipurpose Hall manakala persembahannya pula pada 5 Januari 2025 di Penang Harmony Centre. Dalam bengkel ini, seramai 30 orang peserta telah mempelajari proses penciptaan tarian Butoh di bawah bimbingan langsung oleh Ichihara Akihito. Bengkel ini tidak hanya memberi pendedahan teori, tetapi juga peluang untuk peserta terlibat dalam proses kreatif, yang kemudiannya dipersembahkan kepada khalayak awam.
Program ini telah membawa nilai yang besar kepada masyarakat seni, khususnya di Malaysia, dengan memperkenalkan seni ekspresi Butoh kepada khalayak tempatan. Kehadiran Ichihara Akihito sebagai tenaga pengajar dan mentor memberi peluang unik kepada peserta untuk mempelajari seni ini daripada seorang pakar. Selain itu, pendekatan yang menghubungkan pembelajaran teori dengan aplikasi praktikal melalui persembahan langsung mencipta pengalaman holistik untuk peserta dan penonton. Ia juga menjadi platform penting untuk memperluaskan apresiasi seni kontemporari Jepun di peringkat tempatan.
Manfaat Jangka Panjang
Program seperti "Performance Creation Project with Ichihara Akihito" dan seni Butoh secara amnya boleh membawa manfaat besar kepada rakyat Malaysia serta seni persembahan tempatan. Pertamanya, ia membuka ruang untuk masyarakat tempatan untuk memahami seni Butoh, yang menekankan ekspresi emosi, spiritual, dan pergerakan tubuh yang mendalam. Seni ini menggalakkan introspeksi dan kesedaran diri, yang sesuai untuk memperkayakan aspek budaya dan emosi masyarakat. Dengan penglibatan dalam bengkel dan persembahan seperti ini, peserta bukan sahaja mempelajari teknik seni yang unik tetapi juga memupuk kreativiti, daya tahan, dan pemahaman mendalam terhadap seni yang melangkaui kebiasaan budaya tempatan. Ini mampu memperkaya pengalaman seni rakyat Malaysia dan mewujudkan peluang untuk berinteraksi dengan budaya global.
Dari sudut seni persembahan di Malaysia, program ini memberikan platform untuk eksperimen dan inovasi. Seni Butoh yang bersifat abstrak dan ekspresif mampu memberi inspirasi kepada pengkarya tempatan untuk meneroka dimensi baharu dalam penciptaan seni persembahan. Penggabungan elemen-elemen Butoh dengan tradisi seni tempatan seperti makyong, randai, atau bangsawan, misalnya, berpotensi menghasilkan bentuk seni persembahan yang segar dan unik melalui gabungan teknik, falsafah, dan estetika yang berbeza, namun saling melengkapi. Butoh terkenal dengan penggunaan pergerakan tubuh yang perlahan, penuh emosi, dan abstrak, yang membolehkan artis menyampaikan makna yang mendalam dan mendekati dimensi spiritual. Tradisi seni tempatan seperti makyong, randai, dan bangsawan, pula, kaya dengan naratif, muzik, kostum, serta simbolisme budaya yang tersendiri. Gabungan elemen-elemen ini mampu mencetuskan eksplorasi seni baharu yang merentasi sempadan tradisi dan moden, tempatan dan global. Sebagai contoh elemen pergerakan tubuh Butoh yang minimalis dan introspektif boleh digabungkan dengan naratif mitos atau cerita rakyat dalam makyong untuk mencipta persembahan yang lebih abstrak dan universal. Dalam randai, penggunaan gerakan tubuh Butoh boleh diserasikan dengan seni silat dan dialog bersyair untuk memberikan lapisan emosi dan estetika yang baharu. Sementara itu, dalam Bangsawan, elemen ekspresi Butoh dapat memperkaya penyampaian emosi watak melalui gerak tubuh yang simbolik, menggantikan elemen realisme dengan pendekatan yang lebih eksperimental. Selain itu Butoh juga menawarkan peluang untuk memecahkan kebiasaan struktur persembahan tradisional dengan memberi lebih fokus kepada emosi dalaman dan pengalaman penonton.
Penggabungan ini bukan sahaja memberikan nafas baharu kepada seni tradisi tempatan, tetapi juga menjadikannya relevan untuk audiens moden yang lebih global dan terbuka kepada seni kontemporari. Dalam masa yang sama, ia memelihara identiti budaya tempatan dengan cara yang inovatif, sekaligus membantu tradisi seni Malaysia untuk terus hidup dalam konteks dunia yang sentiasa berubah. Dengan pendekatan ini, seni persembahan tempatan berpotensi menjadi lebih inklusif, progresif, dan relevan, tanpa kehilangan akar budaya yang menjadi asasnya.
Di samping itu, penganjuran program seperti ini memupuk kerjasama antara artis antarabangsa dan tempatan, memperluas jaringan profesional, dan meningkatkan reputasi Malaysia sebagai hub seni global. Secara keseluruhan, seni Butoh dan program ini bukan sahaja memperkayakan pengalaman individu, tetapi juga menyumbang kepada perkembangan seni persembahan di Malaysia.
Cabaran Persepsi dalam Budaya Masyarakat Melayu di Malaysia
Di Malaysia, khususnya dalam kalangan masyarakat Melayu, Butoh sering disalah tafsir sebagai sesuatu yang tidak senonoh kerana bunyi perkataan tersebut menyerupai istilah kasar dalam bahasa Melayu. Kekeliruan ini mengakibatkan seni Butoh dianggap lucah atau tidak bermoral, meskipun tiada asas untuk persepsi tersebut dalam konteks sebenar seni ini.
Kekeliruan ini berpunca daripada beberapa faktor antaranya jurang pengetahuan budaya akibat kekurangan pendedahan kepada seni antarabangsa menyebabkan masyarakat menilai Butoh melalui kaca mata budaya tempatan sahaja. Justeru wujud tafsiran literal terhadap bunyi perkataan Butoh yang mencipta asosiasi negatif yang tidak berlandaskan konteks sebenar seni tersebut. Ditambah lagi dengan penampilan visual Butoh yang berbeza daripada norma seni persembahan Melayu tradisional seringkali menimbulkan rasa tidak selesa dalam kalangan masyarakat yang telah sedia terkeliru. Seni tidak wajar dinilai hanya berdasarkan bunyi nama atau penampilan visualnya tetapi melalui mesej, falsafah, dan nilai estetik yang dibawanya.
Untuk mengatasi salah faham ini, adalah penting untuk menekankan beberapa aspek utama tentang seni Butoh seperti melihat seni Butoh dari dimensi yang lebih universal yang melangkaui sempadan bangsa, agama, dan bahasa. Ia memberi peluang kepada setiap individu untuk merenung tentang kewujudan diri dan hubungan mereka dengan dunia. Masyarakat Melayu perlu dididik tentang asal-usul dan falsafah seni Butoh. Dalam konteks Jepun, Butoh membawa mesej mendalam tentang trauma kolektif dan pemulihan pasca-perang, yang tidak ada hubungannya dengan makna lucah. Keadaan ini menuntut kepada peranan institusi seni dan budaya yang boleh memainkan peranan penting dengan memperkenalkan Butoh melalui seminar, bengkel, dan pementasan yang disertai dengan penerangan. Dialog terbuka dapat membantu meleraikan prasangka negatif.
Kekeliruan terhadap Butoh dalam kalangan masyarakat Melayu mencerminkan keperluan mendalam untuk dialog antara budaya dan pendidikan seni yang lebih inklusif. Butoh bukanlah ancaman kepada nilai budaya tetapi peluang untuk masyarakat memahami kepelbagaian seni dan memperkaya apresiasi terhadap ekspresi manusia. Ahli akademia, institusi seni, dan pelaku budaya memainkan peranan penting dalam menjembatani jurang ini. Melalui pencerahan dan pendidikan, seni Butoh dapat diterima sebagai medium yang membawa mesej kemanusiaan sejagat dan mencerminkan kerumitan jiwa manusia, yang patut dihormati dan dihargai, bukan ditolak kerana salah faham budaya atau bahasa.
Masalah ini menuntut kesabaran dan strategi berterusan. Peranan ahli akademia bukan sekadar menyampaikan ilmu tetapi juga mendidik masyarakat untuk menghargai kepelbagaian budaya tanpa prasangka. Melalui pendidikan, dialog, dan pendekatan kreatif, salah faham ini dapat diatasi dengan cara yang membina. Peranan ahli akademia di institusi pengajian tinggi berperanan utama dalam menangani kekeliruan seperti ini terutamanya dalam mendidik masyarakat tentang perbezaan antara seni budaya dan prasangka yang berpunca daripada salah faham bahasa. Ahli akademia boleh mengadakan kuliah awam, bengkel, pameran seni dan penghasilkan artikel, jurnal, serta buku mengenai seni ini untuk menjelaskan perbezaan antara bunyi perkataan dan maknanya dalam konteks budaya yang berbeza untuk memberi penerangan tentang asal-usul tarian Butoh yang merupakan bentuk seni ekspresif yang menampilkan isu-isu eksistensial dan bukanlah sesuatu yang bersifat lucah.
Selain mengunakan platform media sosial untuk menyebarkan maklumat yang betul mengenai Butoh dan falsafahnya, penganjuran sesi forum yang melibatkan dialog secara terbuka antara masyarakat umum dengan pengamal seni perlu dilakukan agar dapat memberikan ruang kepada mereka untuk bertanya dan menyuarakan pandangan. Perbanyakkan juga persembahan Butoh yang disusuli dengan sesi penerangan. Ini dapat membantu masyarakat memahami ekspresi seni secara langsung. Kaedah lain ialah dengan memperkenalkan Butoh melalui program kebudayaan di sekolah dan komuniti. Ini boleh menghapuskan salah tanggapan secara beransur-ansur. Ahli akademia juga boleh bekerjasama dengan tokoh seni dan budaya yang dihormati untuk menjelaskan isu ini kepada masyarakat dengan pendekatan yang lebih menyentuh hati.
Penutup
Butoh adalah salah satu bentuk seni yang paling dikenali dari Jepun, menggambarkan perpaduan antara tradisi dan modenisme. Sejak diperkenalkan, Butoh telah menginspirasi pelbagai artis, koreografer, dan penggiat seni dan mendapat perhatian antarabangsa dan menjadi sebahagian daripada seni persembahan kontemporari di seluruh dunia. Tarian Butoh bukan sekadar persembahan fizikal malah ia adalah refleksi mendalam mengenai jiwa manusia dan cabaran kehidupan. Ketidakfahaman terhadap seni Butoh mencerminkan perlunya pendidikan seni yang lebih menyeluruh di Malaysia. Butoh bukan hanya sekadar bentuk seni persembahan tetapi juga satu medium refleksi diri dan ekspresi jiwa yang mendalam. Peranan ahli akademia adalah untuk mendidik masyarakat tentang keindahan dan falsafah seni ini serta membuka ruang dialog untuk membina penghargaan terhadap kepelbagaian budaya. Dengan usaha secara bersama Butoh boleh diterima sebagai warisan seni global yang memperkayakan pengalaman manusia tanpa prejudis atau stereotaip budaya.
Comments