Butoh: Seni Ekspresi Tubuh dan Jiwa di Sebalik Stereotaip Budaya

Butoh, Bukan Buta

Mereka berkata, "Butoh itu lucah,
Lihat saja busananya, tak tertutup indah,
Dan bukankah bunyinya aneh, seperti dosa,
Pasti ada unsur yang tak bermakna!"

Namun, adakah mereka cuba mendekati,
Atau hanya melihat dengan mata penuh prasangka hati?
Tak pernah baca, tak pernah tanya,
Hanya tahu menghukum dengan andaian saja.

Butoh, seni jiwa dari tanah Jepun,
Bukan tentang tubuh, tapi makna yang beradun,
Ia mencari rasa, menggali gelap dan terang,
Bukan sekadar tari, tapi seni yang mendalam dan garang.

Mereka lupa, ilmu itu cahaya,
Tapi memilih untuk hidup dalam gelap sengaja,
Menuduh tanpa tahu, menghukum tanpa bicara,
Hanya kerana bunyi atau rupa yang tak biasa.

Oh, wahai si pandai tanpa isi,
Belajarlah sedikit, janganlah begini,
Seni bukan untuk direndahkan,
Tapi untuk difahami, untuk dihayati dengan fikiran.

Butoh itu seni, bukan sekadar busana,
Ia cerminan jiwa, bukan hal picisan semata,
Jika kau ingin bicara, belajarlah dahulu,
Jangan jadi si bijak, tapi ilmunya palsu.

Andika 19 Disember 2024. 12.41 pm

 


Ketidakfahaman masyarakat Malaysia terhadap maksud perkataan Butoh dalam tarian tradisional Jepun sering berpunca daripada perbezaan bahasa dan budaya. Dalam konteks tarian, Butoh merujuk kepada satu bentuk seni persembahan avant-garde yang menggambarkan ekspresi tubuh yang mendalam dan surreal, tetapi di Malaysia, perkataan ini boleh menimbulkan salah faham kerana bunyinya serupa dengan kata kasar dalam bahasa Melayu. Ketidaksedaran tentang asal-usul dan makna sebenar Butoh menggariskan kepentingan pendidikan budaya untuk mengelakkan salah tafsir dan memupuk penghargaan terhadap seni antarabangsa. Menurut kamus oxford 'Butoh' adalah 'a style of Japanese modern dance featuring dancers covered in white body paint.' Manakala 'butuh' mengikut kamus dewan adalah kemaluan lelaki. Butoh merupakan salah satu bentuk seni persembahan avant-garde yang lahir di Jepun pada akhir 1950-an. Seni ini dibangunkan oleh Tatsumi Hijikata dan Kazuo Ohno sebagai tindak balas kepada pergolakan sosial, politik, dan budaya pasca Perang Dunia Kedua di Jepun. Walaupun begitu, apabila seni ini diperkenalkan ke negara-negara lain, termasuk Malaysia, ia sering menghadapi salah faham, terutama dalam konteks budaya Melayu, yang sebahagiannya menilai Butoh melalui lensa stereotaip dan tafsiran literal terhadap bunyi perkataannya. Mempelajari tarian Butoh dari Jepun menawarkan pelbagai kelebihan, terutamanya dalam memperkayakan kefahaman seni persembahan yang mendalam dan penuh ekspresi. Sebagai satu bentuk seni avant-garde, Butoh menekankan ekspresi emosi dalaman melalui gerakan tubuh yang perlahan dan simbolik, membolehkan penari memahami dan menyampaikan perasaan manusia secara lebih jujur dan universal. Ia juga membantu melatih kesedaran tubuh dan minda, meningkatkan kefleksibelan serta daya tahan fizikal. Di samping itu, tarian ini memperkenalkan pengamalnya kepada falsafah budaya Jepun yang unik, terutamanya dalam memahami konsep kehidupan, kematian, dan transformasi. Dengan mempelajari Butoh, individu bukan sahaja mendalami seni persembahan tetapi juga memperoleh cara baharu untuk memahami diri sendiri dan dunia sekeliling.

 

Asal Usul dan Falsafah Butoh

Butoh tidak semata-mata sebuah bentuk tarian tetapi  ia adalah medium ekspresi tubuh dan jiwa yang melampaui konvensi tari tradisional. Ia sering melibatkan gerakan tubuh yang perlahan, ekspresi emosi yang mendalam, dan kadang kala penampilan tubuh yang tidak konvensional seperti badan yang dilumuri debu putih. Falsafah Butoh bertujuan untuk membawa penonton dan pelaku seni kepada refleksi diri, penerokaan emosi, dan pernyataan isu-isu eksistensial. Dalam konteks falsafah ini, Butoh mempersembahkan tubuh manusia sebagai alat untuk menceritakan kisah jiwa, menyoal norma sosial, dan menampilkan keindahan dalam ketidaksempurnaan. Ia tidak bertujuan untuk menjadi sensasi seksual atau hiburan biasa tetapi lebih kepada seni yang mendalam, mencabar, dan introspektif.

 

Ciri-ciri Tarian Butoh

Tarian ini terkenal dengan pergerakan yang perlahan, terkawal, dan penuh ekspresi emosi dalaman. Penari sering menggerakkan badan dengan cara yang ganjil, simbolik, atau mencerminkan keperitan dan trauma. Tubuh Penari Butoh kebiasaannya akan dicat putih, untuk menonjolkan kesan visual dan simbolisme.Mereka menggunakan badan mereka sebagai medium untuk menyampaikan naratif yang sukar dan mendalam. Tema dalam Butoh sering merangkumi persoalan mengenai kematian, penderitaan, seksualiti, dan ketidakstabilan manusia bagi menonjolkan eksplorasi identiti budaya Jepun selepas Perang Dunia Kedua.

Tarian Butoh biasanya digabungkan dengan muzik yang tidak konvensional, bunyi latar, dan pencahayaan dramatik untuk mencipta pengalaman yang menyentuh emosi. Butoh tidak mempunyai struktur yang ketat sebaliknya ia adalah ruang ekspresi untuk meneroka emosi, trauma, dan hubungan manusia dengan dunia. Ia sering dianggap sebagai "tarian jiwa" kerana menggali emosi dan perasaan paling mendalam.

 

Pengaruh dan Kepentingan

Butoh adalah salah satu bentuk seni yang paling dikenali dari Jepun, menggambarkan perpaduan antara tradisi dan modenisme. Sejak diperkenalkan, Butoh telah menginspirasi pelbagai artis, koreografer, dan penggiat seni dan mendapat perhatian antarabangsa dan menjadi sebahagian daripada seni persembahan kontemporari di seluruh dunia. Tarian Butoh bukan sekadar persembahan fizikal malah ia adalah refleksi mendalam mengenai jiwa manusia dan cabaran kehidupan.

 

Cabaran Persepsi dalam Budaya Melayu

Di Malaysia, khususnya dalam kalangan masyarakat Melayu, Butoh sering disalah tafsir sebagai sesuatu yang tidak senonoh kerana bunyi perkataan tersebut menyerupai istilah kasar dalam bahasa Melayu. Kekeliruan ini mengakibatkan seni Butoh dianggap lucah atau tidak bermoral, meskipun tiada asas untuk persepsi tersebut dalam konteks sebenar seni ini.

Kekeliruan ini berpunca daripada beberapa faktor antaranya jurang pengetahuan budaya akibat kekurangan pendedahan kepada seni antarabangsa menyebabkan masyarakat menilai Butoh melalui kaca mata budaya tempatan sahaja. Justeru wujud tafsiran literal terhadap bunyi perkataan Butoh yang mencipta asosiasi negatif yang tidak berlandaskan konteks sebenar seni tersebut. Ditambah lagi dengan penampilan visual Butoh yang berbeza daripada norma seni persembahan Melayu tradisional seringkali menimbulkan rasa tidak selesa dalam kalangan masyarakat yang telah sedia terkeliru. Seni tidak wajar dinilai hanya berdasarkan bunyi nama atau penampilan visualnya tetapi melalui mesej, falsafah, dan nilai estetik yang dibawanya.

Untuk mengatasi salah faham ini, adalah penting untuk menekankan beberapa aspek utama tentang seni Butoh seperti melihat seni Butoh dari dimensi yang lebih universal yang melangkaui sempadan bangsa, agama, dan bahasa. Ia memberi peluang kepada setiap individu untuk merenung tentang kewujudan diri dan hubungan mereka dengan dunia. Masyarakat Melayu perlu dididik tentang asal-usul dan falsafah seni Butoh. Dalam konteks Jepun, Butoh membawa mesej mendalam tentang trauma kolektif dan pemulihan pasca-perang, yang tidak ada hubungannya dengan makna lucah. Keadaan ini menuntut kepada peranan institusi seni dan budaya yang boleh memainkan peranan penting dengan memperkenalkan Butoh melalui seminar, bengkel, dan pementasan yang disertai dengan penerangan. Dialog terbuka dapat membantu meleraikan prasangka negatif.

Kekeliruan terhadap Butoh dalam kalangan masyarakat Melayu mencerminkan keperluan mendalam untuk dialog antara budaya dan pendidikan seni yang lebih inklusif. Butoh bukanlah ancaman kepada nilai budaya tetapi peluang untuk masyarakat memahami kepelbagaian seni dan memperkaya apresiasi terhadap ekspresi manusia. Ahli akademia, institusi seni, dan pelaku budaya memainkan peranan penting dalam menjembatani jurang ini. Melalui pencerahan dan pendidikan, seni Butoh dapat diterima sebagai medium yang membawa mesej kemanusiaan sejagat dan mencerminkan kerumitan jiwa manusia, yang patut dihormati dan dihargai, bukan ditolak kerana salah faham budaya atau bahasa.

Masalah ini menuntut kesabaran dan strategi berterusan. Peranan ahli akademia bukan sekadar menyampaikan ilmu tetapi juga mendidik masyarakat untuk menghargai kepelbagaian budaya tanpa prasangka. Melalui pendidikan, dialog, dan pendekatan kreatif, salah faham ini dapat diatasi dengan cara yang membina. Peranan ahli akademia di institusi pengajian tinggi berperanan utama dalam menangani kekeliruan seperti ini terutamanya dalam mendidik masyarakat tentang perbezaan antara seni budaya dan prasangka yang berpunca daripada salah faham bahasa. Ahli akademia boleh mengadakan kuliah awam, bengkel, pameran seni dan penghasilkan artikel, jurnal, serta buku mengenai seni ini untuk menjelaskan perbezaan antara bunyi perkataan dan maknanya dalam konteks budaya yang berbeza untuk memberi penerangan tentang asal-usul tarian Butoh yang merupakan bentuk seni ekspresif yang menampilkan isu-isu eksistensial dan bukanlah sesuatu yang bersifat lucah.

      Selain mengunakan platform media sosial untuk menyebarkan maklumat yang betul mengenai Butoh dan falsafahnya, penganjuran sesi forum yang melibatkan dialog secara terbuka antara masyarakat umum dengan pengamal seni perlu dilakukan agar dapat memberikan ruang kepada mereka untuk bertanya dan menyuarakan pandangan. Perbanyakkan juga persembahan Butoh yang disusuli dengan sesi penerangan. Ini dapat membantu masyarakat memahami ekspresi seni secara langsung. Kaedah lain ialah dengan memperkenalkan Butoh melalui program kebudayaan di sekolah dan komuniti. Ini boleh menghapuskan salah tanggapan secara beransur-ansur. Ahli akademia juga boleh bekerjasama dengan tokoh seni dan budaya yang dihormati untuk menjelaskan isu ini kepada masyarakat dengan pendekatan yang lebih menyentuh hati.

 

Penutup

Ketidakfahaman terhadap seni Butoh mencerminkan perlunya pendidikan seni yang lebih menyeluruh di Malaysia. Butoh bukan hanya sekadar bentuk seni persembahan tetapi juga satu medium refleksi diri dan ekspresi jiwa yang mendalam. Peranan ahli akademia adalah untuk mendidik masyarakat tentang keindahan dan falsafah seni ini serta membuka ruang dialog untuk membina penghargaan terhadap kepelbagaian budaya. Dengan usaha secara bersama Butoh boleh diterima sebagai warisan seni global yang memperkayakan pengalaman manusia tanpa prejudis atau stereotaip budaya.

 Aku MAMPU BERHUJAH

dengan 10 orang yang berilmu
tetapi aku PASTI KALAH
dengan SEORANG YANG JAHIL,
kerana orang yang jahil itu
TIDAK PERNAH FAHAM
LANDASAN ILMU..
Imam Syafie)

Namun apa pun, ada sesuatu juga aku belajar... kita juga kena sensitif dengan persekitaran. Biar bagaimana betul kita sekalipun, yang paling utama adalah sensitiviti dan rasa kefahaman yang mendalam terhadap perasaan dan keadaan. Orang teater perlu sedar ruang dan menghormati rasa sensitiviti ini baru lah kita akan berjaya. seperti kata orang lama; `menarik rambut dalam tepung, tepung tak berselerak, rambut tak putus.'

Comments

Popular Posts