Butoh: Seni Ekspresi Tubuh dan Jiwa di Sebalik Stereotaip Budaya
Butoh, Bukan Buta
Mereka berkata, "Butoh itu lucah,
Lihat saja busananya, tak tertutup indah,
Dan bukankah bunyinya aneh, seperti dosa,
Pasti ada unsur yang tak bermakna!"
Namun, adakah mereka
cuba mendekati,
Atau hanya melihat dengan mata penuh prasangka hati?
Tak pernah baca, tak pernah tanya,
Hanya tahu menghukum dengan andaian saja.
Butoh, seni jiwa dari
tanah Jepun,
Bukan tentang tubuh, tapi makna yang beradun,
Ia mencari rasa, menggali gelap dan terang,
Bukan sekadar tari, tapi seni yang mendalam dan garang.
Mereka lupa, ilmu itu
cahaya,
Tapi memilih untuk hidup dalam gelap sengaja,
Menuduh tanpa tahu, menghukum tanpa bicara,
Hanya kerana bunyi atau rupa yang tak biasa.
Oh, wahai si pandai
tanpa isi,
Belajarlah sedikit, janganlah begini,
Seni bukan untuk direndahkan,
Tapi untuk difahami, untuk dihayati dengan fikiran.
Butoh itu seni, bukan
sekadar busana,
Ia cerminan jiwa, bukan hal picisan semata,
Jika kau ingin bicara, belajarlah dahulu,
Jangan jadi si bijak, tapi ilmunya palsu.
Andika 19 Disember
2024. 12.41 pm
Ketidakfahaman
masyarakat Malaysia terhadap maksud perkataan Butoh dalam tarian tradisional
Jepun sering berpunca daripada perbezaan bahasa dan budaya. Dalam konteks
tarian, Butoh merujuk kepada satu bentuk seni persembahan avant-garde yang
menggambarkan ekspresi tubuh yang mendalam dan surreal, tetapi di Malaysia,
perkataan ini boleh menimbulkan salah faham kerana bunyinya serupa dengan kata
kasar dalam bahasa Melayu. Ketidaksedaran tentang asal-usul dan makna sebenar Butoh
menggariskan kepentingan pendidikan budaya untuk mengelakkan salah tafsir dan
memupuk penghargaan terhadap seni antarabangsa. Menurut kamus
oxford 'Butoh' adalah 'a style of Japanese modern dance featuring dancers
covered in white body paint.' Manakala 'butuh' mengikut kamus dewan adalah
kemaluan lelaki. Butoh merupakan salah satu bentuk seni persembahan avant-garde
yang lahir di Jepun pada akhir 1950-an. Seni ini dibangunkan oleh Tatsumi Hijikata dan Kazuo Ohno sebagai tindak
balas kepada pergolakan sosial, politik, dan budaya pasca Perang Dunia Kedua di
Jepun. Walaupun begitu, apabila seni ini diperkenalkan ke negara-negara lain,
termasuk Malaysia, ia sering menghadapi salah faham, terutama dalam konteks
budaya Melayu, yang sebahagiannya menilai Butoh melalui lensa stereotaip
dan tafsiran literal terhadap bunyi perkataannya. Mempelajari tarian Butoh dari
Jepun menawarkan pelbagai kelebihan, terutamanya dalam memperkayakan kefahaman
seni persembahan yang mendalam dan penuh ekspresi. Sebagai satu bentuk seni
avant-garde, Butoh menekankan ekspresi emosi dalaman melalui gerakan tubuh yang
perlahan dan simbolik, membolehkan penari memahami dan menyampaikan perasaan
manusia secara lebih jujur dan universal. Ia juga membantu melatih kesedaran
tubuh dan minda, meningkatkan kefleksibelan serta daya tahan fizikal. Di
samping itu, tarian ini memperkenalkan pengamalnya kepada falsafah budaya Jepun
yang unik, terutamanya dalam memahami konsep kehidupan, kematian, dan
transformasi. Dengan mempelajari Butoh, individu bukan sahaja mendalami seni
persembahan tetapi juga memperoleh cara baharu untuk memahami diri sendiri dan
dunia sekeliling.
Asal
Usul dan Falsafah Butoh
Butoh tidak
semata-mata sebuah bentuk tarian tetapi ia adalah medium ekspresi tubuh dan jiwa yang
melampaui konvensi tari tradisional. Ia sering melibatkan gerakan tubuh yang
perlahan, ekspresi emosi yang mendalam, dan kadang kala penampilan tubuh yang
tidak konvensional seperti badan yang dilumuri debu putih. Falsafah Butoh
bertujuan untuk membawa penonton dan pelaku seni kepada refleksi diri,
penerokaan emosi, dan pernyataan isu-isu eksistensial. Dalam konteks falsafah
ini, Butoh mempersembahkan tubuh manusia sebagai alat untuk menceritakan kisah
jiwa, menyoal norma sosial, dan menampilkan keindahan dalam ketidaksempurnaan.
Ia tidak bertujuan untuk menjadi sensasi seksual atau hiburan biasa tetapi
lebih kepada seni yang mendalam, mencabar, dan introspektif.
Ciri-ciri Tarian Butoh
Tarian ini
terkenal dengan pergerakan yang perlahan, terkawal, dan penuh ekspresi emosi
dalaman. Penari sering menggerakkan badan dengan cara yang ganjil, simbolik,
atau mencerminkan keperitan dan trauma. Tubuh Penari Butoh kebiasaannya akan
dicat putih, untuk menonjolkan kesan visual dan simbolisme.Mereka menggunakan
badan mereka sebagai medium untuk menyampaikan naratif yang sukar dan mendalam.
Tema dalam Butoh sering merangkumi persoalan mengenai kematian, penderitaan,
seksualiti, dan ketidakstabilan manusia bagi menonjolkan eksplorasi identiti
budaya Jepun selepas Perang Dunia Kedua.
Tarian Butoh
biasanya digabungkan dengan muzik yang tidak konvensional, bunyi latar, dan
pencahayaan dramatik untuk mencipta pengalaman yang menyentuh emosi. Butoh
tidak mempunyai struktur yang ketat sebaliknya ia adalah ruang ekspresi untuk
meneroka emosi, trauma, dan hubungan manusia dengan dunia. Ia sering dianggap
sebagai "tarian jiwa" kerana menggali emosi dan perasaan paling
mendalam.
Pengaruh dan Kepentingan
Butoh adalah
salah satu bentuk seni yang paling dikenali dari Jepun, menggambarkan perpaduan
antara tradisi dan modenisme. Sejak diperkenalkan, Butoh telah menginspirasi
pelbagai artis, koreografer, dan penggiat seni dan mendapat perhatian
antarabangsa dan menjadi sebahagian daripada seni persembahan kontemporari di
seluruh dunia. Tarian Butoh bukan sekadar persembahan fizikal malah ia adalah
refleksi mendalam mengenai jiwa manusia dan cabaran kehidupan.
Cabaran Persepsi dalam Budaya
Melayu
Di Malaysia,
khususnya dalam kalangan masyarakat Melayu, Butoh sering disalah tafsir sebagai
sesuatu yang tidak senonoh kerana bunyi perkataan tersebut menyerupai istilah
kasar dalam bahasa Melayu. Kekeliruan ini mengakibatkan seni Butoh dianggap
lucah atau tidak bermoral, meskipun tiada asas untuk persepsi tersebut dalam
konteks sebenar seni ini.
Kekeliruan ini berpunca daripada beberapa faktor
antaranya jurang pengetahuan budaya akibat kekurangan pendedahan kepada seni
antarabangsa menyebabkan masyarakat menilai Butoh melalui kaca mata budaya
tempatan sahaja. Justeru wujud tafsiran literal terhadap bunyi perkataan Butoh yang
mencipta asosiasi negatif yang tidak berlandaskan konteks sebenar seni
tersebut. Ditambah lagi dengan penampilan visual Butoh yang berbeza daripada
norma seni persembahan Melayu tradisional seringkali menimbulkan rasa tidak
selesa dalam kalangan masyarakat yang telah sedia terkeliru. Seni tidak wajar
dinilai hanya berdasarkan bunyi nama atau penampilan visualnya tetapi melalui
mesej, falsafah, dan nilai estetik yang dibawanya.
Untuk mengatasi
salah faham ini, adalah penting untuk menekankan beberapa aspek utama tentang
seni Butoh seperti melihat seni Butoh dari dimensi yang lebih universal yang
melangkaui sempadan bangsa, agama, dan bahasa. Ia memberi peluang kepada setiap
individu untuk merenung tentang kewujudan diri dan hubungan mereka dengan
dunia. Masyarakat Melayu perlu dididik tentang asal-usul dan falsafah seni
Butoh. Dalam konteks Jepun, Butoh membawa mesej mendalam tentang trauma
kolektif dan pemulihan pasca-perang, yang tidak ada hubungannya dengan makna
lucah. Keadaan ini menuntut kepada peranan institusi seni dan budaya yang boleh
memainkan peranan penting dengan memperkenalkan Butoh melalui seminar,
bengkel, dan pementasan yang disertai dengan penerangan. Dialog terbuka dapat
membantu meleraikan prasangka negatif.
Kekeliruan
terhadap Butoh dalam kalangan masyarakat Melayu mencerminkan keperluan mendalam
untuk dialog antara budaya dan pendidikan seni yang lebih inklusif. Butoh
bukanlah ancaman kepada nilai budaya tetapi peluang untuk masyarakat memahami
kepelbagaian seni dan memperkaya apresiasi terhadap ekspresi manusia. Ahli
akademia, institusi seni, dan pelaku budaya memainkan peranan penting dalam
menjembatani jurang ini. Melalui pencerahan dan pendidikan, seni Butoh dapat
diterima sebagai medium yang membawa mesej kemanusiaan sejagat dan mencerminkan
kerumitan jiwa manusia, yang patut dihormati dan dihargai, bukan ditolak kerana
salah faham budaya atau bahasa.
Masalah ini
menuntut kesabaran dan strategi berterusan. Peranan ahli akademia bukan sekadar
menyampaikan ilmu tetapi juga mendidik masyarakat untuk menghargai kepelbagaian
budaya tanpa prasangka. Melalui pendidikan, dialog, dan pendekatan kreatif,
salah faham ini dapat diatasi dengan cara yang membina. Peranan ahli akademia
di institusi pengajian tinggi berperanan utama dalam menangani kekeliruan
seperti ini terutamanya dalam mendidik masyarakat tentang perbezaan antara seni
budaya dan prasangka yang berpunca daripada salah faham bahasa. Ahli akademia
boleh mengadakan kuliah awam, bengkel, pameran seni dan penghasilkan artikel,
jurnal, serta buku mengenai seni ini untuk menjelaskan perbezaan antara bunyi
perkataan dan maknanya dalam konteks budaya yang berbeza untuk memberi
penerangan tentang asal-usul tarian Butoh yang merupakan bentuk seni ekspresif
yang menampilkan isu-isu eksistensial dan bukanlah sesuatu yang bersifat lucah.
Selain mengunakan
platform media sosial untuk menyebarkan maklumat yang betul mengenai Butoh dan
falsafahnya, penganjuran sesi forum yang melibatkan dialog secara terbuka antara
masyarakat umum dengan pengamal seni perlu dilakukan agar dapat memberikan
ruang kepada mereka untuk bertanya dan menyuarakan pandangan. Perbanyakkan juga persembahan Butoh yang disusuli dengan
sesi penerangan. Ini dapat membantu masyarakat memahami ekspresi seni secara
langsung. Kaedah lain ialah dengan memperkenalkan Butoh melalui program
kebudayaan di sekolah dan komuniti. Ini boleh menghapuskan salah tanggapan
secara beransur-ansur. Ahli akademia juga boleh bekerjasama dengan tokoh seni
dan budaya yang dihormati untuk menjelaskan isu ini kepada masyarakat dengan
pendekatan yang lebih menyentuh hati.
Penutup
Ketidakfahaman
terhadap seni Butoh mencerminkan perlunya pendidikan seni yang lebih menyeluruh
di Malaysia. Butoh bukan hanya sekadar bentuk seni persembahan tetapi juga satu
medium refleksi diri dan ekspresi jiwa yang mendalam. Peranan ahli akademia adalah
untuk mendidik masyarakat tentang keindahan dan falsafah seni ini serta membuka
ruang dialog untuk membina penghargaan terhadap kepelbagaian budaya. Dengan
usaha secara bersama Butoh boleh diterima sebagai warisan seni global yang
memperkayakan pengalaman manusia tanpa prejudis atau stereotaip budaya.
dengan 10 orang yang berilmu
tetapi aku PASTI KALAH
dengan SEORANG YANG JAHIL,
kerana orang yang jahil itu
TIDAK PERNAH FAHAM
LANDASAN ILMU..
Imam Syafie)
Namun apa pun, ada sesuatu juga aku belajar... kita juga kena sensitif dengan
persekitaran. Biar bagaimana betul kita sekalipun, yang paling utama adalah
sensitiviti dan rasa kefahaman yang mendalam terhadap perasaan dan keadaan.
Orang teater perlu sedar ruang dan menghormati rasa sensitiviti ini baru lah
kita akan berjaya. seperti kata orang lama; `menarik rambut dalam tepung,
tepung tak berselerak, rambut tak putus.'
Comments