DRAMA PENTAS KANAK-KANAK DAN SEJARAH KEMUNCULANNYA

 

DRAMA PENTAS KANAK-KANAK DAN SEJARAH KEMUNCULANNYA

Oleh

Dr Andika Aziz Hussin

 



Pengenalan

Drama pentas kanak-kanak merujuk kepada satu bentuk persembahan teater yang direka khas untuk kanak-kanak sebagai khalayak utama. Ia menggabungkan elemen hiburan, pendidikan, imaginasi dan nilai moral yang disampaikan secara dramatik. Teater kanak-kanak berkembang selari dengan kesedaran masyarakat terhadap kepentingan kanak-kanak sebagai kelompok khalayak yang unik dan memerlukan pendekatan berbeza. Sejak dahulu bentuk-bentuk persembahan yang bersifat ritual dan hiburan telah melibatkan kanak-kanak, sama ada sebagai penonton mahupun peserta. Namun bentuk teater yang khusus ditujukan kepada kanak-kanak hanya mula muncul secara tersusun dan sistematik pada abad ke-20 seiring dengan perkembangan pemikiran pedagogi dan hak kanak-kanak dalam masyarakat moden.

Pada peringkat awal persembahan untuk kanak-kanak bersifat tidak formal seperti cerita dongeng, persembahan boneka, dan persembahan rakyat di pasar-pasar dan karnival. Bermula sekitar awal abad ke-20 di Eropah khususnya di Jerman dan Rusia terdapat usaha awal untuk memperkenalkan teater yang direka khas untuk kanak-kanak. Selepas Revolusi Bolshevik 1917 di Rusia, teater kanak-kanak diberikan penekanan sebagai alat pendidikan dan ideologi. Teater seperti Moscow Theatre for Children yang kemudiannya dikenali sebagai Russian Academic Youth Theatre ditubuhkan untuk membawa cerita yang bersifat mendidik kepada generasi muda. Teater ini bukan hanya sebagai hiburan tetapi menyelitkan nilai-nilai sosialisme dan semangat kebangsaan. Di Eropah Barat pula pendekatan terhadap teater kanak-kanak lebih bersifat pedagogi dan estetika. Gerakan pendidikan progresif yang diasaskan oleh tokoh-tokoh seperti Jean Piaget dan Maria Montessori menekankan kepentingan perkembangan imaginasi, kreativiti dan emosi kanak-kanak dalam proses pembelajaran. Teater mula digunakan sebagai medium untuk menyampaikan pelajaran melalui bentuk yang menyeronokkan dan interaktif. Di England persembahan boneka dan pantomim menjadi budaya tahunan yang dinikmati oleh keluarga dan kanak-kanak terutama semasa perayaan Krismas meletakkan asas kepada bentuk hiburan teater ringan yang sesuai untuk mereka.

Teater kanak-kanak terus berkembang pesat selepas perang Dunia Kedua. Kebanyakan negara di Eropah memandang teater kanak-kanak sebagai sebahagian daripada proses pemulihan emosi dan pembinaan semula masyarakat. Di sinilah muncul pelbagai institusi teater yang memberikan fokus kepada produksi berkualiti tinggi untuk kanak-kanak termasuk pementasan yang melibatkan pelakon profesional, set dan rekaan pentas yang kreatif serta naskhah yang relevan dengan dunia kanak-kanak. Di Amerika Syarikat teater pendidikan mula diterima dalam sistem persekolahan sejak pertengahan abad ke-20. Teater digunakan bukan sahaja sebagai bentuk hiburan tetapi juga sebagai alat pengajaran di bawah konsep Children’s Theatre dan Theatre-in-Education (TIE). Pusat-pusat kegiatan teater seperti Children’s Theatre Company di Minneapolis menjadi pelopor kepada pementasan kanak-kanak yang bersifat artistik dan intelektual. Di Asia kemunculan teater kanak-kanak dipengaruhi oleh struktur budaya tradisional dan sistem pendidikan moden. Di Jepun misalnya persembahan boneka Bunraku dan teater Kabuki telah lama memaparkan unsur cerita rakyat dan moral yang menarik minat kanak-kanak. Di India penggunaan cerita-cerita epik seperti Ramayana dan Mahabharata turut menjadi asas kepada pementasan yang dapat diakses oleh kanak-kanak, meskipun belum diasingkan secara mutlak sebagai genre tersendiri. Dalam konteks Asia Tenggara termasuk Malaysia teater kanak-kanak mula diberikan perhatian apabila pendidikan seni diperkenalkan di sekolah dan universiti terutamanya pada akhir abad ke-20. Namun kesedaran terhadap kepentingan teater kanak-kanak sebagai bentuk seni tersendiri yang memerlukan kepekaan khusus masih dalam proses pemantapan.

Sejarah kemunculan teater kanak-kanak merupakan hasil daripada evolusi sosial, pendidikan dan seni persembahan yang bersepadu. Bermula sebagai hiburan ringan ia kini diiktiraf sebagai medium penting untuk membina pemikiran, emosi dan nilai kehidupan dalam diri kanak-kanak. Perkembangan ini juga membuka ruang kepada pengkarya untuk lebih bertanggungjawab dalam menghasilkan naskhah dan persembahan yang selari dengan dunia kanak-kanak. Walaupun persembahan teater kanak-kanak melibatkan pelakon dan aspek teknikal seperti pencahayaan, kostum dan muzik fokus utama drama pentas kanak-kanak adalah pada naskhah dramanya yang dibina untuk menjangkau dunia pemikiran dan perasaan kanak-kanak dengan cara yang bersesuaian dengan usia mereka. Naskhah merupakan tulang belakang kepada keseluruhan produksi kerana daripadanyalah cerita dibentuk, watak dibangunkan, mesej disampaikan dan imaginasi kanak-kanak dipacukan. Sebuah naskhah yang baik mampu menghidupkan pentas walaupun dengan sumber teknikal yang terhad kerana ia menyentuh dunia dalaman kanak-kanak iaitu dunia yang sarat dengan keinginan untuk memahami, meneroka dan merasa. Kanak-kanak merupakan khalayak yang sangat istimewa dan berbeza daripada penonton dewasa. Oleh itu naskhah drama untuk kanak-kanak perlu ditulis dengan memahami perkembangan kognitif, emosi dan sosial mereka. Ini kerana setiap tahap perkembangan kanak-kanak berbeza terutama dalam cara mereka berfikir, merasa dan berinteraksi dengan dunia sekeliling. Maka naskhah drama yang ditujukan untuk khalayak ini mestilah mampu bercakap dalam bahasa mereka, menyentuh emosi mereka dan memberi ruang kepada mereka untuk memahami dunia melalui lensa pengalaman mereka sendiri.

Dari sudut perkembangan kognitif, kanak-kanak terutamanya dalam lingkungan usia 5 hingga 12 tahun masih berada dalam fasa membina kefahaman tentang konsep-konsep asas seperti sebab dan akibat, peraturan sosial dan perbezaan antara realiti dan fantasi. Oleh itu penulis perlu menyusun struktur cerita dengan naratif yang jelas, perkembangan plot yang logik dan dialog yang mudah difahami. Unsur pengulangan, irama bahasa yang menyeronokkan serta penggunaan metafora visual atau tindakan fizikal yang mudah ditangkap menjadi elemen penting dalam memperkukuhkan pemahaman mereka terhadap cerita yang dipentaskan.

Dalam aspek emosi pula kanak-kanak sedang belajar mengenali emosi mereka. Mereka belum mampu menyatakan perasaan seperti kecewa, marah, takut atau gembira secara kompleks seperti orang dewasa. Maka naskhah yang baik harus menyediakan ruang untuk penonton cilik ini menyaksikan pergelutan emosi watak-watak secara jujur tetapi tidak berlebihan. Penggunaan watak yang dekat dengan dunia mereka seperti rakan sebaya, haiwan, objek bercakap atau alam semula jadi yang berjiwa, membantu mencipta hubungan emosi yang kukuh antara penonton dan cerita. Watak-watak ini menjadi cermin kepada emosi dan pengalaman dalaman kanak-kanak. Ia membantu mereka mengiktiraf dan memahami perasaan sendiri.

Selain itu perkembangan sosial kanak-kanak juga tidak boleh diabaikan. Mereka berada dalam proses memahami peranan sosial, belajar berkongsi, bekerjasama, mematuhi peraturan dan membina empati terhadap orang lain. Justeru naskhah yang berkesan selalunya menyelitkan tema persahabatan, tanggungjawab, kejujuran atau toleransi. Konflik dalam cerita perlu disampaikan dengan cara yang ringan atau tidak menyentuh isu sensitif secara langsung tetapi tetap memberikan kesan moral yang membina. Dalam konteks ini dialog dan tindakan watak dapat dijadikan alat untuk mencetuskan refleksi sosial serta membina kepekaan terhadap persekitaran serta orang lain.

Penulis naskhah drama kanak-kanak perlu sedar bahawa mereka tidak hanya menulis untuk menghibur tetapi juga untuk membentuk. Sebuah cerita yang ditulis dengan teliti mampu menjadi alat pendidikan yang halus dan berkesan. Ia dapat merangsang pemikiran, memupuk nilai murni dan membina jati diri kanak-kanak dengan cara yang menyeronokkan. Namun semua ini hanya dapat dicapai jika penulis benar-benar memahami peringkat perkembangan kognitif, emosi dan sosial kanak-kanak, serta menghormati dunia kecil mereka yang kaya dengan keajaiban dan kejujuran. Naskhah drama untuk kanak-kanak bukan sekadar skrip di atas kertas. Ia adalah pintu ke dunia imaginasi yang membina, pentas bagi suara kecil yang ingin difahami, dan ruang bagi emosi yang ingin dikenali. Oleh itu setiap penulis yang ingin menghasilkan karya dalam genre ini perlu menyantuni perkembangan kanak-kanak dengan penuh kasih, kepekaan dan tanggungjawab agar naskhah yang terhasil benar-benar memberi makna kepada generasi yang sedang membesar.

Bahasa yang digunakan dalam dialog haruslah mudah difahami tetapi tidak pula merendahkan keupayaan berfikir mereka. Jalan cerita pula perlulah mengandungi unsur yang mampu merangsang imaginasi seperti watak-watak fantasi, haiwan yang bercakap, objek yang hidup atau dunia-dunia ajaib. Namun begitu di sebalik elemen khayalan itu cerita mestilah mempunyai struktur yang jelas, konflik yang sesuai dengan pengalaman hidup kanak-kanak, serta penyelesaian yang memberikan kepuasan dan pengajaran bermakna.

Selain itu naskhah drama kanak-kanak berperanan penting dalam menyampaikan nilai-nilai murni dan mesej sosial secara halus. Mesej seperti pentingnya berkongsi, menghormati ibu bapa, menjaga alam sekitar atau berani berkata benar boleh disampaikan melalui watak-watak yang menarik dan peristiwa dramatik yang relevan. Jika mesej ini disampaikan secara berceramah ia mungkin akan membosankan tetapi melalui drama yang berunsur permainan dan lakonan kanak-kanak lebih mudah menerima dan menghayatinya. Justeru naskhah berfungsi bukan sahaja sebagai alat hiburan tetapi juga sebagai alat pendidikan estetik dan moral.

Dalam dunia teater kanak-kanak kejayaan sesebuah pementasan tidak hanya ditentukan oleh kecanggihan teknologi atau kehebatan visual pentasnya. Walaupun elemen teknikal memainkan peranan penting dalam menarik perhatian penonton, hakikatnya aspek teknikal hanyalah sebagai pelengkap persembahan sahaja. Penentuan kejayaan sesebuah persembahan ialah naskhah dramanya. Naskhah ialah jantung pementasan dan ia merupakan asas yang membina cerita, watak, emosi, mesej dan penghayatan. Semua elemen ini penting dalam membina hubungan dengan penonton muda. Kebanyakan produksi professional cenderung untuk menumpukan perhatian kepada unsur luaran seperti visual 3D, muzik latar yang megah dan pentas yang interaktif dalam usaha memukau kanak-kanak. Namun begitu tumpuan yang keterlaluan kepada elemen teknikal menyebabkan kita terlupa kepada roh sebenar penceritaan iaitu kekuatan naskhah itu sendiri. Kegagalan segelintir produksi besar dalam mengangkat teater kanak-kanak walaupun dengan bajet dan teknologi yang tinggi selalunya berpunca daripada kelemahan naskhah. Naskhah yang terlalu rumit tidak relevan dengan dunia kanak-kanak malah tidak menyentuh langsung emosi mereka menyebabkan jalan cerita menjadi hambar dan sukar difahami.

Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, naskhah teater kanak-kanak yang berkesan mestilah dibina dengan mengambil kira tahap kognitif, emosi dan imaginasi kanak-kanak. Cerita yang terlalu berlapis atau menggunakan simbolisme yang abstrak akan mengelirukan mereka. Begitu juga dengan cerita yang gagal menggambarkan pengalaman hidup atau dunia fantasi yang dekat dengan pemikiran kanak-kanak akan membuatkan mereka rasa terasing dan tidak terlibat. Penonton muda memerlukan cerita yang mempunyai konflik yang mudah difahami, watak yang hidup dan boleh dirasai serta mesej yang dapat dijadikan pengajaran. Jika elemen-elemen ini tidak wujud dalam naskhah maka sehebat mana pun rekaan pentas atau kesan bunyinya ia tetap tidak akan memberikan kesan yang mendalam. Tambahan pula naskhah teater kanak-kanak perlu bersifat mendidik. Ia perlu menyampaikan mesej secara halus melalui cerita dan setiap tindakan watak bukan dalam bentuk berceramah atau nasihat langsung. Watak seperti binatang bercakap, robot comel atau kanak-kanak yang berani boleh menjadi medium untuk menyampaikan nilai-nilai seperti keberanian, kejujuran, empati dan persahabatan. Apabila mesej disampaikan melalui tindakan dramatik yang sesuai kanak-kanak akan lebih mudah untuk memahami dan menghayatinya. Oleh itu penulis naskhah perlu memahami bahawa mereka tidak sekadar menulis untuk ditonton tetapi untuk membina pengalaman emosi, kognitif dan sosial penonton kecil mereka. Kekuatan sesebuah naskhah bergantung kepada keupayaannya untuk menjana imaginasi. Kanak-kanak adalah golongan yang sangat responsif terhadap cerita yang mencabar imaginasi mereka. Sebuah naskhah yang berjaya ialah naskhah yang mampu membawa kanak-kanak ke dalam dunia lain seperti dunia raksasa di bawah katil, bandar yang dibina oleh semut atau planet yang penuh dengan teka-teki dan dalam proses pengembaraan itu pula kanak-kanak ini akan menemukan sesuatu yang berguna untuk kehidupan sebenar mereka. Apabila imaginasi mereka dirangsang barulah teater benar-benar hidup dalam minda dan jiwa mereka. Teknologi boleh membantu mencantikkan dunia itu tetapi tanpa naskhah yang membinanya, dunia itu tidak akan wujud.

Kejayaan sebuah naskhah drama kanak-kanak terletak pada keupayaannya membina jambatan antara realiti dengan dunia dramatik yang ingin disampaikan. Ini menuntut penulisnya untuk memiliki empati dan kepekaan tinggi terhadap dunia dalaman kanak-kanak, suatu dunia yang penuh dengan rasa ingin tahu, kejujuran emosi, imaginasi kreatif dan persoalan eksistensial yang sering dipendamkan. Gaya bahasa yang digunakan harus dekat dengan bahasa kanak-kanak tanpa meremehkan keupayaan mereka untuk memahami sesuatu yang lebih kompleks secara simbolik. Penulisan naskhah drama kanak-kanak perlu menjelmakan pengalaman hidup mereka secara dramatik dan menyeronokkan. Dalam dunia yang semakin dikuasai oleh teknologi digital dan visual, teater masih memiliki kekuatan unik iaitu hubungan langsung antara cerita dan penonton. Teater mempersembahkan keajaiban yang tidak diperolehi daripada skrin iaitu interaksi hidup yang mengundang reaksi spontan, imaginasi aktif dan pembelajaran emosi yang mendalam. Namun keajaiban ini hanya berlaku apabila asasnya iaitu naskhah drama dibina dengan penuh rasa kasih, kefahaman terhadap jiwa kanak-kanak dan kesediaan untuk menyelami dunia mereka. Menulis untuk kanak-kanak bukanlah tugas yang mudah. Ia menuntut keseimbangan antara nilai seni dan pemahaman psikologi kanak-kanak, antara hiburan dan pendidikan, antara realiti dan fantasi. Dalam drama pentas kanak-kanak, kekuatan naskhah adalah sumber nyawa kepada seluruh produksi. Ia adalah titian pertama yang menghubungkan dunia cerita dengan jiwa penonton kecil yang hadir yang suatu hari kelak akan menjadi sang pemikir, sang pemimpi atau menjadi pelakon besar hasil daripada pengalaman awal mereka duduk di hadapan pentas dan terpesona oleh cerita yang menyentuh hati mereka.

 

Ciri-Ciri Naskhah Drama Kanak-Kanak

Ciri

Penjelasan

Bahasa Mudah

Menggunakan dialog yang ringkas, jelas dan sesuai dengan tahap pemahaman kanak-kanak. Elakkan metafora yang rumit atau abstrak.

Konflik Sederhana

Mengangkat isu yang dekat dengan kehidupan seharian kanak-kanak seperti berkongsi mainan, takut gelap, atau salah faham dengan rakan.

Elemen Magis dan Imaginatif

Memasukkan dunia fantasi seperti hutan ajaib, makhluk pelik, kuasa luar biasa yang menggalakkan imaginasi dan rasa ingin tahu.

Watak Berwarna-warni dan Dinamik

Watak yang menarik perhatian seperti haiwan bercakap, robot, makhluk mitos atau tokoh legenda dengan sifat unik dan menyeronokkan.

Pengakhiran Positif

Cerita diakhiri dengan penyelesaian konflik dan mesej positif agar kanak-kanak pulang dengan perasaan gembira dan termotivasi.

Unsur Pengajaran (Didaktik)

Cerita menyampaikan nilai moral, sosial atau emosi sama ada secara langsung atau simbolik tanpa terlalu mengajar.

 

Kesimpulan

Drama pentas kanak-kanak bukan sekadar wadah hiburan semata-mata tetapi merupakan jambatan penting yang menghubungkan dunia imaginasi dengan pembentukan emosi dan nilai kehidupan kanak-kanak. Ia adalah ruang untuk mereka melihat, merasai dan memahami kehidupan melalui kisah dan watak yang dekat dengan jiwa mereka. Dalam landskap teater moden yang kian diperkayakan dengan teknologi, kekuatan sebenar drama kanak-kanak tetap terletak pada keutuhan naskhahnya yang ditulis dengan empati, kreativiti dan kefahaman terhadap psikologi kanak-kanak. Dari akar tradisi lisan yang kaya hingga ke pentas moden yang berwarna-warni, teater kanak-kanak telah berkembang menjadi medium seni yang bukan sahaja mendidik tetapi juga menyentuh. Oleh itu para penulis dan penggiat teater perlu memandang serius kepentingan menghasilkan naskhah yang mampu merangsang minda, mengasah emosi dan menyampaikan nilai hidup dengan cara yang menyeronokkan dan bermakna. Hanya dengan pendekatan yang tulus dan penuh kefahaman terhadap dunia kanak-kanak sahajalah teater dapat meninggalkan kesan yang kekal dan membina.

Comments

Popular Posts