Pengaplikasian Teknik Pengasingan Teater Epik dalam Pementasan Teater Tulang-Tulang Berserakan
Pengaplikasian
Teknik Pengasingan Teater Epik dalam Pementasan
Teater Tulang-Tulang
Berserakan
DR ANDIKA
AZIZ HUSSIN
USM
|
Dalam pementasan Tulang-Tulang
Berserakan penerapan teknik pengasingan (Verfremdungseffekt) dalam teater
epik menjadi nadi pendekatan pengarahan untuk membantu penonton tidak hanyut
secara emosi sebaliknya memproses maklumat secara intelektual. Teknik ini
diperkenalkan oleh Bertolt Brecht untuk menjarakkan penonton daripada
terjerumus ke dalam ilusi realisme pentas dan menjadikan mereka penonton yang
kritis, berfikir dan merenung persoalan sosial serta politik yang dibentangkan.
Melalui teater epik pementasan ini akan memanfaatkan pengasingan dengan
pelbagai teknik selain narator seperti paparan teks, korus, penggunaan humor,
tableau hidup dan interaksi langsung dengan penonton sebagai strategi untuk
membina kesedaran sejarah dan kritikan sosial mengenai zaman darurat yang
menjadi latar naskhah ini.
Salah
satu teknik yang bakal digunakan ialah paparan teks di atas pentas dengan
memprojeksikan tajuk babak, kata kunci atau fakta sejarah sebelum atau semasa
babak berlangsung. Sebagai contoh ketika babak pemindahan pekebun sayur di
Jasin pada tahun 1948 tayangan “JASIN, 1948: Kampung Akan Dikosongkan” akan
muncul di skrin projektor untuk memberi konteks sejarah secara langsung kepada
penonton. Teknik ini bukan sahaja memecahkan ilusi pentas tetapi membantu
penonton menghubungkan peristiwa pentas dengan realiti sejarah, menjadikan
mereka lebih peka akan pengaruh peristiwa tersebut terhadap rakyat marhaen pada
waktu itu.
Selain
itu penggunaan korus atau ensemble sebagai komentator juga akan diterapkan.
Kumpulan pelakon akan muncul untuk membaca petikan akhbar, laporan darurat atau
menyatakan pendapat rakyat secara kolektif pada saat tertentu dalam pementasan.
Contohnya mereka boleh membaca statistik korban atau peraturan darurat sebagai
‘suara rakyat’ sambil berdiri dalam formasi tertentu, menjarakkan penonton
daripada emosi sambil menekankan fakta sejarah yang keras. Teknik ini membantu
mencipta jarak kritikal sambil menjalin hubungan naratif dengan realiti sosial
masyarakat ketika darurat.
Penggunaan
lagu atau muzikalisasi naratif turut menjadi strategi pengasingan dalam
pementasan ini. Lagu akan dinyanyikan secara langsung oleh watak, korus atau
pemuzik di sisi pentas untuk menerangkan situasi atau memberi komen tentang
peristiwa yang berlaku seperti lagu “Lima Puluh Sen” yang menyindir tekanan
ekonomi rakyat akibat dasar kolonial ketika darurat. Muzik akan dimainkan bukan
untuk mengundang emosi mendalam tetapi untuk menjadikan penonton sedar tentang
naratif yang ingin disampaikan melalui medium muzik sekaligus memecahkan
kesinambungan dramatik secara halus.
Breaking
the fourth wall
juga akan dimanfaatkan apabila watak-watak bercakap terus kepada penonton untuk
mengajukan persoalan kritikal seperti “Apakah ini merdeka kalau kami masih
takut setiap malam?” Teknik ini membantu penonton sedar bahawa mereka sedang
menonton sebuah pementasan yang sarat dengan persoalan sejarah dan sosial,
mematahkan ilusi pentas agar mereka dapat berfikir secara kritis tentang tema
penindasan dan perjuangan dalam teater Tulang-Tulang Berserakan.
Pementasan
ini juga akan menggunakan tableau hidup di mana pelakon membentuk imej pegun
seperti keluarga pekebun sayur yang ketakutan ketika pengumuman darurat, atau
situasi penahanan pejuang. Narator boleh berjalan di antara tableau untuk
memberikan penjelasan secara faktual menjadikan penonton lebih memahami konteks
dengan penjarakan emosi secara terkawal.
Penggunaan placard
atau banner oleh pelakon dengan frasa seperti “1948: BERMULA SEBUAH
PERBURUAN” akan membawa maklumat secara langsung kepada penonton tanpa dialog
panjang. Ini bakal memperkuatkan mesej dan memastikan fakta sejarah yang ingin
diketengahkan tidak hilang dalam alunan emosi persembahan.
Untuk
memperkukuhkan lagi teknik pengasingan, elemen dokumentari visual dan rakaman
bunyi akan diselitkan seperti pengumuman darurat, suara propaganda radio
penjajah, bunyi pasar, serta gambar arkib zaman darurat bagi menjalinkan ruang
sejarah dengan pentas. Ia akan membangkitkan kesedaran sejarah secara
realistik, tetapi masih mengekalkan jarak kritikal yang diperlukan dalam teater
epik.
Akhir
sekali penggunaan humor dan satira akan diselitkan dalam dialog contohnya watak
Ujang membuat lawak mengenai “air dalam bosi, api dalam goleh” sebagai kritikan
ironis terhadap kehidupan mereka sebagai polis ketika darurat. Humor yang
bersifat sindiran akan membantu penonton menilai realiti tanpa hanyut dalam
simpati terhadap watak secara membuta tuli.
Keseluruhan teknik pengasingan ini akan membentuk sebuah pementasan teater Tulang-Tulang Berserakan yang tidak hanya memaparkan naratif sejarah tetapi juga menjadi ruang pendidikan kritikal kepada penonton. Ia membuka ruang dialog antara pentas dengan masyarakat untuk menilai peristiwa sejarah negara dengan kesedaran dan kepekaan intelektual, menjadikan teater bukan hanya sekadar hiburan tetapi alat kesedaran sosial yang membebaskan pemikiran penonton daripada belenggu ilusi pentas yang menipu.
Comments