Penulisan Skrip Adaptasi Tulang-Tulang Berserakan Memecah Konvensi Teater Pentas
Penulisan Skrip
Adaptasi Tulang-Tulang Berserakan Memecah Konvensi Teater Pentas
Oleh
Dr Andika Aziz Hussin
Penulisan skrip
adaptasi Tulang-Tulang Berserakan (TTB) oleh Anuar Zulkifli membuka lembaran baharu dalam
penulisan skrip teater Malaysia dengan memecahkan konvensi pentas teater konventional
yang selama ini bergantung pada struktur linear dan sistem “babak” serta
“adegan” sebagai rangka utama penceritaan. Lazimnya skrip drama pentas ditulis
dengan pembahagian babak berdasarkan peralihan tempat, masa dan perkembangan
kronologi konflik, diiringi dialog antara watak serta arahan pentas asas untuk
pergerakan dan suasana. Hal ini memudahkan sutradara dan pelakon mengikuti
perkembangan cerita secara berperingkat sehingga resolusi dicapai. Namun TTB
mengambil pendekatan berbeza dengan menggunakan struktur episodik membahagikan
penceritaan kepada episod dan sub-episod seperti 1, 1.1, 1.1.1 yang membolehkan
setiap peristiwa sejarah, dialog ideologi, dan detik kehidupan rakyat diangkat
secara berfokus dan berfragmentari. Struktur ini bukan sahaja mengelakkan
penceritaan linear tetapi menjadikan setiap episod sebagai ruang tersendiri
untuk pengolahan tema tertentu seperti konflik keadilan dalam kalangan polis,
pidato kemerdekaan, penangkapan rakyat di bawah undang-undang darurat serta
persoalan perjuangan wanita dalam revolusi. Penonton dapat melihat isu dari
pelbagai sudut pandangan bukan sekadar mengikuti satu jalan cerita tanpa
refleksi kritikal.
Selain itu TTB
menampilkan unsur naratif dokumentari dan teater epik dengan menolak ilusi
realiti yang biasa dibina dalam skrip pentas konvensional. Watak-watak seperti
Ahmad B, Burhan H dan Salmiah bercakap terus kepada penonton dan memecahkan
“dinding keempat” menjadikan pentas bukan lagi ruang hiburan pasif tetapi ruangan
pendidikan, kesedaran dan perdebatan sosial. Contohnya dalam episod “Nasi
Merdeka” di mana Ahmad B dengan sengaja berbicara kepada penonton sambil
memegang bungkusan nasi sebagai simbol perjuangan rakyat lalu mengajukan
persoalan: “Bila perut kenyang, apakah hati kita juga benar-benar bebas?”
Teknik ini selaras dengan prinsip “Verfremdungseffekt” Brecht yang memaksa
penonton merenung persoalan perjuangan dan penindasan secara aktif. Elemen lain
yang penting yang membezakan penulisan skrip TTB ialah penggunaan arahan
pentas dan arahan lakon yang panjang, terperinci dan bersifat puitis. Dalam
skrip pentas konvensional misalnya arahan pentas lazimnya ringkas seperti
“lampu malap”, “watak berjalan ke kiri” atau “muzik perlahan” cukup untuk
membantu pergerakan dan suasana asas. Sebaliknya dalam TTB arahan pentas
menjadi sebahagian daripada naratif penceritaan contohnya deskripsi “angin laut
Selatan Melaka mengusap wajah-wajah yang malang” dalam babak penangkapan Anuar
atau “lampu kini menyinari juga penonton – mewujudkan suasana ‘saling
diperhatikan’” dalam episod monolog perjuangan. Arahan terperinci ini membantu sutradara,
pelakon dan penata artistik memahami suasana emosional, nilai sejarah dan
lapisan perasaan yang perlu dijelmakan di pentas.
Skrip ini juga
memanfaatkan peralihan suasana dramatik dan imejan visual seperti rengekan anak
kecil ketika ayah mereka ditangkap, ratapan isteri serta hujan lebat yang
menambahkan kesedihan kolektif rakyat yang ditindas. Penerangan terperinci
tentang pakaian watak (seragam kuning polis muda, songkok pemidato kemerdekaan,
reben merah putih), pergerakan mereka dan suasana ruang pentas membolehkan sutradara
mengolah visual dengan lebih sinematik menjadikan pementasan bukan hanya
sebagai tontonan tetapi juga pengalaman merasai sejarah. Manakala dari segi
bahasa pula skrip TTB menggunakan dialog puitis berideologi, padat
dengan semangat perjuangan dan retorik yang mampu membangkitkan kesedaran.
Contoh yang jelas ialah pidato Salmiah: “Tangan yang menghayunkan buaian
mampu menggoncang seisi dunia.” atau Ahmad B yang menegaskan “Biar putih
tulang, jangan putih mata! Merdeka!”. Dialog seperti ini jarang ditemui
dalam skrip pentas konvensional yang lebih mementingkan kelancaran konflik
watak dalam ruangan peribadi sedangkan dalam TTB dialog menjadi alat pergolakan
dan refleksi sosial.
Secara
keseluruhannya penulisan skrip Tulang-Tulang Berserakan telah memecah
konvensi penulisan skrip teater pentas konvensional dengan memperkenalkan
struktur episodik, teknik penceritaan fragmentari, penggunaan narator dan
monolog secara langsung kepada penonton, bahasa puitis berideologi serta arahan
pentas panjang yang memandu bukan sahaja gerakan tetapi emosi dan roh
pementasan. Kaedah ini menjadikan skrip ini sebagai alat teater pendidikan
rakyat, menyemai kesedaran sejarah, perjuangan dan semangat kemerdekaan dengan
cara yang lebih mendalam dan membekas dalam jiwa penonton.
Comments