Penulisan Skrip Adaptasi Tulang-Tulang Berserakan Memecah Konvensi Drama Pentas Konventional

 

Penulisan Skrip Adaptasi Tulang-Tulang Berserakan 

Memecah Konvensi Drama Pentas Konvensional

Oleh

Dr Andika Aziz Hussin

 



 

Pengenalan

Skrip Tulang-Tulang Berserakan (TTB) hadir sebagai sebuah adaptasi yang bukan sahaja mengangkat kembali sejarah sosial-politik pasca perang di Tanah Melayu tetapi juga berperanan memecahkan kerangka konvensional drama pentas yang lazim dipersembahkan di Malaysia. Secara tradisinya drama pentas konvensional bertumpu pada penceritaan linear dengan fokus kepada watak utama selain bergantung pada struktur dramatik Aristotelian berasaskan permulaan, perkembangan konflik, klimaks dan peleraian. Penulisan skrip oleh Anuar Mohd. Zulkifli ini menolak bentuk linear tersebut dengan menghadirkan lapisan naratif yang lebih kompleks. Penceritaan TTB menggabungkan prosa realis dengan monolog puitis sekali gus menjadikan sejarah sebagai tubuh dramatik yang sentiasa bergerak dan berlapis. Usaha ini bukan sahaja memperlihatkan sifat dramatik dalam penulisan skrip tetapi juga menawarkan pendekatan dekolonial dalam cara penceritaan yang digarap.

 

Struktur Naratif Episodik

Keberanian TTB terserlah melalui pemilihan bentuk penceritaan yang berbeza daripada kebiasaan skrip pentas tempatan. Drama konvensional biasanya ditulis dengan pembahagian babak berdasarkan peralihan tempat, masa dan kronologi konflik. Sebaliknya TTB membina naratifnya melalui struktur episodik yang dipecahkan kepada episod dan sub-episod (1, 1.1, 1.1.1). Bentuk ini membolehkan setiap peristiwa sejarah, pertembungan ideologi, dan detik kehidupan rakyat diangkat secara berfokus dan berfragmentari. Struktur episodik ini juga memperlihatkan pertembungan idea yang mendalam. Misalnya, episod perbualan antara Leman dan Mahmud menyorot konflik keadilan dalam kalangan polis; pidato Burhan H, Ahmad B dan Salmiah menekankan perbezaan ideologi tentang makna kemerdekaan — daripada aspek adab dan ketuhanan, revolusi radikal sehinggalah kepada suara dan hak wanita. Setiap episod bukan sahaja memanjangkan naratif sejarah tetapi menjadi medan tafsiran semula makna kemerdekaan. Dengan pendekatan ini TTB lebih dekat kepada bentuk teater wacana yang menekankan konflik idea berbanding konflik watak.

 

Perspektif Teori: Brechtian dan Postdramatik

Dari sudut teori, TTB jelas memperlihatkan ciri Teater Epik Brecht. Brecht menolak prinsip katarsis Aristotelian yang membuat penonton hanyut dalam emosi sebaliknya mengangkat konsep Verfremdungseffekt (alienation effect) yang menjarakkan penonton daripada watak agar mereka menilai isu secara kritikal. Contohnya dalam episod “Nasi Merdeka”, nasi sebagai objek seharian dijadikan simbol kelaparan makna kemerdekaan. Soalan retorik yang dilontarkan Ahmad B, “Bila perut kenyang, apakah hati kita juga benar-benar bebas?” tidak membangkitkan simpati semata-mata tetapi memaksa penonton berfikir tentang makna kebebasan.

Selanjutnya skrip ini turut mendekati gagasan Postdramatic Theatre (Lehmann, 2006) yang menolak dominasi teks linear dan menekankan fragmen, kolaj makna, serta kehadiran penonton sebagai sebahagian daripada teks dramatik. Elemen ini kelihatan apabila Ahmad B memandang terus kepada penonton, memecahkan “dinding keempat”, sementara cahaya lampu turut diarahkan ke arah penonton menandakan mereka juga adalah sebahagian daripada sejarah yang dipentaskan.

 

Gaya Penceritaan dan Arahan Pentas

TTB memperlihatkan pemecahan bentuk dramatik melalui penggunaan narator yang melompat daripada posisi watak kepada posisi pengulas. Teknik ini menjadikan pentas terbuka dan menekankan sifat representasi bukan ilusi realiti. Hal ini sekali gus memaksa penonton membaca pementasan sebagai representasi sejarah yang kritis bukan sekadar hiburan dramatik. Arahan pentas dalam TTB juga membezakan dirinya daripada skrip konvensional. Jika arahan lazimnya ringkas dan bersifat teknikal sebaliknya arahan dalam TTB panjang, terperinci dan bersifat puitis. Misalnya: “angin laut Selatan Melaka mengusap wajah-wajah yang malang” atau “lampu kini menyinari juga penonton – mewujudkan suasana ‘saling diperhatikan’”. Arahan ini bukan sahaja memberi panduan teknikal tetapi turut membina lapisan emosi, nilai sejarah dan kesedaran kolektif yang harus dijelmakan di atas pentas.

 

Bahasa dan Dialog Puitis

Dari segi bahasa, TTB memperlihatkan keunikan dengan penggunaan dialog puitis yang sarat dengan ideologi perjuangan. Pidato Salmiah “Tangan yang menghayunkan buaian mampu menggoncang seisi dunia”, menegaskan suara wanita sebagai agen revolusi, manakala seruan Ahmad B “Biar putih tulang, jangan putih mata! Merdeka!”, memperlihatkan semangat perjuangan yang tegas. Dialog-dialog seperti ini tidak hanya menggerakkan naratif tetapi berfungsi sebagai wahana refleksi sosial dan pergolakan ideologi — jauh berbeza daripada skrip konvensional yang lebih menekankan konflik watak dalam ruang peribadi.

 

Tema dan Pengisian Sejarah

Dari sudut tema, TTB tidak menekankan kisah individu semata-mata sebaliknya memperluaskan horizon naratif kepada persoalan nasionalisme, pengkhianatan dan suara rakyat kecil. Babak penangkapan Anuar misalnya, bukan sahaja menyentuh emosi keluarga tetapi menjadi alegori kepada kezaliman undang-undang darurat kolonial. Peralihan daripada realisme domestik kepada persoalan sejarah yang lebih luas menjadikan TTB sebuah teks yang berfungsi sebagai ruang arkib iaitu medan untuk menghidupkan kembali pengalaman kolektif rakyat yang sering diketepikan daripada naratif rasmi.

 

Kesimpulan

Secara keseluruhannya TTB boleh dianggap sebagai sebuah adaptasi kritis. Ia tidak sekadar menghidupkan semula teks asal tetapi berani memecahkan konvensi dramatik dengan memperkenalkan struktur episodik, gaya penceritaan fragmentari, penggunaan narator dan monolog yang berinteraksi dengan penonton, bahasa puitis berideologi serta mengandungi arahan pentas puitis yang menyalurkan roh pementasan. Dengan strategi ini TTB berfungsi sebagai alat teater pendidikan rakyat yang menyemai kesedaran sejarah, menghidupkan semangat perjuangan dan menyalakan roh kemerdekaan secara mendalam. Dalam konteks perkembangan teater di Malaysia, TTB membuktikan bahawa penulisan skrip adaptasi mampu menolak homogeniti bentuk konvensional yang kaku sebaliknya membuka ruang kepada eksperimen dramatik yang segar, berlapis dan kritis. Justeru TTB memperkukuhlan lagi kedudukan teater sebagai medan wacana yang sentiasa relevan untuk menyoal makna sejarah, kebebasan dan kemanusiaan dalam realiti kontemporari.


Comments

Popular Posts