Penulisan Skrip Adaptasi Tulang-Tulang Berserakan Memecah Konvensi Teater Pentas

 

Penulisan Skrip Adaptasi Tulang-Tulang Berserakan Memecah Konvensi Teater Pentas

Oleh

Dr Andika Aziz Hussin

 



Penulisan skrip adaptasi Tulang-Tulang Berserakan (TTB) oleh Anuar Zulkifli membuka lembaran baharu dalam penulisan skrip teater Malaysia dengan memecahkan konvensi pentas teater konventional yang selama ini bergantung pada struktur linear dan sistem “babak” serta “adegan” sebagai rangka utama penceritaan. Lazimnya skrip drama pentas ditulis dengan pembahagian babak berdasarkan peralihan tempat, masa dan perkembangan kronologi konflik, diiringi dialog antara watak serta arahan pentas asas untuk pergerakan dan suasana. Hal ini memudahkan sutradara dan pelakon mengikuti perkembangan cerita secara berperingkat sehingga resolusi dicapai. Namun TTB mengambil pendekatan berbeza dengan menggunakan struktur episodik membahagikan penceritaan kepada episod dan sub-episod seperti 1, 1.1, 1.1.1 yang membolehkan setiap peristiwa sejarah, dialog ideologi, dan detik kehidupan rakyat diangkat secara berfokus dan berfragmentari. Struktur ini bukan sahaja mengelakkan penceritaan linear tetapi menjadikan setiap episod sebagai ruang tersendiri untuk pengolahan tema tertentu seperti konflik keadilan dalam kalangan polis, pidato kemerdekaan, penangkapan rakyat di bawah undang-undang darurat serta persoalan perjuangan wanita dalam revolusi. Penonton dapat melihat isu dari pelbagai sudut pandangan bukan sekadar mengikuti satu jalan cerita tanpa refleksi kritikal.

Selain itu TTB menampilkan unsur naratif dokumentari dan teater epik dengan menolak ilusi realiti yang biasa dibina dalam skrip pentas konvensional. Watak-watak seperti Ahmad B, Burhan H dan Salmiah bercakap terus kepada penonton dan memecahkan “dinding keempat” menjadikan pentas bukan lagi ruang hiburan pasif tetapi ruangan pendidikan, kesedaran dan perdebatan sosial. Contohnya dalam episod “Nasi Merdeka” di mana Ahmad B dengan sengaja berbicara kepada penonton sambil memegang bungkusan nasi sebagai simbol perjuangan rakyat lalu mengajukan persoalan: “Bila perut kenyang, apakah hati kita juga benar-benar bebas?” Teknik ini selaras dengan prinsip “Verfremdungseffekt” Brecht yang memaksa penonton merenung persoalan perjuangan dan penindasan secara aktif. Elemen lain yang penting yang membezakan penulisan skrip TTB ialah penggunaan arahan pentas dan arahan lakon yang panjang, terperinci dan bersifat puitis. Dalam skrip pentas konvensional misalnya arahan pentas lazimnya ringkas seperti “lampu malap”, “watak berjalan ke kiri” atau “muzik perlahan” cukup untuk membantu pergerakan dan suasana asas. Sebaliknya dalam TTB arahan pentas menjadi sebahagian daripada naratif penceritaan contohnya deskripsi “angin laut Selatan Melaka mengusap wajah-wajah yang malang” dalam babak penangkapan Anuar atau “lampu kini menyinari juga penonton – mewujudkan suasana ‘saling diperhatikan’” dalam episod monolog perjuangan. Arahan terperinci ini membantu sutradara, pelakon dan penata artistik memahami suasana emosional, nilai sejarah dan lapisan perasaan yang perlu dijelmakan di pentas.

Skrip ini juga memanfaatkan peralihan suasana dramatik dan imejan visual seperti rengekan anak kecil ketika ayah mereka ditangkap, ratapan isteri serta hujan lebat yang menambahkan kesedihan kolektif rakyat yang ditindas. Penerangan terperinci tentang pakaian watak (seragam kuning polis muda, songkok pemidato kemerdekaan, reben merah putih), pergerakan mereka dan suasana ruang pentas membolehkan sutradara mengolah visual dengan lebih sinematik menjadikan pementasan bukan hanya sebagai tontonan tetapi juga pengalaman merasai sejarah. Manakala dari segi bahasa pula skrip TTB menggunakan dialog puitis berideologi, padat dengan semangat perjuangan dan retorik yang mampu membangkitkan kesedaran. Contoh yang jelas ialah pidato Salmiah: “Tangan yang menghayunkan buaian mampu menggoncang seisi dunia.” atau Ahmad B yang menegaskan “Biar putih tulang, jangan putih mata! Merdeka!”. Dialog seperti ini jarang ditemui dalam skrip pentas konvensional yang lebih mementingkan kelancaran konflik watak dalam ruangan peribadi sedangkan dalam TTB dialog menjadi alat pergolakan dan refleksi sosial.

Secara keseluruhannya penulisan skrip Tulang-Tulang Berserakan telah memecah konvensi penulisan skrip teater pentas konvensional dengan memperkenalkan struktur episodik, teknik penceritaan fragmentari, penggunaan narator dan monolog secara langsung kepada penonton, bahasa puitis berideologi serta arahan pentas panjang yang memandu bukan sahaja gerakan tetapi emosi dan roh pementasan. Kaedah ini menjadikan skrip ini sebagai alat teater pendidikan rakyat, menyemai kesedaran sejarah, perjuangan dan semangat kemerdekaan dengan cara yang lebih mendalam dan membekas dalam jiwa penonton.

Comments

Popular Posts