Tadabbur Sosial Melalui Drama Adaptasi Epik Tulang-tulang Berserakan

 

Tadabbur Sosial Melalui Drama Adaptasi Epik Tulang-tulang Berserakan

Oleh

Dr Andika Aziz Hussin

 

Teater Epik yang diperkenalkan Bertolt Brecht adalah satu pendekatan yang bukan hanya sekadar untuk hiburan semata-mata tetapi pementasan yang bakal mengajak penonton berfikir secara kritis terhadap isu-isu masyarakat. Prinsipnya menjadikan teater sebagai ruangan pendidikan sosial dan refleksi masyarakat supaya sedar akan tanggungjawab mereka untuk memperbaiki kehidupan secara bersama; “The stage is not just for storytelling. It is for awakening the Ummah from spiritual slumber—so they rise to fulfill their fardu kifayah.” Justeru dalam konteks nilai Islam dan Malaysia prinsip dan kaedah Teater Epik ini perlu diolah semula agar ia menjadi ruang tadabbur sosial dan pendidikan rohani selaras dengan syariat dan budaya masyarakat tempatan.




Naskhah drama Tulang-tulang Berserakan tulisan Anwar Zulkifli hasil adaptasi dari novel Usman Awang menampilkan struktur episodik yang menonjolkan penderitaan rakyat marhain akibat perang dan ketidakadilan sosial sangat selari dengan prinsip Teater Epik yang membantu penonton memahami hubungan sebab dan akibat dalam masyarakat. Prinsip tadabbur menuntut manusia untuk berfikir secara mendalam terhadap sesuatu isu dan mengambil pengajaran daripada peristiwa sejarah sesuai seperti firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik-baik...". (Surah Al-Baqarah, ayat 267). Ayat ini menjelaskan bahawa Islam mengajar kita untuk mengambil tanggungjawab membantu mereka yang miskin dan memerlukan serta menjadikan isu kemiskinan bukan sekadar bahan pementasan tetapi ruang untuk berefleksi mengukur sejauh mana kita menunaikan tanggungjawab sosial sebagai umat Islam.

Prinsip Teater Epik juga menekankan teknik breaking the fourth wall di mana pelakon bercakap secara langsung kepada penonton, mengajak mereka berfikir tentang tanggungjawab membantu orang miskin, melawan penindasan dan menjaga keamanan. Dalam drama Tulang-tulang Berserakan watak Narator atau watak-watak lain akan berhenti seketika untuk mengajukan persoalan seperti "Apakah peranan kita dalam membantu mereka yang tertindas dan memperjuangkan keadilan dalam masyarakat?". Firman Allah yang lain yang bermaksud "Mengapa kamu tidak mahu berjuang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah daripada kalangan lelaki, wanita dan kanak-kanak..." (Surah An-Nisa', ayat 75). Ayat ini turut mengingatkan manusia bahawa membela golongan tertindas adalah tuntutan agama dan teater mampu menjadi ruang tadabbur sosial yang mengajak penonton berfikir bukan sekadar dengan emosi tetapi dengan akal yang dipandu oleh iman.

Brecht menegaskan prinsip Teater Epik ialah “There’s no crying in dialectical materialism” iaitu penonton tidak seharusnya hanyut dalam emosi hingga melupakan akal dalam menganalisis konflik masyarakat. Dialectical materialism menjadi dasar pemikiran Brecht yang menekankan bahawa perubahan masyarakat berlaku melalui pemahaman struktur konflik dalam masyarakat bukannya simpati semata-mata. Dalam konteks Islam prinsip ini dimaksudkan sebagai “Tiada tindakan tanpa ilmu dan akal yang dipandu oleh iman” kerana emosi adalah fitrah manusia yang perlu dipandu oleh akal dan syariat agar setiap tindakan yang dilakukan itu tidak terpesong ke arah nafsu semata-mata. Teknik Verfremdungseffekt (V-Effect) berperanan untuk menjauhkan keterikatan emosi yang berlebihan juga diterapkan dalam drama Tulang-tulang Berserakan supaya penonton dapat menilai akar penindasan, kerakusan kuasa dan ketidakadilan dengan akal yang rasional. Prinsip ini sejajar dengan ajaran Islam yang mengajak umatnya berfikir secara kritis sebelum bertindak sesuai dengan firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu menjadi orang yang selalu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi dengan adil..." (Surah Al-Ma’idah, ayat 8). Narator boleh memetik ayat-ayat Al-Quran dan hadis berkaitan tema kemiskinan, tanggungjawab sosial dan keadilan sebagai pembuka episod atau penutup babak yang mampu menjadikan drama ini bukan sahaja refleksi kemanusiaan tetapi juga ruangan untuk pendidikan agama. Teater Epik menjadi alat tarbiah hiburan yang mendidik dan bukan sekadar hiburan kosong menepati prinsip dalam Islam yang membenarkan hiburan yang mengandungi nilai pendidikan untuk kesejahteraan masyarakat.

Secara tuntasnya drama Tulang-tulang Berserakan menekankan amar makruf nahi mungkar (perintah dalam Islam yang wajb dilaksanakan oleh setiap Muslim, baik individu atau berkumpulan) secara kreatif, mengajak penonton berfikir, bermuhasabah dan mengambil tindakan dalam ruang lingkup tanggungjawab sosial. Pendekatan sebegini boleh mengikis pemahaman terhadap Teater Epik sebagai alat ideologi komunisme sebaliknya sebagai ruangan pendidikan sosial yang selaras dengan nilai Islam, budaya masyarakat Malaysia dan tuntutan syariat. Teater Epik boleh menjadi ruangan yang dapat merangsang akal, mendidik hati dan memperkukuhkan masyarakat dalam membina kehidupan yang lebih baik, adil dan diredhai Allah.

Comments

Popular Posts