Dari Naskah Drama Anak Tanjung ke Tulang -tulang Berserakan: Tafsiran Maruah dan Kemerdekaan
Dari Naskah Drama Anak
Tanjung ke Tulang -tulang Berserakan:
Tafsiran
Maruah dan Kemerdekaan
Dalam
sejarah perkembangan teater Melayu moden dua naskah penting yang memperlihatkan
pendekatan dramatik berbeza ialah Anak Tanjung karya SN Noordin Hassan
dan Tulang-Tulang Berserakan karya SN Usman Awang (dalam adaptasi
teater). Kedua-duanya lahir daripada kesedaran sejarah dan sosial bangsa Melayu
tetapi bentuk, gaya serta penekanan mesejnya berbeza. Anak Tanjung
menyorot isu maruah bangsa, kemiskinan dan manipulasi kuasa dalam masyarakat
Melayu manakala Tulang-Tulang Berserakan mengangkat kisah penderitaan
rakyat semasa zaman Darurat dan menekankan pengorbanan demi kemerdekaan sejati.
Dari
segi tema, Anak Tanjung lebih menekankan kepada persoalan maruah bangsa
dan kelemahan masyarakat Melayu dalam mendepani cabaran penjajahan serta
kepincangan dalaman. Noordin Hassan menampilkan bagaimana pemimpin palsu
seperti Qadir memperalatkan agama, simbol dan ideologi melalui kumpulan “Qadiri
Petala Tujuh” untuk menguasai pengikutnya. Di samping itu kehidupan watak-watak
seperti Sahak, Sapura, Hamzah, dan Mak Su memaparkan realiti sosial masyarakat seperti
kemiskinan, pergantungan ekonomi serta konflik rumah tangga. Maruah, yang
sepatutnya menjadi benteng harga diri digugat bukan sahaja oleh penjajahan
tetapi juga oleh kelemahan peribadi dan pengkhianatan dalaman.
Sebaliknya
Tulang-Tulang Berserakan berakar pada tema penderitaan rakyat di bawah
penindasan kolonial British semasa Darurat (1948–1952). Naskah ini menyorot
bagaimana masyarakat Melayu, bersama kaum lain berhadapan dengan penangkapan,
pengeboman dan kekejaman sistem kolonial. Watak-watak seperti Salmiah, Ahmad B,
dan Burhan H, merupakan cerminan tokoh sejarah sebenar seperti Shamsiah Fakeh,
Ahmad Boestamam, dan Burhanuddin Helmi. Tema utama yang ditegaskan ialah bahawa
kemerdekaan tidak pernah datang sebagai hadiah tetapi merupakan hasil daripada
pengorbanan darah dan maruah rakyat.
Dari
segi latar dan konflik pula Anak Tanjung berpusat di Pulau Pinang dengan
latar masyarakat kampung, kesatuan Melayu dan pengaruh kolonial. Konfliknya
bercampur antara politik, keluarga dan peribadi. Sahak misalnya, hilang arah
hingga menolak nilai maruah, sementara Hamzah pula muncul sebagai suara
nasionalisme yang sedar tentang kepentingan pendidikan dan perjuangan. Konflik
perebutan kuasa antara ahli kumpulan Qadiri juga menambah lapisan dramatik,
memperlihatkan bagaimana bangsa mudah terpedaya dengan simbol dan slogan
kosong. Tulang-Tulang Berserakan pula memaparkan latar kampung yang
dilanda darurat, polis kolonial dan ladang Inggeris. Konflik utamanya lebih
jelas iaitu penindasan penjajah terhadap rakyat dan pengorbanan rakyat yang
tidak pernah reda.
Dari
aspek watak Anak Tanjung menampilkan karakter berlapis yang mewakili
pelbagai sudut masyarakat. Qadir ialah simbol pemimpin oportunis, Sahak pula
adalah lambang lelaki Melayu yang terpinggir dan hilang maruah, Sapura pula
mewakili wanita Melayu yang setia tetapi tertekan, Hamzah mewakili generasi
muda yang berpendidikan dan progresif, sementara Mak Su menjadi suara rakyat
kecil. Watak-watak ini menggambarkan perpecahan dan pertembungan nilai dalam
masyarakat Melayu. Dalam Tulang-Tulang Berserakan, watak-wataknya lebih
berfungsi sebagai representasi sejarah dan kolektif. Salmiah melambangkan
perjuangan wanita, Ahmad B dan Burhan H mewakili semangat nasionalisme politik
manakala watak-watak kolonial dan rakyat bawahan memperlihatkan pertentangan
kelas serta kuasa.
Perbezaan
yang paling ketara dapat dilihat pada aspek gaya dan bentuk. Anak Tanjung
menggunakan pendekatan teater sindiran dan simbolik dengan pengaruh teater
tradisi Melayu moden. Unsur boria, puisi, tarian seperti “Melati Putih” dan
“Selendang Merah” serta alegori seperti kisah burung dalam sangkar menjadikan
pementasan sarat dengan simbolisme. Noordin Hassan menggunakan bahasa yang
penuh perumpamaan, sindiran sosial dan satira politik. Penonton bukan sahaja
menonton pementasan tetapi juga dituntut menafsir lapisan makna yang tersirat.
Sebaliknya, Tulang-Tulang Berserakan berbentuk teater epik Brechtian.
Naskah ini bersifat episodik, memecahkan naratif linear kepada beberapa
bahagian seperti episod pengeboman, penangkapan dan perarakan. Kehadiran
narator, teknik historifikasi, serta penggunaan kesan penjarakan (verfremdungseffekt)
mengingatkan penonton bahawa mereka sedang menyaksikan sejarah yang perlu
ditafsir secara kritis, bukan sekadar dihayati secara emosional. Watak tidak
ditekankan dari segi psikologi individu, tetapi dilihat sebagai lambang
ideologi, kelas sosial dan perjuangan kolektif.
Manakala
dari segi mesej, Anak Tanjung menegaskan bahawa bangsa Melayu perlu
bangkit daripada kelemahan, memulihkan maruah dan tidak mudah diperdaya oleh
pemimpin palsu yang hanya mementingkan diri. Pendidikan, keberanian, dan
kesedaran politik menjadi kunci kepada kebangkitan. Tulang-Tulang Berserakan
pula menegaskan bahawa kemerdekaan sejati hanya dapat dicapai melalui
pengorbanan dan penderitaan rakyat tidak sia-sia kerana daripadanya lahir
semangat perjuangan untuk masa depan bangsa.
Kesimpulannya meskipun Anak Tanjung
dan Tulang-Tulang Berserakan berbeza dari
segi gaya dan bentuk kedua-duanya bertemu pada matlamat yang sama:
membangkitkan kesedaran tentang maruah bangsa dan perjuangan rakyat. Anak Tanjung menyelami perpecahan dalaman
melalui sindiran sosial dan simbolisme budaya, manakala Tulang-Tulang Berserakan menegaskan
pengorbanan sejarah bangsa melalui bentuk epik yang sarat dengan kesedaran
politik. Perbandingan ini membuktikan bahawa teater Melayu tidak harus
dipandang semata-mata sebagai hiburan tetapi sebagai wahana pendidikan dan
renungan; sebuah pentas perjuangan yang menuntut penonton bukan sahaja
berempati tetapi juga berfikir, menilai, dan akhirnya bertindak. Teater dalam
kedua-dua naskah ini menjadi cermin dan juga obor; cermin untuk kita melihat
kelemahan diri dan obor untuk menerangi jalan ke arah kebangkitan bangsa.
Comments