TEATER JALASENA LAKSAMANA MALAHAYATI - LAKSAMANA WANITA PERTAMA DI DUNIA BERBANGSA MELAYU

Malahayati adalah salah seorang tokoh sejarah terkemuka sebagai Laksamana wanita pertama di dunia. Namanya terkenal dengan keberaniannya dalam memimpin angkatan laut Kesultanan Aceh pada abad ke-16. Kisah hidup Malahayati penuh dengan keberanian, kepimpinan, dan dedikasi kepada tugasnya sebagai pemimpin tentera.

Malahayati dilahirkan di Aceh, Indonesia, pada abad ke-16. Walau bagaimanapun, perincian mengenai kehidupan awal beliau tidak selalu dicatat dengan jelas dalam sejarah. Keberaniannya dalam menghadapi cabaran dan keahliannya dalam strategi perang membuatnya mendapat kepercayaan Laksamana, kedudukan yang biasanya dipenuhi oleh lelaki pada masa itu.

Puncak kemuliaan Malahayati adalah semasa pemerintahan Sultan Iskandar Muda di Kesultanan Aceh. Dia dipercayai untuk memimpin armada Tentera Laut Aceh yang hebat. Dengan kemahiran belayar dan kepimpinan yang tegas, Malahayati memimpin tentera laut Aceh dalam banyak pertempuran melawan pasukan musuh yang cuba menakluk wilayah Aceh.

Salah satu kisah yang paling terkenal mengenai Malahayati adalah ketika armada Portugis cuba menyerang Aceh. Beliau menubuhkan armada yang dikenali sebagai Inong Balee, merujuk kepada janda atau wanita yang kehilangan suami akibat peperangan atau konflik.
Rejimen khas itu mulanya disertai oleh balu-balu tentera yang gugur di medan perang, bermula dengan 1,000 orang tentera, pasukan itu kemudian disertai oleh wanita-wanita lain yang ingin melindungi negara mereka. Malahayati memegang rejimen laut Inong Balee tersebut yang diamanahkan dengan 100 kapal geliung yang dilengkapi lima buah meriam dan boleh memuatkan 400 hingga 500 orang.

Dalam pertempuran tentera laut yang sengit, Malahayati berjaya mengalahkan armada Portugis, menunjukkan keunggulan strategiknya dan membuktikan bahawa seorang wanita boleh menjadi pemimpin tentera yang boleh dipercayai.

Selepas berjaya mempertahankan Aceh dari serangan asing, beliau terus memimpin armada tentera laut untuk melindungi keselamatan dan kedaulatan Kesultanan. Semasa pemerintahan Sultan Iskandar Thani, Malahayati diberika kepercayaan untuk mengawasi pantai dan mengekalkan keamanan di rantau ini.

Malahayati meninggal dunia pada 17 Februari 1604, tetapi warisannya sebagai Laksamana wanita pertama di dunia terus dihormati. Namanya tetap menjadi inspirasi kepada ramai orang, terutamanya wanita, untuk mengejar impian mereka tanpa mengira jantina. Malahayati bukan sahaja perintis dalam tentera, tetapi juga ikon kesaksamaan dan keberanian.

Teater Jalasena Laksamana Malahayati (tak pernah mengecewakan. Suka sinonya yang diadunkan dengan teknologi projeksi skrin, pengucapannya dengan bahasa Melayu Acehnya, koreografinya simple saja, kdg2 bab pertarungan silat agak lemah sikit, namun keseluruhan  penyutradaraannya agak kemas)

#rumpunmelayu
#nusantara
#sejarahmelayu
#akubukanmanusiabaik
#stagelight
#livetheatre
#theatrelife
#theatre
#stagedirector
#teaterberilmu
#stage
#theatreworks
#rumahlakonrm
#Persatuanteatermalaysia
#leadership
#director
#theatrefanmalaysia
#theactorschannel
#stageCraft
#Performingartinmalaysia
#nextgenstagedirectors
#theatrethreesixty
#beritateatermalaysia
#suarateaternusantara
#kakiseni
#jomteater
#teatermalaysia
#beritateater
#teatermemanusiakanmanusia
#kakiseni
#teatersenjakala
#pestateaterusm
#seniusm
#sejarahindonesia

Comments

Popular Posts