Sejarah Ditulis oleh Mereka yang Menang: Perspektif dan Kebenaran dalam Naratif Sejarah
“Those who have power have control of what is known
and the way it is known, and those who have such knowledge have power over
those who do not.” (Ashcroft, Griffiths dan Tiffin, 2000: 72)
Pengenalan
Petikan
ini menegaskan bahawa kuasa dan pengetahuan saling berkait; siapa yang
menguasai pengetahuan berkuasa membentuk pandangan masyarakat tentang dunia.
Dalam konteks penjajahan, penjajah bukan sahaja menguasai tanah dan ekonomi,
tetapi juga naratif sejarah, budaya, dan identiti, sehingga rakyat tempatan
dipaksa menerima pandangan luar terhadap diri mereka. Penguasaan pengetahuan
ini meletakkan golongan terjajah dalam kedudukan lemah dan mengekalkan
ketidaksamaan kuasa. Dalam era pascakolonial, usaha untuk membebaskan diri
daripada `pengetahuan kolonialisme’ masih berterusan kerana warisan struktur
kuasa lama masih mempengaruhi media, pendidikan, dan ekonomi. Ashcroft,
Griffiths dan Tiffin mengingatkan bahawa pengetahuan tidak pernah neutral dan
penting untuk kita sentiasa kritikal terhadap siapa yang mendapat manfaat atau
disenyapkan oleh sesuatu naratif.
Winston
Churchill pernah berkata "History is written by the victors,".
Pernyataan ini memberi gambaran yang mendalam mengenai cara sejarah disusun dan
disampaikan. Sejarah, seharusnya menjadi rakaman objektif tentang peristiwa
lampau sebaliknya, ia disusun dan dipersembahkan mengikut perspektif pihak yang
memiliki kuasa. Dalam banyak kes, pihak yang menang sama ada dalam peperangan,
politik, atau konflik sosial akan menentukan bagaimana sejarah tersebut ditulis
dan disampaikan. Ini mengundang persoalan mengenai objektiviti dan keadilan
dalam naratif sejarah yang diterima umum. Apabila sejarah ditulis oleh mereka
yang menang, ia berkemungkinan akan meminggirkan atau melupakan pengalaman
pihak yang kalah, menafikan hak mereka untuk didengari dalam naratif sejarah. Sejarah,
pada asasnya, bukan sekadar rakaman peristiwa yang berlaku, tetapi juga sebuah `cerita’
yang dibentuk oleh mereka yang memiliki kuasa. Oleh itu, naratif sejarah yang
kita pelajari menggambarkan pihak yang berkuasa dalam cahaya positif, manakala
pihak yang kalah atau terpinggirkan sering kali dipersembahkan sebagai
antagonis atau musuh.
Peristiwa
Darurat Malaya (1948-1960) adalah salah satu episod penting dalam sejarah
Malaysia yang dipersembahkan dalam naratif sejarah rasmi sebagai perjuangan
menentang ancaman komunis. Sejarah rasmi menekankan bahawa peristiwa ini adalah
tindak balas terhadap pemberontakan yang dilancarkan oleh Parti Komunis Malaya
(PKM), yang dianggap sebagai musuh utama negara, dengan tujuan untuk
menggulingkan pemerintahan kolonial British dan menggantikan sistem kapitalis
dengan ideologi komunisme. Dalam naratif ini, pihak British dan tentera Malaya
digambarkan sebagai pahlawan yang berjaya mengalahkan ancaman yang besar
terhadap kestabilan negara, sementara PKM sering dipersembahkan sebagai
pengkhianat yang berusaha menghancurkan keamanan negara.
Namun,
jika kita menggali lebih dalam ke dalam konteks sosial, politik, dan ekonomi
pada masa tersebut, kita akan menemui pelbagai lapisan cerita yang tidak
diceritakan dalam naratif sejarah yang dominan. Ketidakadilan sosial, ekonomi,
dan politik yang berlaku semasa era penjajahan British adalah faktor penting
yang mempengaruhi kemunculan pemberontakan ini. Semasa penjajahan British,
masyarakat di Malaya hidup dalam keadaan ketidaksamaan yang ketara. Majoriti
penduduk terdiri daripada golongan pekerja dan petani yang hidup dalam
|
kemiskinan, manakala
segelintir golongan elit dan pemodal, terutamanya golongan British dan
kapitalis tempatan, menguasai ekonomi negara. Golongan komunis yang pada
awalnya dipimpin oleh tokoh-tokoh seperti Chin Peng, terdiri daripada pelbagai
etnik, dengan majoritinya adalah orang Cina, telah menentang dasar penjajahan
British yang mereka lihat sebagai penindas. Mereka memperjuangkan hak pekerja
dan golongan tertindas yang merasa terpinggirkan oleh sistem sosial dan ekonomi
yang ada. Gerakan ini yang asalnya berjuang untuk hak-hak kelas pekerja dan
kemerdekaan dari penjajahan, berkembang menjadi pemberontakan bersenjata
apabila mereka merasakan bahawa perjuangan mereka untuk keadilan sosial tidak
mendapat perhatian dari pihak berkuasa kolonial. Namun, dalam naratif sejarah
rasmi, perjuangan PKM sering kali digambarkan semata-mata sebagai ancaman
komunis yang bersifat ideologi. Naratif ini lebih menekankan kepada ancaman
terhadap kestabilan negara dan keselamatan rakyat daripada memahami latar belakang
sosio-ekonomi yang mendasari pemberontakan tersebut. Pengalaman masyarakat
tempatan, terutamanya golongan yang terpinggirkan seperti pekerja ladang dan
petani, sering kali diabaikan. Mereka yang terlibat dalam perjuangan PKM bukan
sahaja didorong oleh ideologi komunis, tetapi juga oleh keinginan untuk
menuntut hak mereka dalam sistem yang secara terang-terangan menindas mereka.
Salah
satu elemen yang dipinggirkan dalam naratif rasmi adalah hubungan rapat antara
perjuangan PKM dengan golongan pekerja dan petani. Ramai di kalangan anggota
PKM adalah mereka yang bekerja di ladang getah dan lombong timah, di mana
keadaan kerja mereka adalah sangat keras dan tidak adil. Ketidakpuasan hati
terhadap keadaan hidup yang teruk, dengan gaji yang rendah, syarat kerja yang
tidak selamat, serta tiada hak untuk bersuara, mendorong mereka untuk bergabung
dengan PKM. Bagi mereka, perjuangan ini bukan sahaja berkaitan dengan ideologi
komunis, tetapi juga dengan perjuangan untuk mendapatkan kehidupan yang lebih
adil dan berperikemanusiaan. Di sisi lain, pihak British dan pemerintah
tempatan menggambarkan PKM sebagai ancaman keselamatan yang mengganggu
kestabilan negara, dan mereka menjustifikasikan tindakan-tindakan keras mereka
terhadap pemberontakan ini dengan mendakwa bahawa keselamatan rakyat adalah
perkara utama. Dalam tempoh Darurat, banyak kawasan di Malaya menjadi medan
pertempuran antara pasukan keselamatan dan PKM, namun rakyat tempatan yang
tinggal di kawasan-kawasan tersebut turut terkesan oleh operasi ketenteraan.
Kampung-kampung terpaksa dipindahkan, dan banyak orang awam yang tidak bersalah
menjadi mangsa kepada tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa.
Malah
selepas kemerdekaan, naratif ini disusun semula untuk memperkuat imej negara
baru yang bebas daripada ancaman komunis dan penjajahan. Kemerdekaan yang
dicapai pada tahun 1957 sering digambarkan sebagai hasil perjuangan oleh
golongan nasionalis, yang berjuang untuk mengusir penjajah dan mendapatkan
kebebasan. Dalam konteks ini, pihak yang berjaya menguasai naratif sejarah
adalah golongan yang mempunyai kuasa politik selepas kemerdekaan, iaitu
golongan yang menentang komunisme. Oleh itu, perjuangan PKM tidak hanya dilihat
dalam kerangka ketidakadilan sosial atau ekonomi, tetapi disorot sebagai
ancaman ideologi yang harus ditumpaskan demi kestabilan negara.
Dengan
demikian, naratif sejarah Darurat Malaya yang lebih mengutamakan pandangan
pihak yang menang iaitu pihak kerajaan kolonial British dan pihak berkuasa
selepas kemerdekaan sering kali menenggelamkan perspektif pihak yang kalah atau
tertindas, iaitu golongan komunis dan rakyat biasa yang menyokong perjuangan
mereka. Sejarah yang ditulis semula selepas kemerdekaan tidak memberikan ruang
yang cukup untuk membincangkan ketidakadilan sosial yang mendasari
pemberontakan tersebut. Sebaliknya, naratif sejarah yang lebih dominan memberi
penekanan kepada ancaman yang ditimbulkan oleh komunis terhadap keselamatan dan
kestabilan negara, mengabaikan kenyataan bahawa perjuangan mereka juga berakar
dalam ketidakpuasan hati terhadap dasar penjajahan dan sistem sosial yang
menindas.
Contoh
lain ialah dalam cara sejarah penjajahan ditulis selepas negara-negara bekas
jajahan mencapai kemerdekaan, satu usaha besar dilakukan untuk menulis semula
sejarah mereka. Ini termasuklah Malaysia, yang memperoleh kemerdekaan daripada
British pada 31 Ogos 1957. Dalam proses membina identiti nasional, penulisan
sejarah berfungsi sebagai alat penting untuk membentuk naratif kolektif tentang
siapa "kita" dan bagaimana "kita" sampai ke tahap ini.
Dalam konteks Malaysia, sejarah penjajahan disusun semula untuk menonjolkan
kejayaan perjuangan nasionalis, khususnya tokoh-tokoh seperti Tunku Abdul
Rahman, Dato' Onn Jaafar dan lain-lain, dalam menuntut kemerdekaan. Naratif ini
mengangkat peranan pemimpin nasionalis sebagai wira yang memperjuangkan
kedaulatan negara melalui jalan diplomasi dan politik, tanpa terlalu menekankan
peranan kumpulan lain seperti gerakan kiri atau rakyat marhaen yang turut
memainkan peranan dalam perjuangan kemerdekaan.
Sebelum
kemerdekaan, sejarah penjajahan yang diajar di sekolah-sekolah dan didokumentasikan
dalam penulisan rasmi banyak berpihak kepada pandangan penjajah. Dalam naratif
kolonial British, penjajahan sering digambarkan sebagai satu misi peradaban
kononnya British membawa kemajuan, pendidikan, sistem pentadbiran moden, serta
pembangunan ekonomi kepada tanah jajahan mereka. Dalam wacana ini, penjajah
dianggap sebagai penyelamat yang mengangkat masyarakat tempatan daripada
keadaan mundur. Infrastruktur seperti jalan raya, sistem undang-undang, dan
sekolah yang diperkenalkan oleh British dipaparkan sebagai bukti kebaikan
penjajahan. Pandangan ini, walau bagaimanapun, bersifat berat sebelah kerana ia
mengabaikan fakta bahawa dasar-dasar penjajah sering bersifat eksploitatif,
bertujuan memperkaya British melalui sumber alam dan tenaga buruh tempatan.
Dalam
naratif kolonial, penderitaan dan ketidakadilan yang dialami oleh rakyat
tempatan sering dipinggirkan atau diminimumkan. Realiti sebenar seperti dasar
diskriminasi kaum, pengambilan tanah secara paksa, eksploitasi buruh di
ladang-ladang getah dan lombong, serta ketidakadilan ekonomi dan sosial tidak
diberikan perhatian yang sewajarnya. Penentangan rakyat tempatan terhadap
penjajahan pula, sama ada dalam bentuk gerakan sosial, pemberontakan bersenjata
atau perjuangan politik, sering digambarkan sebagai tindakan liar, tidak
beradab, atau ancaman terhadap keamanan dan ketenteraman awam. Ini bertujuan
untuk melegitimasi tindakan keras pihak penjajah terhadap gerakan pembebasan.
Selepas
merdeka, Malaysia perlu menghadapi cabaran membina satu naratif baru yang lebih
mencerminkan aspirasi kebangsaan. Dalam usaha ini, sejarah rasmi Malaysia mula
memfokuskan kepada perjuangan nasionalis, mempersembahkan proses kemerdekaan
sebagai hasil rundingan damai dan usaha diplomatik. Peristiwa seperti rundingan
di London, pengisytiharan kemerdekaan di Stadium Merdeka, dan peranan Perikatan
(UMNO, MCA, MIC) diberi penekanan utama. Namun, sebahagian besar naratif ini
juga cenderung mengetepikan perjuangan alternatif seperti gerakan kiri
(contohnya Parti Kebangsaan Melayu Malaya - PKMM dan tokoh seperti Dr.
Burhanuddin Al-Helmy, Ahmad Boestamam), yang turut memperjuangkan kemerdekaan
tetapi melalui pendekatan yang lebih radikal. Kesannya, naratif sejarah yang
dominan membentuk pemahaman umum rakyat terhadap era penjajahan dan perjuangan
kemerdekaan. Ia mengajarkan bahawa kemerdekaan diperoleh secara tertib dan
aman, dengan meminimumkan peranan perjuangan rakyat bawahan dan menutupi
sejarah penindasan penjajah. Sejarah ditulis bukan hanya untuk menceritakan
masa lalu, tetapi juga untuk membina legitimasi kuasa politik pascakolonial
yang memerintah. Ini membawa kepada satu soalan penting: sejarah siapa yang kita
baca? Dan cerita siapa yang diketepikan dalam proses itu? Maka, adalah penting
untuk membaca sejarah secara kritikal, mengambil kira suara-suara yang selama
ini dipinggirkan dalam penulisan arus perdana, agar kita memperoleh gambaran
yang lebih adil dan menyeluruh tentang masa lalu kita. Naratif ini, meskipun
tidak semestinya menipu, lebih berfokus pada kepentingan ekonomi dan politik
penjajah dan mengabaikan realiti penindasan yang dialami oleh rakyat tempatan. Dalam
kajian semula sejarah ini, kita perlu lebih bersikap kritikal dan menyeluruh
dengan mempertimbangkan pelbagai perspektif yang berbeza. Sejarah yang lebih
inklusif bukan sahaja akan memberi ruang kepada suara golongan yang
terpinggirkan, tetapi juga akan memberikan pemahaman yang lebih adil tentang
bagaimana peristiwa-peristiwa penting seperti Darurat Malaya mempengaruhi
perjalanan negara. Dengan melihat sejarah melalui pelbagai lensa, kita dapat
memahami dengan lebih mendalam tentang perjuangan dan konflik yang berlaku pada
masa tersebut, dan bagaimana ia membentuk identiti negara pada masa kini.
Sejarah
tidak bersifat statik atau tetap. Seiring dengan berlalunya waktu, terdapat
usaha untuk menulis semula sejarah dengan lebih inklusif dan seimbang. Usaha
ini termasuk kajian yang memberikan suara kepada golongan tertindas yang
sebelum ini sering diabaikan dalam naratif sejarah rasmi. Sejarah yang lebih
inklusif ini memberi ruang untuk melihat masa lalu dalam pelbagai perspektif,
bukan hanya dari satu sudut pandang yang dominan. Oleh itu, adalah penting bagi
kita untuk sentiasa bersikap kritikal terhadap naratif sejarah yang
disampaikan, supaya kita dapat memperoleh pemahaman yang lebih adil dan
menyeluruh tentang masa lalu kita. Sebagai masyarakat yang ingin memahami
sejarah dengan lebih mendalam, kita perlu sentiasa terbuka terhadap pelbagai
perspektif dan memastikan bahawa suara mereka yang tertindas tidak terus
dilupakan dalam naratif sejarah yang ada.
Rujukan
Ashcroft, B.,
Griffiths, G. dan Tiffin, H.. (2000). Post-Colonial Studies: The Key Concepts.
London: Routledge.
Comments