EMPATI DAN SIMPATI; PERANAN SUTRADARA DAN PELAKON
Menurut Stanislavski, C. (1936) dalam bukunya An Actor Prepares, terjemahan oleh E.R. Hapgood (1989) menyebut; “To play truly means to be right, logical, coherent, to think, strive, feel, and act in unison with your role.... and thus assimilate a psychological technique of living a part”.
Dalam hal ini saya cuba mengaitkan pendekatan psikologi dengan lakonan. Penulisan ini merujuk kepada kupasan pembacaan dan tafsiran pemahaman dan olahan saya terhadap artikel yang dibaca (rujukan di bawah).
Mengaplikasikan elemen empati dan simpati dalam persembahan teater adalah kunci untuk menghasilkan pementasan yang lebih bermakna dan menarik kepada penonton. Sutradara memiliki peranan penting dalam membimbing para pelakon dalam mengungkapkan empati dan simpati melalui watak, plot, dan pengalaman teater secara keseluruhan.
Berikut adalah beberapa langkah yang boleh dilaksanakan oleh seorang sutradara dalam mengaplikasikan elemen empati dan simpati dalam persembahan teater:
Memahami watak dan peranannya: Sutradara perlu membantu pelakon memahami watak secara mendalam, termasuk latar belakang, motivasi, perasaan, dan konflik internal watak tersebut. Ini membolehkan pelakon menghubungkan diri mereka dengan watak dan menciptakan emosi yang lebih besar.
Menurut Morits Geiger (2015) dalam `On the Essence and Meaning of Empathy’ mengaitkan keperluan untuk merasai, bukan sekadar mengimaginasikan, apa yang orang lain rasai. Menurut Stein, E (2012) dan Husserl, E (1952), masing-masing bersependapat menganggap empati adalah kemampuan untuk merasakan dan memahami perasaan, pemikiran, dan pengalaman orang lain. Pelakon perlu rasa empati kepada wataknya. Pelakon perlu berusaha memahami sepenuhnya latar belakang, motivasi, dan perasaan watak mereka. Ini melibatkan melakukan penelitian mendalam tentang watak; memahami konteks sosial dan sejarahnya, serta cuba untuk merasakan apa yang dirasakan watak tersebut dalam situasi tertentu.
Pelakon perlu rasa simpati terhadap wataknya. Simpati adalah kemampuan untuk merasakan perasaan kasih sayang, belas kasihan, atau rasa peduli terhadap watak yang dilakonkan. Pelakon perlu mampu menciptakan ikatan emosi dengan watak sehingga penonton rasa terhubung secara emosional dengan watak tersebut. Simpati membantu penonton merasai nasib watak dan mengikuti perjalanan mereka dengan lebih mendalam.
Sutradara perlu menekankan hubungan interpersonal watak-watak.
Sutradara harus memastikan naratif penceritaan mempunyai struktur yang baik, watak-watak mengalami perkembangan dan perubahan yang boleh membuatkan penonton merasa terhubung dengan perkembangan dan perubahan mereka.
Menggunakan elemen muzik, pencahayaan, dan latar dengan bijak dapat memperkuatkan emosi dalam persembahan. Sutradara perlu bekerjasama dengan pereka untuk menciptakan suasana yang dapat mengangkat rasa empati dan simpati.
Sutradara harus mampu berkomunikasi yang baik dengan para pelakon dan mendengarkan pandangan mereka. Kerjasama antara sutradara dan pelakon dapat membantu menciptakan watak yang lebih realistik.
Sutradara dapat mengambil perspektif penonton dan mempertimbangkan bagaimana mereka akan merasakan dan menghubungkan diri dengan pementasan. Ini membantu dalam memilih pendekatan yang paling efektif untuk menghasilkan empati dan simpati.
Sutradara perlu memberikan latihan khusus kepada para pelakon untuk mengembangkan kemampuan mereka dalam mengekspresikan emosi secara realistik agar dapat membuat penonton merasa terhubung dengan pengalaman watak.
Dengan mengintegrasikan elemen empati dan simpati ke dalam proses penyutradaraan, seorang sutradara dapat membantu menciptakan pertunjukan teater yang lebih bermakna, menggugah emosi, dan meningkatkan keterlibatan penonton. Hal ini akan memperkaya pengalaman teater dan meningkatkan apresiasi terhadap seni pertunjukan.
Rujukan
Shaun G & Julia G. 2019. Acting Oneself as Another: An Actor’s Empathy for her Character. Springer Link. Accessed: 3 September 2023
#stagelight
#livetheatre
#theatrelife
#theatre #stagedirector #teaterberilmu #stage
#theatreworks
#rumahlakonrm
#Persatuanteatermalaysia
#leadership
#director
#theatrefanmalaysia
#theactorschannel
#stageCraft
#Performingartinmalaysia
#nextgenstagedirectors
#theatrethreesixty
#beritateatermalaysia
#suarateaternusantara
#kakiseni
#jomteater
#teatermalaysia
#beritateater
#teatermemanusiakanmanusia
#kakiseni
Comments