ULASAN BUKU TEATER 3 `Empty Space’ oleh Peter Brook.

Buku The Empty Space mengeksplorasi teori dan refleksi Brook tentang teater yang dibahagikan kepada beberapa diskusi mengenai ` Deadly Theatre, Holy Theatre, Rough Theatre dan Immediate Theatre’ yang diambil dari pengalamannya yang luas sebagai sutradara. `The Empty Space’’ terdiri dari rangkaian kuliah tentang teater yang ditulis dan disampaikan oleh sutradara dan produser terkenal Peter Brook pada akhir 1960-an. Kuliah-kuliah ini mengeksplorasi sifat dan tujuan teater, menilai aspek-aspek produksi dan falsafah teater kontemporeri yang menghalang teater untuk mencapai tujuannya secara efektif, dan mendiskusikan tatacara bagaimana teater harus berubah agar tujuan tersebut dapat diwujudkan sepenuhnya. Melalui eseinya bertajuk `Deadly Theatre’( 1968:7), beliau menjelaskan teater sebagai “Any space in which theatre takes place…I can take any empty space and call it a bare stage. A man walks across this empty space whilst someone else is watching him, and this is all that is needed for an act of theatre to be engaged.” Teater, menurutnya, terjadi di "suatu ruangan yang kosong" di mana satu (atau lebih) individu menyaksikan individu yang lain menciptakan kembali kehidupan dengan maksud untuk menerangi makna di sebalik kehidupan tersebut. Karya ini dianggap kontroversial ketika pertama kali diterbitkan pada tahun 1968 dan masih diperdebatkan sehingga kini. Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada kontroversi dan kritikan: 1. Unconventional theatrical concept: "The Empty Space" memperkenalkan idea-idea yang tidak konvensional dan agak radikal tentang teater, menentang norma-norma dan pendekatan sedia ada. Brook mempersoalkan relevansi bentuk lakonan naturalistik, set yang realistik, dan naratif yang linear, serta menganjurkan bentuk teater yang berbentuk lebih minimalis dan eksperimental. Cadangan bentuk baru yang berbeza dari amalan teater arus utama pada saat itu telah mendapat tentangan dan skeptisisme dari beberapa pihak. 2. Kritikan terhadap Teater Komersial: Dalam buku tersebut, Brook mengkritik teater berbentuk komersil yang mengutamakan keuntungan melalui integrasi artistik. Akibatnya teater telah menjadi jumud dan tiada nilai inovasi artistik. Kritikan beliau ini dianggap sebagai provokatif dan mengancam industri teater yang sudah sedia mapan, sehingga menimbulkan beberapa reaksi negatif. 3. Penolakan terhadap amalan yang ada pada teater sedia ada: Brook menentang batasan-batasan yang wujud antara pelbagai bentuk teatrikal yang berbeza seperti drama, tarian, dan muzik. Beliau menganjurkan pendekatan yang lebih holistik, berbentuk interdisiplin terhadap pementasan teater melalui gabungan beberapa elemen-elemen dari berbagai bentuk seni. Beliau mencadangkan bentuk teater yang lebih terbuka dan menolak status quo telah menimbulkan perdebatan. 4. Penekanan pada Penglibatan Penonton: Aspek lain yang turut mengundang reaksi adalah penekanan Brook terhadap peranan penonton. Beliau menyarankan bahawa teater seharusnya menjadi pengalaman bersama, menolak sebarang batasan antara pelakon dan penonton. Gagasan mengenai keterlibatan penonton secara aktif dan tidak pasif telah dilihat sebagai sesuatu yang mengganggu dan menentang dinamika teater sedia ada waktu itu. Kesimpulannya, "Empty Space" karya Peter Brook ini menjadi kontroversi dan mendapat kritikan yang pelbagai kerana perbezaannya dari amalan bentuk teater yang konvensional, kritikannya terhadap teater komersial, penolakannya terhadap amalan sedia ada , dan penumpuannya pada keterlibatan penonton secara aktif. Gagasan-gagasan beliau ini menentang norma-norma yang sudah mapan dan memicu perdebatan tentang masa depan teater, yang membawa kepada kemunculan berbagai reaksi oleh para pengamal teater. Memang sewajarnya sesuatu idea yang dilihat bercanggah dengan norma dan amalan sedia ada akan ditentang dan dikritik tetapi bukan bermakna ia salah dan perlu ditolak sama sekali. Malah idea itu dibahaskan dan Brook telah membuktikan idea gagasannya melalui eksperimentasi-eksperimentasi persembahan. Dan kini telah wujud sebuah anugerah yang dinamakan ` Empty Space Peter Brook Award’ iaitu sebuah penghargaan tahunan yang diberikan kepada mana-mana kumpulan dan persembahan teater yang berjaya merintis idea dan inovasi dalam membuat teater yang di tempat-tempat yang lebih kecil, menggunakan ruangan yang inventif serta menggunakan sumber dana yang kecil dan tidak mengharapkan sokongan dana awam atau kerajaan. “Theatre is always a self-destructive art, and it is always written on the wind.” (Brook. 1968:15) #stagelight #livetheatre #worldtheatreday #theatrelife #theatrelove #theatre #stagedirector #teaterberilmu #stage #theatreworks #rumahlakonrm #instatheatre #Persatuanteatermalaysia #leadership #director #theatrefanmalaysia #thequarantinemonologues #theactorschannel #stageCraft #Performingartinmalaysia #nextgenstagedirectors #theatrethreesixty #beritateatermalaysia #suarateaternusantara #kakiseni #jomteater #teatermalaysia #beritateater #teatermemanusiakanmanusia #UoHCampus #kakiseni #artsusm

Comments

Popular Posts