GAYA PENYUTRADARAAN DALAM TEATER.
Gaya penyutradaraan ini pertama kali diperkenalkan oleh Anne Bogart, seorang sutradara teater terkenal, bersama Tadashi Suzuki, yang menubuhkan The SITI Company, sebuah kelompok teater eksperimental yang terkenal di Amerika Syarikat. Anne Bogart telah mengembangkan konsep gaya penyutradaraan ini dalam bukunya yang berjudul "A Director Prepares: Seven Essays on Art and Theatre." (2001)
1. The Dictatorship: Sutradara memainkan peranan yang sangat dominan dan mengawal sepenuhnya semua aspek produksi teater. Sutradara akan memberikan panduan yang sangat spesifik kepada para pelakon dan ahli produksi, dan keputusan berada dalam tangan sutradara. Pendekatan ini sesuai untuk produksi di mana ahli produksinya kurang atau tiada berpengalaman dalam menghasilkan sebuah produksi teater.
2. The Negotiator: Ia lebih menekankan kepada kerjasama dan dialog antara sutradara, pelakon, dan ahli produksi. Sutradara berperanan sebagai fasilitator untuk mengumpulkan idea-idea dari semua yang terlibat dalam produksi. Keputusan dibuat secara kolektif melalui diskusi dan perundingan. Pendekatan ini dapat menciptakan suasana yang lebih inklusif dan kreatif.
3. The Creative Artist: Sutradara berperanan sebagai seniman yang terlibat secara langsung dalam semua proses kreatif seperti menulis naskah, merancang produksi, dan bahkan berlakon dalam produksi.
4. The Confrontationalist: Sutradara gaya ini cuba untuk mewujudkan konflik dan ketidakselesaan dalam proses produksi. Sutradara sengaja menciptakan suasana ketegangan di antara para pelakon atau mengajukan pertanyaan-pertanyaan untuk mendorong eksplorasi yang mendalam tentang perwatakan watak dan mesej produksi. Ia berusaha menciptakan suasana yang provokatif untuk memaksa ahli produksi berfikir.
Semua gaya penyutradaraan ini boleh sahaja berlaku secara bercampurbaur antara satu sama lain, dan pendekatan yang digunakan boleh sahaja bervariasi bergantung kepada bentuk projek teater yang dilaksanakan dan visi sang sutradara. Anne Bogart sendiri telah merangsang pemikiran kreatif dalam dunia teater dengan memperkenalkan konsep-konsep ini, yang mana akhirnya telah menjadi bahan diskusi penting dalam kalangan pengamal teater.
#akubukanmanusiabaik
#stagelight
#livetheatre
#theatrelife
#theatre #stagedirector #teaterberilmu #stage
#theatreworks
#rumahlakonrm
#Persatuanteatermalaysia
#leadership
#director
#theatrefanmalaysia
#theactorschannel
#stageCraft
#Performingartinmalaysia
#nextgenstagedirectors
#theatrethreesixty
#beritateatermalaysia
#suarateaternusantara
#kakiseni
#jomteater
#teatermalaysia
#beritateater
#teatermemanusiakanmanusia
#kakiseni
#teatersenjakala
#pestateaterusm
#seniusm
Comments